Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Onderzoek

  • Nalaten aan goede doelen: vergelijking tussen Babyboomers en Generatie X

    9 april 2024 om 07:00

    De markt voor nalaten aan goede doelen is booming en blijft naar verwachting de komende tijd nog verder groeien. Dat is een van de uitkomsten uit een onderzoek van Legacy Futures naar de houding van mensen ten opzichte van nalaten aan goede doelen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Het onderzoek richtte zich daarbij voornamelijk op Babyboomers (1945-1964) en Generatie X (1965-1980). Vf-redacteur Marijn Thijs schuift aan bij onderzoekers Anna Turner en Arjen van Ketel om hun bevindingen te bespreken.

    Lees meer over "Nalaten aan goede doelen: vergelijking tussen Babyboomers en Generatie X"
  • Zijn Wallonië en Vlaanderen vrijgeviger dan Nederland?

    2 april 2024 om 07:00

    In Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) wordt al jaren in de week voor Kerstmis een fondsenwervingsactie op touw gezet. In Nederland Serious Request, in Vlaanderen De Warmste Week en in Wallonië Viva For Live. De resultaten van de verschillende acties, broertjes van elkaar, verschillen fors. Jan de Rond deed onderzoek naar deze acties en vergeleek het jaarlijks geefgedrag en de opbrengsten. Hij vroeg zich af hoe het komt dat de resultaten en het geefgedrag zo verschillend zijn.

    Lees meer over "Zijn Wallonië en Vlaanderen vrijgeviger dan Nederland?"
  • Niet de alledaagse donateurs: onderscheidende kenmerken van crowdfunding donateurs

    19 februari 2024 om 10:00

    Onderzoekers Claire van Teunenbroek en Sandra Hasanefendic keken naar de onderscheidende kenmerken van donateurs aan crowdfunding projecten en belichtten de belangrijke rol die sociale media spelen in het beïnvloeden van donatiegedrag. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor fondsenwervers die hun strategieën willen verfijnen om aan te sluiten bij deze trends. In dit artikel geeft Claire inzicht in de resultaten.

    Lees meer over "Niet de alledaagse donateurs: onderscheidende kenmerken van crowdfunding donateurs"
  • Fondsenwerven: over onderzoek en innovatie

    12 december 2023 om 07:00

    Een tijdje geleden vroeg de VPRO mij als adviseur een donatiebeleid te ontwerpen. We formuleerden enkele vragen waar we antwoord op wilden krijgen voor we een definitieve strategie kozen. Bijvoorbeeld: willen leden naast hun lidmaatschap wel donaties geven? Waaraan zouden mensen donaties willen geven? En waren niet-leden bereid donaties te geven? 

    Lees meer over "Fondsenwerven: over onderzoek en innovatie"
  • Professor Sara Kinsbergen: ‘Particuliere initiatieven zijn geen eendagsvliegen’

    2 november 2023 om 07:00

    Sara Kinsbergen is per juli 2023 benoemd tot bijzonder hoogleraar op het gebied van de rol van burgers in duurzame ontwikkeling aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Tot stand gekomen in samenwerking tussen het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen, de afdeling Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies (CAOS) en Wilde Ganzen. Bovendien is ze lid van de permanente commissie ontwikkelingssamenwerking van de Adviesraad Internationale Vraagstukken voor de regering. Reden genoeg om haar te interviewen over haar onderzoek naar particuliere initiatieven die actief zijn in het buitenland.

