-
Gratis doneren bij overstap van zorgverzekeraar met Stap over en Steun
November en december zijn bij uitstek de overstapmaanden voor consumenten. Vooral de zorgverzekering is aan het einde van het jaar onderwerp van discussie, omdat de zorgpremies ieder jaar opnieuw worden vastgesteld. Sinds kort is het mogelijk om tijdens die bijna traditionele handeling ook goede doelen te steunen.
-
Les 5: Je kunt de wereld niet veranderen door te zwijgen
Wat doe je met het volgende nummer van Vakblad fondsenwerving wanneer de founder en jarenlange hoofdredacteur plotseling overlijdt? De 'Zeven lessen van Jaap' is onze invulling van hoe wij denken dat we het beste recht kunnen doen aan dit verlies. Uit de meeste editorials van Jaap's hand was altijd wel een les te destilleren. Dat hebben we dus gedaan: eerst met een origineel editorial waar de les uit komt, en daarna een artikel van Jaap uit het recente verleden, waarin deze les terugkomt. De andere lessen vind je via deze pagina. De poster met alle lessen kan je hier downloaden.
-
Experts over Geven in Nederland deel 4: Jos Rath
Nadat de financiering alsnog was rondgekomen, verscheen onlangs met enige vertraging het onderzoek Geven in Nederland 2020. Het is een uitgebreid en grondig onderzoek over het geefgedrag in 2018, dat de moeite van het lezen meer dan waard is. Voor een goed begrip: dat was dus voor de coronacrisis. We vroegen enkele specialisten om commentaar te leveren op de zaken die hen opvielen. Vandaag het laatste deel: Jos Rath over betekenisvoller ondernemen.
-
In tijden van crisis is alles veranderlijk, zo ook het anbibeleid?
We leven in een tijd waarin vaste waarden opeens veranderen en waarvan we ook niet weten waar we uit zullen komen. Duidelijk is wel dat filantropie zowel tijdens als na de crisis een belangrijke rol heeft. Dat betekent echter niet dat alles bij hetzelfde blijft. Al voor de coronacrisis zagen we duidelijke bewegingen. Naast het traditionele werven en doneren van geefgeld en goederen, zien we al langer een trend van alternatieven: microfinanciering, investeringen in sociale ondernemingen en zelfs giften aan bedrijven. Dit alles vanuit het streven om de grootste impact te bereiken.
-
Grote bedrijven, maatschappelijke ambities
Steeds meer bedrijven vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk. Als partner van goede doelen kunnen bedrijven maatschappelijke en zakelijke doelen op een mooie manier met elkaar verbinden. Zo zijn Philips, Booking.com, Pampers, Action en Australian een partnership aangegaan met het Longfonds, UNICEF en SOS Kinderdorpen. Stuk voor stuk succesvolle samenwerkingen waar iedereen beter van wordt.
-
Ondernemen volgens Isa Hoes en Medina Schuurman
De oprichting van een stichting was lang de voor de hand liggende stap om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Isa Hoes en Medina Schuurman kozen voor de social enterprise I’M en staan nu voor de zelfgekozen opdracht er een succes van te maken met als doel de overgang binnen drie jaar landelijk op de kaart te zetten. -
De Social Enterprise
Er worden nog altijd veel anbi's opgericht. Met veel enthousiasme en energie richten de oprichters zich op doelstelling en fondsenwerving. In heel wat gevallen lukt dat maar matig en is er zeker geen sprake van voorspoedige groei. Dat is logisch. Fondsenwerving is een vak en ze zijn bepaald niet de enige die uit zijn op de gunst van de gever. Zo'n anbi kan het met een omzet van enkele tienduizenden euro's per jaar of zelfs meer lang uitzingen. Toch blijft de bijdrage aan het maatschappelijk welzijn dan beperkt. Soms bekruipt ons bij de redactie het gevoel dat ze beter aansluiting hadden kunnen zoeken bij een bestaande organisatie, die bewezen heeft iets tot stand te kunnen brengen. -
Power to the NGO's
Jesse van der Wal publiceerde in augustus van dit jaar in het kader van zijn opleiding Global Business & Sustainability aan de Rotterdam School of Management een thesis over de samenwerking van ngo’s en bedrijven.
-
Een bedrijf is geen goed doel
Samenwerking met bedrijven kan een effectieve manier zijn voor goede doelen om hun doelen te realiseren. Voor ondernemingen is het allang niet meer vreemd om ook iets te doen aan grote maatschappelijke problemen en dan kan samenwerking met goede doelen daarvoor een goed middel zijn.
-
Met spelen op safe kom je nergens
Eigenlijk is het werken voor een goed doel een gedurfde stap. Zo’n doel is meestal opgezet omdat er een dringende reden is om dingen te veranderen. Als fondsenwerver moet je er dan maar voor zorgen dat er voldoende support en financiële middelen beschikbaar komen. Daarvoor heb je lef nodig, moet je risico’s nemen. Maar na ruim tien jaar te hebben gewerkt met goede doelen over de hele wereld, is mijn ervaring dat de sector volledig risicomijdend is.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- Volgende pagina