Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Columns

  • Kleur bekennen: Zwart laat elke kleur shinen!

    14 december 2021 om 07:00

    Zwart geld, zwarte lijst, zwart schaap, zwarte dag, zwartrijden, zwarte markt, zwarte zaterdag. Iemand zwart maken, op zwart zaad zitten, een zwarte bladzijde in de geschiedenis... In taal doen we er echt alles aan om deze kleur een negatief imago te geven. Terwijl juist zwart ervoor zorgt dat andere kleuren beter tot hun recht komen.

    Lees meer over "Kleur bekennen: Zwart laat elke kleur shinen!"
  • Geven kun je ook ongevraagd doen

    8 december 2021 om 09:30

    Ooit heb ik becijferd dat er in Nederland zo’n 150 tot 200 miljoen giftverzoeken per jaar worden gedaan. Een brief, een telefoontje, iemand aan de deur of een leuk gesprek op straat. Iedere volwassen Nederlander heeft zo wel één of twee keer per maand een verzoek. Tel maar op. Hierdoor geeft het gemiddelde huishouden zo’n 350 euro per jaar aan het goede doel. Dat doen we goed, maar zou het ook anders kunnen?

    Lees meer over "Geven kun je ook ongevraagd doen"
  • Cultureel Erfgoed

    18 november 2021 om 08:00

    Zo om de twee weken wordt er aangebeld en staat er iemand met een collectebus voor de deur. Meestal een oudere dame of heer met een vertrouwenwekkende blik in de ogen. De collectebus wordt naar je toe bewogen en gelijktijdig wordt de giftvraag gesteld. Mijn antwoord is altijd: ‘Ja’. Er staat in de keuken een potje met kleingeld en daar kunnen altijd een paar euro’s uit gemist worden. Zo gaat het bij mij thuis al jaren. En dat ondanks mijn slechte opvoeding op dat gebied.

    Lees meer over "Cultureel Erfgoed"
  • Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?

    2 november 2021 om 07:00

    Dat McDonalds onze harten veroverde met een rood en geel logo is geen toeval. Uit onderzoek blijkt dat je nergens zo blij van wordt als van geel (‘Happy…’) en nergens zoveel honger van krijgt als van rood (‘…Meal’). Daar komt bij dat je het kleurrijke logo onmogelijk kunt negeren in het straatbeeld of langs de snelweg. Tata-ta-ta-taaaa!

    Lees meer over "Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?"
  • Covidrecessie

    6 oktober 2021 om 08:00

    Op 27 februari 2020 diende het eerste coronageval zich in Nederland aan. Op 14 oktober van dat jaar kwamen we in een (volgens sommigen intelligente) lockdown.

    Lees meer over "Covidrecessie"
  • Control your channel

    22 juni 2021 om 13:30

    Fondsenwervers zijn zich steeds meer gaan specialiseren de afgelopen decennia. Telemarketing, huis-aan-huis werving, nalatenschappen, corporate giving, het zijn allemaal vakgebieden geworden. In modern jargon: channels en funnels. Bij ieder van deze kanalen hoort instrumentarium gevoed door data. Moderne ICT helpt om uit al die data sturingsinformatie te genereren. Resteert nog iemand die stuurt: de channelmanager.

    Lees meer over "Control your channel"
  • Kleur bekennen: de stopping power van rood

    4 mei 2021 om 07:00

    Grappig verhaal. Rond 1830 was men in de VS druk met het aanleggen van het spoor. Om te voorkomen dat de groei van het aantal treinen tot ongelukken zou leiden, werden er kleursignalen geïntroduceerd: voor een groen licht moest je stoppen en bij een wit licht mocht je doorrijden. Maar omdat de straatverlichting ook wit was, reden veel machinisten pardoes door groen. Als nieuwe stopkleur werd voor rood gekozen, want voor de kleur van bloed, zo was de gedachte, zou je toch echt wel stoppen! Sindsdien is rood de universele kleur voor stoppen in het verkeer.

    Lees meer over "Kleur bekennen: de stopping power van rood"
  • Verwaarloosde idealist

    31 december 2020 om 15:20

    Als een stel uitgeputte marathonlopers strompelen we naar de finish van 2020. Nog even aftellen en we mogen weer met een schone lei beginnen. Natuurlijk wensen we alles en iedereen een gezond en gezegend nieuwjaar. Maar deze keer menen we het net even meer dan anders. Dat is mooi.

    Lees meer over "Verwaarloosde idealist"
  • Christmas is for sharing

    17 december 2020 om 07:00

    Nederland heeft nogal een reputatie op het gebied van originele en gewaagde reclame. Maar als het gaat om kerstcommercials lijken onze supermarkten toch liever op safe te spelen. Alles draait ineens om huiselijkheid en gezelligheid. En daardoor lijkt alles op elkaar, alsof er geen andere smaken meer zijn.

    Lees meer over "Christmas is for sharing"
  • Yoren

    3 december 2020 om 07:00

    Jaren geleden maakte ik in Canada voor het eerst kennis met het fenomeen Starbucks. Ik herinner mij die eerste ontmoeting als de dag van gisteren. Dat kwam een beetje door de koffie (extreem groot, extreem duur), een beetje door de huiskamersfeer (fijne fauteuils die structureel bezet waren) en een beetje door het unieke bestelsysteem (twee keer in de rij, waarom ook niet?).

    Lees meer over "Yoren"
Close