Advertentie

Advertentie

Advertentie

Werving

  • In gesprek met een echte fundraising family: de familie Humphries

    12 november 2019 om 07:00

    Geamuseerd kijkt Betty (14), zittend in de woonkamer, haar verblufte ouders aan. ‘Dus je hebt,’ zegt haar moeder. ‘Met je telefoon een euro gedoneerd voor de brandende Amazone-bossen?’ Haar vader, vanaf het puntje van zijn stoel: ‘En dat heb je gedaan via een berichtje op Instagram?’

    Lees meer over "In gesprek met een echte fundraising family: de familie Humphries"
  • Sporters in actie voor goede doelen

    1 oktober 2019 om 07:00

    Donatieplatforms zijn regelmatig in het nieuws. Meestal rond een speciale gebeurtenis zoals de elfstedenzwemtocht van Maarten van der Weijden. Heel soms is de publiciteit minder prettig, zoals bij Dream or Donate, al is er bij het ter perse gaan van dit nummer nog geen goed inzicht in wat er precies aan de hand is. Het leek ons een aardig idee om eens achter de schermen van een nog wat minder bekend doneerplatform te kijken.

    Lees meer over "Sporters in actie voor goede doelen"
  • Direct response tv

    29 augustus 2019 om 09:00

    Direct response-tv is in Nederland bepaald niet het meestgebruikte kanaal. Om er succesvol mee te zijn is specifieke, dungezaaide kennis en ervaring nodig. Om misverstanden te voorkomen: het is een wervingskanaal. Een flink deel van de spotjes die we op tv zien, gaat over meer algemene communicatie. Er wordt wel een boodschap overgebracht, men probeert het imago of merk te versterken, maar op pure werving zijn ze niet gericht. Al zullen de makers er wellicht nog al eens anders over denken. Want over DRTV bestaan misverstanden.

    Lees meer over "Direct response tv"
  • De wereld wordt mooier met iedere straat

    24 juli 2019 om 09:00

    Teije Brandsma is lid van het redactieteam van Vakblad fondsenwerving. Als oprichter van mediabureau Aid Publicity, helpt hij goede doelen en nonprofits aan meer bekendheid in de landelijke media. Deze keer schrijft Teije over zijn eerste ervaringen als collectant.

    Lees meer over "De wereld wordt mooier met iedere straat"
  • Online doneeracties weten veel gulle gevers te vinden

    24 mei 2019 om 06:40

    Op sociale media vliegen de doneer­acties je om de oren. Vaak wordt het streefbedrag met gemak gehaald. Waar komt die vrijgevigheid vandaan?

    Lees meer over "Online doneeracties weten veel gulle gevers te vinden"
  • Zo wikkel je nalatenschappen het beste af

    8 mei 2019 om 09:10

    Het werven van nalatenschappen krijgt de laatste jaren terecht veel aandacht. Maar ook de afhandeling kan worden gezien als onderdeel van het fondsenwervingsbeleid. Als het niet goed gebeurt, kun je als organisatie veel inkomsten mislopen. Daar zijn in de praktijk serieuze voorbeelden van. In dit artikel brengen we een overzicht waarmee allemaal rekening gehouden moet worden, wil je tot een optimale afwikkeling van nalatenschappen komen.

    Lees meer over "Zo wikkel je nalatenschappen het beste af"
  • Op reis met je (potentiële) gevers

    29 april 2019 om 11:00

    Het klinkt tegelijk simpel en raadselachtig. Donateurs geven geld, waarmee het goede doel zijn missie kan nastreven. Wat heeft dat nou te maken met op reis gaan? Het simpele antwoord is: alles. Vooral sinds we steeds digitaler werken zien we een veelheid van contact- en beslismomenten van (potentiële) donateurs in relatie tot het goede doel. De lijn die je langs al die momenten kan trekken, dat is de donorjourney. Een rechte lijn is het meestal niet.

    Lees meer over "Op reis met je (potentiële) gevers"
  • In no time een half vliegtuig bij elkaar

    1 februari 2019 om 08:46

    Wordt de geefbereidheid in protestant-christelijk Nederland nog groter dan die al was? Als je de resultaten bekijkt van een recente inzamelingsactie van de hulp- en zendingsorganisatie MAF Nederland voor een nieuw vliegtuig, ga je het geloven. Of is dit slechts een uitzondering op de regelmatig herhaalde aanname dat ook in christelijk Nederland de geefbereidheid minder wordt?

    Lees meer over "In no time een half vliegtuig bij elkaar"
  • Het cadeau centraal

    28 december 2018 om 11:45

    Fondsenwerving echt persoonlijk maken; het lukt UNICEF Nederland met zijn nieuwe campagne UNICEF Basics. Donateurs geven niet gewoon geld, maar voorzien in de basisbehoeften van kinderen in Syrië en de buurlanden. Door echt tot mensen te spreken en te laten zien wat zij bijdragen, is deze campagne een succes.

    Lees meer over "Het cadeau centraal"
  • Innovatie: de collecte is springlevend

    20 december 2018 om 15:57

    Collectes bestaan nu zo’n honderd jaar. Het langs de deur gaan met een collectebus , een typisch Nederlands fenomeen, wordt nog altijd door heel wat goede doelen jaarlijks ingezet. Mocht je denken dat collecteren uit de tijd is, dan vergis je je. Het samenwerkingsverband Stichting Collectenplan zet zwaar in op innovatie. 

    Lees meer over "Innovatie: de collecte is springlevend"