Verdieping
-
Puhie Demaku over fondsenwerving: ‘Oprechtheid is de kracht die alles verbindt’
In Vakblad fondsenwerving vragen we fondsenwervers naar wat hen beweegt, hun visie op de sector en de passie voor het vak. Deze keer: Puhie Demaku, teamleider communicatie en fondsenwerving bij het Broederlijk Delen, een Vlaamse organisatie voor internationale solidariteit die door het versterken van lokale gemeenschappen in dertien landen bijdraagt aan een gelijkere, inclusievere en duurzamere wereld. In haar werk faciliteert ze vaak de verbinding tussen diverse mensen.
-
Betrek jongeren bij het werk van goede doelen
Hoe zorg je ervoor dat jongeren actiever betrokken raken bij het werk van goededoelenorganisaties? Claire van Teunenbroek, Walter Wymer en Ljiljana Najev Čačija vroegen onderzoekers om dit te onderzoeken in een project over geefgedrag onder jongeren. Hun conclusie? Educatieve programma’s waarin goededoelen- en onderwijssectoren samenwerken, kunnen een belangrijke rol spelen.
-
Boekrecensie: 'De naoorlogse geschiedenis van katholieke liefdadigheid' van Cees Willemsen
De zorg voor mensen in nood in katholieke kringen maakte na de Tweede Wereldoorlog een opmerkelijke ontwikkeling door. De geschiedenis van het huidige Kansfonds, een Goede-Doelenfonds, begint eigenlijk in september 1957 met de oprichting van de Stichting Katholieke Noden (SKN). Belangrijke begunstigers waren het Centraal Fonds Hoger Onderwijs (Radboudstichting), de Katholieke Actie, het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut, de katholieke jeugdbescherming en jeugdwerk, het nationale Wit-Gele Kruis en nog een aantal katholieke organisaties.
-
Cystic Fibrosis: van levensbedreigend naar chronisch
Jacquelien Noordhoek (63) is ruim 26 jaar directeur van de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS). De kleine stichting is onder haar leiding uitgegroeid tot een professionele patiëntenorganisatie en expertisecentrum met acht medewerkers in dienst. Ook kwam er baanbrekende medicatie op de markt. Tijd voor een gesprek met een inspirerende directeur uit het veld van de gezondheidsfondsen.
-
De rijkdom van emoties: BOOS
Boosheid is niet echt een populaire emotie. Boze mensen vinden we stom, ze zijn onvolwassen en missen zelfbeheersing. Toch kan woede ook een heel nuttige emotie zijn. Als reactie op onrecht is het juist een katalysator van actie en verandering.
-
Kijken in het brein van de donateur
Hoe veel makkelijker zou het werven van fondsen zijn als je de gedachten en reacties van je (potentiële) donateurs kon lezen? Hoewel het lezen en beïnvloeden van gedachten voorlopig alleen weggelegd is voor Professor X uit de Marvelstripboeken, zijn er wel degelijk trucjes die je als fondsenwerver op weg kunnen helpen. Welke lessen kunnen goede doelen halen uit de gedragspsychologie en de neurowetenschap?
-
Belg is gul voor goede doelen in 2024
61 procent van de Belgen steunde in 2024 een of meerdere goede doelen. Vooral in Brussel en Vlaanderen is de vrijgevigheid groot, met respectievelijk 64 en 63 procent van de inwoners die doneren. Dat blijkt uit onderzoek van het Research Centre for Sustainable Organizations van HOGENT naar het geefgedrag van de Belgische bevolking in 2024. Daaruit blijkt dat de Belg gul is, zelfs in uitdagende tijden. Maar hoe, wat en waarom gegeven wordt, verandert wél.
-
Beëindiging USAID heeft miljoenen doden tot gevolg
USAID was jarenlang een van de belangrijkste financiers van humanitaire hulp wereldwijd. Met programma's in meer dan 120 landen bood de organisatie ondersteuning op het gebied van gezondheidszorg, voedselzekerheid, vluchtelingenopvang en onderwijs. President Donald Trump besloot kort na zijn aantreden om de financiering van USAID tijdelijk te bevriezen. Volgens hem werd USAID geleid door ‘radicale idioten’. Niet veel later volgde een structurele stopzetting van maar liefst 83 procent van alle USAID-programma's, goed voor een bezuiniging van circa zestig miljard dollar.
-
Denk als een vrijwilliger: inspelen op verwachtingen is de sleutel
Veel goededoelenorganisaties drijven op vrijwilligers. Sommigen hebben wel 30.000 vrijwilligers rondlopen, tegenover honderd mensen op de payroll. Dat is positief, maar in de praktijk blijkt vaak dat er onevenredig veel inspanning gaat naar het binnenhalen en -houden van vrijwilligers, terwijl je die inspanning eigenlijk zou willen steken in het nuttig inzetten van vrijwilligers.
-
Column De Geefpartner: Lonneke Roza (NN Group)
Als grote financieel dienstverlener, met miljoenen klanten in Nederland, staat Nationale-Nederlanden midden in de samenleving. Een bijdrage leveren aan de maatschappij is dan ook een integraal onderdeel van de strategie van NN Group, waar Nationale-Nederlanden onderdeel van is. Zo hebben we als doelstelling om voor eind 2025 het financieel, fysiek en mentaal welzijn van één miljoen mensen te ondersteunen in de tien landen waar NN Group actief is. Daarnaast hebben we als doel om één procent van het financieel resultaat (operationele kapitaalgeneratie) van NN Group bij te dragen aan maatschappelijke initiatieven.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 113
- Volgende pagina