Advertentie

Podcastserie: Fundraising Stories

#7: Ronnie Degen over de Zwarte Cross en hun ludieke band met sponsoren en maatschappelijke organisaties

Terwijl hij aan de stamtafel van de lokale kroeg wat zat te ‘sprekken’, ontstond bij Ronnie Degen het idee voor de Zwarte Cross: een motorcrossrace die door de jaren heen uitgegroeide tot een driedaags familiefestival vol muziek, humor, gezelligheid en vanzelfsprekend, motorcross. Dit jaar organiseerde Ronnie’s bedrijf (De Feestfabriek – Alles komt goed) alweer de 23e editie van het festival.

Vakblad fondsenwerving toog naar Hengelo in Gelderland om met Ronnie te praten over de creativiteit en inclusiviteit die de Zwarte Cross kenmerkt. Aan Petra vertelt hij bevlogen over de eerste jaren van het festival, hoe ze samenwerken met sponsoren zonder kant-en-klare pakketten maar met veel ludieke inbreng, en hoe een samenwerking met Amnesty International tot een bezoek van Pussy Riot aan het festival leidde.

#6: Wim Leereveld over de start van de Access to Medicine Index: de lange, hobbelige tocht naar publicatie in de Financial Times

In 2003 had Wim Leereveld het idee voor de Access to Medicine Index: een spiegel voor de farmaceutische industrie om bedrijven te laten zien hoe zij hun rol nemen om iedereen toegang tot medicijnen te geven, in de hoop ze te mobiliseren om zichzelf te verbeteren. In eerste instantie vonden zijn plannen weinig gehoor, maar na vijf jaar lang en hard werken werd het einddoel toch bereikt: de Index verscheen op de voorpagina van het financiële katern van de Financial Times. Nu wordt de lijst jaarlijks gepubliceerd en geniet de Access to Medicine Foundation internationale bekendheid en (financiële) steun van overheden, goede doelen en Bill Gates.

Met trots kijkt Wim terug op die vijf jaar knokken voor de Access to Medicine Index. In zijn kantoor in Haarlem praat hij met Petra over het tactisch aantrekken en laten vieren van de teugels, serieus genomen willen worden en het belang van doorzetten, koste wat het kost.

#5: Michiel Buchel over hoe NEMO integere wetenschap én een leuk dagje naar het museum faciliteert

De immer nieuwsgierige directeur van NEMO, Michiel Buchel, probeert zijn gasten te prikkelen. Met interactieve experimenten zoals de befaamde ‘zeepbel’ probeert het museum wetenschap zo aantrekkelijk mogelijk te maken. NEMO houdt voor tachtig procent haar eigen broek op, maar voor het realiseren van onderzoeks- en uitbereidingsprojecten gaat het museum allerlei samenwerkingen aan. Het doel: bezoekers laten leren, spelen en ontdekken, zonder de wetenschap tekort te doen. Met Petra bespreekt Michiel de invloed van die balans op de fondsenwerving en het relatiebeheer van NEMO.

#4: Silvia van der Heiden geeft een kijkje achter de schermen bij de organisatie van het Nederlands Film Festival (NFF)

Eind september wordt de rode loper weer uitgerold voor het Nederlands Film Festival (NFF), het gezichtsbepalende festival van de Nederlandse filmcultuur, waar ook de Gouden Kalveren uitgereikt worden. Als algemeen directeur houdt Silvia van der Heiden alle touwtjes in handen. Om een mooi programma neer te zetten én het festival te financieren werkt de organisatie het hele jaar lang volgens een strak schema samen met haar sponsoren en subsidiegevers, met filmmakers, distributeurs, de gemeente en een groot vrijwilligersbestand. Op een hete julidag vertelt Silvia aan Petra hoe ze door deze uitdagende operatie heen ‘surft’.

#3: Babs van Geel: hoe Stichting Met je Hart van 0 naar 28 steden en 1500 vrijwilligers groeide

Eén miljoen Nederlanders van boven de 65 jaar voelen zich eenzaam. Zelfstandig wonende ouderen voelen zich niet gezien en angst, verlegenheid en het gebrek aan een sociaal netwerk helpen niet mee om die eenzaamheid te verkleinen. Babs van Geel was zich hier nooit echt van bewust, totdat ze een fotografie-opdracht deed bij Greet, een eenzame oudere. Nu zet Babs zich met Stichting Met je Hart in om bewustwording te creëren over dit thema en anderen te inspireren hiermee aan de slag te gaan. En met succes: inmiddels zorgen zo’n 1500 vrijwilligers in 28 steden ervoor dat er regelmatig ontmoetingen plaatsvinden tussen ouderen om die eenzaamheid te verzachten. Aan Petra vertelt ze hoe ze dit doet.

#2: Evelijne Bruning over werken aan het einde van de honger met The Hunger Project

Klimaatverandering en toenemende vluchtelingencrisissen hebben er de afgelopen drie jaar voor gezorgd dat honger weer groeit in bepaalde conflictlanden. Er zijn anno 2019 nog steeds 820 miljoen mensen op de wereld die elke dag onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. The Hunger Project werkt inmiddels in 13.000 communities en bereikt zo’n 16 miljoen mensen op de wereld. Als directeur van THP-Nederland zet Evelijne Bruning zich in om te bewijzen dat honger niet nodig is. Met Petra praat ze over de start van The Hunger Project, inmiddels zo’n 45 jaar geleden met niemand minder dan John Denver, en over de toekomstplannen en ambities van THP.

#1: Ilco van der Linde over de eerste €100 en het vinden van de Nelson Mandela in jezelf

Fundraising Stories kúnnen we bijna niet beter aftrappen dan met initiatiefnemer en organisator van o.a. Bevrijdingspop en Dance4Life Ilco van der Linde! Ilco zet zich al decennialang in voor allerlei maatschappelijke doelen, is zelfs benoemd tot ‘Doener des Vaderlands’ en door zijn grote nationale en internationale campagnes inmiddels een grote naam in de fondsenwervende wereld. Met Petra Hoogerwerf bespreekt hij hoe je met passie, strijd en fondsenwerving een heel eind komt. Onverschilligheid is namelijk het ergste wat er bestaat: we zijn allemaal verantwoordelijk, dus waarom zouden we dan niet samen iets doen om van de wereld een betere plek te maken? Of zoals Ilco zegt: “Be a Nelson!”