    Lees meer over "Professor Sara Kinsbergen: ‘Particuliere initiatieven zijn geen eendagsvliegen’"
  • Weinig aandacht voor goede doelen en maatschappelijke organisaties in verkiezingsprogramma’s

    24 oktober 2023 om 07:00

    Er valt dit jaar iets te kiezen bij de Tweede Kamerverkiezingen, die op 22 november 2023 gehouden worden. Met de val van het kabinet Rutte IV en het daaropvolgende vertrek van de premier uit de politiek zien andere partijen grote kansen. Veel partijen verschijnen ten tonele met nieuwe lijsttrekkers en het politiek landschap is opgeschud door de entree van een paar nieuwe toetreders. Het zorgt ervoor dat het aantal kiezers wat nog tussen partijen ‘zweeft’ heel groot is. Maar wat wil de politiek met de filantropische sector? Wat schrijven ze in hun programma’s over bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties, doneren, impact en vrijwilligerswerk? Een inventarisatie van de programma’s van de tien grootst gepeilde partijen.

    Lees meer over "Weinig aandacht voor goede doelen en maatschappelijke organisaties in verkiezingsprogramma’s"
  • Waarom laten mensen na aan culturele instellingen?

    29 augustus 2023 om 07:00

    Het bedrag dat door Nederlanders wordt nagelaten aan goede doelen stijgt ieder jaar opnieuw, nu al ruim een decennium lang. Ook voor culturele instellingen is fondsenwerving onder particulieren en daarmee het werven van nalatenschappen steeds belangrijker geworden. In een literatuurstudie en kwalitatieve interviews probeerde masterstudent Hanna Vinckers (Radboud Universiteit) te duiden waarom mensen nalaten aan cultuur: ‘De gevers van nu kunnen altijd nalaters worden.’

    Lees meer over "Waarom laten mensen na aan culturele instellingen?"
  • Essentiële onderzoeksliteratuur over het vak in The Fundraising Reader

    17 augustus 2023 om 07:00

    In april 2023 verscheen de eerste editie van The Fundraising Reader; een ruime collectie artikelen over een wijde variëteit aan onderwerpen in de fondsenwervende sector. De bundel werd samengesteld en geredigeerd door filantropie-wetenschappers Beth Breeze, Donna Day Lafferty en Pamala Wiepking. Wiepking, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en verbonden aan de Lilly Family School of Philanthropy in Indianapolis, vertelt meer over de totstandkoming en de inhoud van de Reader. 

    Lees meer over "Essentiële onderzoeksliteratuur over het vak in The Fundraising Reader"
  • Fondsenwerving op maat: de geefpersona’s van HOGENT

    3 juli 2023 om 07:00

    Geefgedrag van Vlamingen: hoe kun je doelgroepen segmenteren? Het Research Centre for Sustainable Organizations van HOGENT is in 2019 gestart met een grootschalig onderzoek naar het geefgedrag van de modale Vlaming aan goede doelen. Doel was goede doelen te ondersteunen rond communiceren op maat en handvatten te geven hoe dat aan te pakken is. Uit dit onderzoek kwamen een aantal algemene inzichten naar voren over wie de Vlaamse gevers zijn en wat ze belangrijk vinden. Het onderzoek leverde daarnaast heel wat data op waaruit de onderzoekers verschillende groepen konden segmenteren. Dit leidde hen ertoe geefpersona’s te creëren.1 Sinds 2019 wordt dit onderzoek jaarlijks herhaald om de persona’s up-to-date te houden en de verdeling ervan onder de gevende Vlaming te kunnen blijven opvolgen.

    Lees meer over "Fondsenwerving op maat: de geefpersona’s van HOGENT"
  • Crowdfundingplatforms voor non-profits en particulieren: een vergelijkend onderzoek

    27 juni 2023 om 07:00

    Dat crowdfunding nog altijd aan populariteit wint, zal voor niemand in de fondsenwervende sector een verrassing zijn. Het is steeds gemakkelijker geworden om als particulier een actie op te zetten en gelden te werven bij bekenden en geïnteresseerden. Goede doelen maken ook gretig gebruik van de mogelijkheden die er zijn: veel organisaties organiseren digitale collectes die in hun opzet weinig verschillen van crowdfundingsacties.

    Lees meer over "Crowdfundingplatforms voor non-profits en particulieren: een vergelijkend onderzoek"
Close