Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Artikelen per label

  • De anbi’s en de fiscus in 2018

    1 maart 2018

    2017 ligt alweer even achter ons. Het was het jaar van de evaluaties van het Ministerie van Financiën over giftenaftrek en anbi’s. Over die evaluaties valt van alles te zeggen. Maar de hoofdmoot is toch wel dat men al die regelingen ingewikkeld en (potentieel) gevoelig voor fraude vindt.

    Lees meer over "De anbi’s en de fiscus in 2018"
  • Is vijf miljoen de moeite niet waard?

    1 maart 2018

    Na de veertiende Serious Request lazen we in heel wat commentaren over de teleurstellende opbrengst van ruim vijf miljoen euro. Reclameman en Volkskrantcolumnist Jan Bennink blogde op spreekbuis.nl (vakbladfw.nl/2ogfQsy) over het Glazen Huis dat aan scherven ligt en stelde voor om eens bij onze zuiderburen te kijken, hoe het beter kan.

    Lees meer over "Is vijf miljoen de moeite niet waard?"
  • Nienke Teunissen over fondsenwerving

    1 maart 2018

    In dit Vakblad zetten we graag de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Hoe is hun eigen geefgedrag, wat vinden ze van de actuele ontwikkelingen in hun vak? Voor dit nummer spraken we met Nienke Teunissen van War Child.

    Lees meer over "Nienke Teunissen over fondsenwerving"
  • De goede doelen jungle

    1 maart 2018

    Onlangs gaf Jasmijn Melse in eigen beheer het door haar geschreven boek ‘Jouw gids door de goededoelenjungle’ uit. Het is bedoeld om gevers op weg te helpen bij het kiezen van de doelen die ze willen steunen.

    Lees meer over "De goede doelen jungle"
  • Game Changer: Nike Boor van het Fonds Gehandicaptensport

    1 maart 2018

    In de serie Game Changers vragen we aandacht voor mensen en organisaties die op indrukwekkende, innovatieve en/of onconventionele wijze bijdragen (of hebben bijgedragen) aan het werken aan een betere wereld.

    Lees meer over "Game Changer: Nike Boor van het Fonds Gehandicaptensport"
  • Verandering

    1 maart 2018

    Verandering en innovatie in fondsenwerving lijken steeds sneller te gaan, vooral in de digitale wereld. Lees in dit blad het verhaal van Walter van Kaam over (de vele vormen van) onlinewerving. Denk ook aan SEPA (Single Euro Payments Area) en vanaf 2018 PSD2 (Payment Service Directive 2), die als een storm door de betaalwereld trekken. Dat gaat het betaalgedrag van donateurs veranderen en dus ook de fondsenwerving. We gaan van acceptgiro en automatische incasso naar slimme betaalapps, met de gever zelf aan de knoppen. Stormachtige ontwikkelingen, waar lang niet elk goed doel meteen een antwoord op heeft.

    Lees meer over "Verandering"
  • Denkend aan Oxfam zie ik Harold Sumption

    1 maart 2018

    Vanaf de jaren 50 was Harold Sumption (1917-1998) de pionier die met spectaculaire responsadvertenties in de kranten en later met direct mail de basis legde voor Oxfams zeer succesvolle fondsenwerving.

    Lees meer over "Denkend aan Oxfam zie ik Harold Sumption"
  • Hoe lang is een donateur?

    1 maart 2018

    Toen ik nog op de lagere school zat, vroeg een klasgenootje mij: hoe lang is een Chinees? Jarenlang heb ik mijn hoofd gebroken over deze krankzinnige vraag. Hoe kon ik dat nou weten? Hoe kon überhaupt iemand zoiets weten?

    Lees meer over "Hoe lang is een donateur?"
  • Thinking of Oxfam, I remember Harold Sumption

    15 februari 2018

    From the 1950s Harold Sumption (1917 - 1998) was the pioneer who laid the foundation for Oxfam's very successful fundraising with spectacular response advertisements in the newspapers and later direct mail. His involvement with Oxfam Great Britain, also as board member, lasted for thirty-five years. I met him for the first time when in the late 1980s when I joined the International Fundraising Workshop (now the IFC Congress), which he had founded.

    Lees meer over "Thinking of Oxfam, I remember Harold Sumption"
  • Joep Verboeket over fondsenwerving

    15 januari 2018

    In dit Vakblad zetten we graag de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Hoe is hun eigen geefgedrag, wat vinden ze van de actuele ontwikkelingen in hun vak? Deze maand: Joep Verboeket, algemeen directeur van Het Vergeten Kind.

    Lees meer over "Joep Verboeket over fondsenwerving"
Close