Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Columns

  • Column 25 jaar Vf: Relatiegericht fondsenwerven

    25 april 2023 om 07:00

    Het was mij een genoegen om tien jaar bij te hebben mogen dragen aan het Vakblad fondsenwerving en samen te werken met enthousiaste en ervaren fondsenwervers. En natuurlijk met wijlen Jaap Zeekant. 

    Lees meer over "Column 25 jaar Vf: Relatiegericht fondsenwerven"
  • Column 25 jaar Vf: Ruimte scheppen

    28 februari 2023 om 07:00

    Ons vakblad bestaat 25 jaar. Het was bedoeld om ruimte te scheppen voor artikelen over het vakgebied van fondsenwerving. Het blad zou bijdragen aan de professionalisering van het vak. Evenals in Amerika zou ethisch handelen ook een belangrijk element vormen van die professie. Goedbedoelde giften moeten immers doelmatig en doeltreffend worden besteed.

    Lees meer over "Column 25 jaar Vf: Ruimte scheppen"
  • Eerst nadenken over sponsoring en mecenaat

    3 januari 2023 om 07:00

    Nederland heeft van oudsher geen grote traditie van particulier opdrachtgeverschap in kunst, in ieder geval niet in dezelfde mate als in de ons omringende landen. Toch is de laatste jaren ook in ons land de hoop gevestigd op het mecenaat. Dat zou, klein of groot, voor een belangrijk deel de rol van de overheid moeten overnemen in economisch barre tijden. Zonder dat het overigens hardop wordt gezegd. De mecenas als de nieuwe messias of blijft de overheid de dominante financieringspartij waar het cultuur betreft?

    Lees meer over "Eerst nadenken over sponsoring en mecenaat"
  • Estafettecolumn door fondsenwervers: Kim Kreté (Armoedefonds)

    13 december 2022 om 07:00

    Inflatie. Stijgende energiekosten. Zomaar twee termen die het nieuws de afgelopen tijd domineren. Armoede in Nederland is helaas aan de orde van de dag. Daar waren we ons bij Stichting Armoedefonds al veel langer van bewust. Maar waar het voorheen vooral een onderwerp dat zich achter de voordeur afspeelde was, wordt het nu steeds meer zichtbaar dat mensen moeite hebben om financieel rond te komen. En wat doe je als organisatie als je altijd al druk bent met je inzetten voor die groeiende groep minima in Nederland? Dan laat je soms je volle agenda vallen als door die bewustwording via de media hartverwarmende initiatieven ontstaan. Waar dat toe kan leiden…

    Lees meer over "Estafettecolumn door fondsenwervers: Kim Kreté (Armoedefonds)"
  • Estafettecolumn door fondsenwervers: Onno Yska (VluchtelingenWerk Nederland)

    8 november 2022 om 07:00

    In 2015 kwamen er door de oorlog in Syrië veel vluchtelingen uit dat land naar Nederland. De beelden van de door Europa trekkende vluchtelingen en vooral de iconische foto van het aangespoelde jongetje Aylan maakt veel los. Vanaf dat moment staat de telefoon bij VluchtelingenWerk roodgloeiend. Duizenden mensen bieden aan om op de een of andere manier te helpen. Tegelijkertijd zijn er ook felle protesten tegen de komst van asielzoekers.

    Lees meer over "Estafettecolumn door fondsenwervers: Onno Yska (VluchtelingenWerk Nederland)"
  • Estafettecolumn door fondsenwervers: Mark van Hemert (Artsen zonder Grenzen)

    27 september 2022 om 07:00

    Nu de zomer achter de rug is, is het weer tijd om de jaarplannen te maken voor 2023. Mijn tip voor 2023: reserveer ook een budget(je) voor het werven van periodieke schenkers.

    Lees meer over "Estafettecolumn door fondsenwervers: Mark van Hemert (Artsen zonder Grenzen)"
  • Als niemand luistert naar niemand

    27 september 2022 om 07:00

    Het klimaat in de wereld maar ook in Nederland lijkt steeds meer te polariseren en te verharden. De spanning tussen Rusland en Europa/ VK/VS neemt toe terwijl in Oekraïne mensen blijven strijden voor hun vrijheid. Spanningen tussen landen, tussen politici en tussen burgers.

    Lees meer over "Als niemand luistert naar niemand"
  • Estafettecolumn door fondsenwervers: Linda Philipsen

    30 juni 2022 om 08:00

    Terwijl de hele wereld tegenwoordig meer en meer draait om marketing en branding – niet alleen bij bedrijven, maar ook bij private zaken zoals Tweede Kamerverkiezingen of zelfs bij oorlogsvoering, waar de Oekraïense president Zelensky de regeringen van alle EU-landen toespreekt met op de doelgroep gerichte boodschappen – levert het woord marketing bij goede doelen nog steeds een nare bijsmaak op.

    Lees meer over "Estafettecolumn door fondsenwervers: Linda Philipsen"
  • Estafettecolumn door fondsenwervers: Walther Hesselink (Free a Girl)

    26 april 2022 om 08:00

    Hoe vaak spreken fondsenwervers over insights en onderzoeksresultaten in hun plannen, maar neemt ‘het management’ besluiten op emotie en herkenning? Als een go/no-go beslissing over een fondsenwervend project wordt genomen op de inzichten en achtergronden, stijgt de slaagkans. Dan stijgt de conversie en stijgt de motivatie van de marketeer of fondsenwerver. Het zien en vinden van de mogelijkheden in de markt doet de fondsenwerver vanuit een marketinggedachte. Want of je een slabestek verkoopt aan een student (lijkt onmogelijk) of een goed gevoel aan een donateur (lijkt haalbaarder)... het materiaal van de marketeer is kennis, onderzoek en kunde. Een voorwaarde om te slagen is volhouden, volhouden en volhouden in de gemaakte keuzes.

    Lees meer over "Estafettecolumn door fondsenwervers: Walther Hesselink (Free a Girl)"
  • Estafettecolumn door fondsenwervers: Souhail Haouari (UNICEF)

    1 maart 2022 om 07:00

    UNICEF heeft wat betreft volume de grootste face-to-face-operatie in de wereld. Wij zijn actief in 44 landen, waarvan 24 landen een inhouse-operatie hebben. Deze inhouse-operaties werven vaak naast bestaande externe bureaus in de markt. Dat zijn ongeveer vijfhonderd inhousewervers. Bij externe bureaus zijn dat tweeduizend fondsenwervers die dagelijks het gesprek aangaan met mensen over de hele wereld. In 2018 spraken we zelfs van één geworven donateur op iedere minuut van iedere dag. Maar als het zo goed gaat met het uitbesteden van de donateurswerving, waarom zou je dan organisatorische moeilijkheden op de hals halen door deze werving in huis te halen? Wat ging goed en minder goed bij de opbouw in Nederland?

    Lees meer over "Estafettecolumn door fondsenwervers: Souhail Haouari (UNICEF)"
Close