Tools & Tips

  • Online donaties opbouwen in moeilijke tijden: de basisstappen die je niet mag vergeten

    13 oktober 2020 om 08:00

    Helaas hebben veel non-profitorganisaties tijdens de coronapandemie hun inspanningen op het gebied van fondsenwerving tijdelijk aan moeten passen om financieel stabiel te blijven. Zeker het kanaal online is een van de richtingen waarnaar gekeken wordt om organisaties draaiende te houden. Maar hoe stuur je een donateur naar de juiste pagina? Hoe breng je ze in contact met de juiste mensen binnen de organisatie? En hoe voorkom je problemen met betalingsverwerkers?

    Lees meer over "Online donaties opbouwen in moeilijke tijden: de basisstappen die je niet mag vergeten"
  • Zes coronalessen voor fondsenwervers

    20 april 2020 om 10:20

    Het coronavirus waart door de wereld en is ook aan ons land niet voorbijgegaan. Daardoor komen steeds meer goede doelen voor grote uitdagingen te staan. De behoefte aan hun werk stijgt, maar lagere inkomsten nopen tot ingrijpen. Iedereen kijkt dus naar de fondsenwervers, maar die zien zich geconfronteerd met een beperkter aantal beschikbare mogelijkheden. Toch levert ook deze spannende periode weer enkele wijze lessen op voor fondsenwervers. Ik heb er een aantal op een rijtje gezet:

    Lees meer over "Zes coronalessen voor fondsenwervers"
  • Fondsenwerving in tijden van Corona

    30 maart 2020 om 09:40

    De wereld staat op z'n kop. Sinds enkele weken zijn we helaas massaal in de greep van het Corona-virus. En natuurlijk gaan we als fondsenwervers door. Ons werk houdt nooit op, juist nu niet, nu we zo hard nodig zijn. Maar de vraag die veel van ons bezig houdt, luidt: 'Wat kan er nog?'

    Lees meer over "Fondsenwerving in tijden van Corona"
  • De vele gezichten van LexisNexis: hoe zet je een enorme databank in als fondsenwervende instelling?

    6 januari 2020 om 07:00

    Ondanks de enorme schaal waarop het bedrijf wereldwijd opereert, heeft bij de goede doelen lang niet iedereen gehoord van de onlinedatabank LexisNexis. En waarom zou je ook: via Google kun je toch bijna alles gratis vinden wat je wil weten? Minke Kooman, marketingmanager bij LexisNexis, vertelt over de tools die fondsenwervers met van alles kunnen helpen. Kijken hoe je wervingscampagne presteert bijvoorbeeld. Of wat er over je wordt gezegd als stichting. Best handig in tijden waarin een slechte reputatie je nog jaren kan achtervolgen.

    Lees meer over "De vele gezichten van LexisNexis: hoe zet je een enorme databank in als fondsenwervende instelling?"
  • De chatbot: een stap dichter bij de donateur

    1 oktober 2019 om 07:00

    Bij commerciële bedrijven als AH, ING en Coolblue zijn de klanten er inmiddels aan gewend dat ze te woord te worden gestaan door een chatbot. Dat is een chatfunctie op een website waarbij je niet met een echt mens praat, maar waarbij je in een vooraf gecreëerde gespreksflow zit. Het doel? Zoveel mogelijk mensen efficiënt en snel helpen met hun vraag, zo min mogelijk klanten aan de telefoon. Binnen de goede doelen is de chatbot nog niet doorgedrongen. Als het aan Save the Children ligt, gaat dat veranderen. ‘Het is een perfect middel om donateurs juist aan de telefoon te krijgen en met ze in gesprek te gaan.’

    Lees meer over "De chatbot: een stap dichter bij de donateur"
  • Onlinebenchmark ZOI ook in Nederland

    20 augustus 2019 om 07:00

    Nieuwe ideeën ontstaan zelden op één plek. Terwijl Walter van Kaam in Nederland het eerste grote benchmark-onderzoek ‘State of Digital Fundraising’ gelanceerd had en in 2016 en 2017 succesvol realiseerde met deelname van tientallen goede doelen, ontwikkelde Jacob Møllemose, in Denemarken een vergelijkbaar digitaal concept: ZOI.

    Lees meer over "Onlinebenchmark ZOI ook in Nederland"
  • Gezocht: binnen of buitenkat?

    9 juli 2019 om 07:00

    Onlangs kwam Tineke Franck terug uit de Verenigde Staten waar ze een aantal jaren als fondsenwerver heeft gewerkt. In haar laatste functie als Director of Individual Giving was ze verantwoordelijk voor particuliere fondsenwerving bij het Alley Theatre in Houston. Terug in Nederland ging haar interesse allereerst uit naar de banenmarkt voor fondsenwervers, gewapend met als documentatie o.a. het boek Donor Centerend Leadership van Penelope Burk. Dit stuk én het boek zijn verplicht leesvoer voor de directeuren en bestuursleden onder onze lezers.

    Lees meer over "Gezocht: binnen of buitenkat?"
  • Mind full of mindful?

    18 februari 2019 om 14:30

    Je zit op de fiets, na je werk. Straks moet je nog wat boodschappen doen, eten maken en afwassen. Nog even die ene email sturen. Wat foto’s naar vrienden appen. Niet vergeten die documentaire op te nemen, want je wilde ook nog even langs je vriendin. Dit is onze normale manier van denken. Maar wat als je
    met mindfulness leeft? Dan luister je naar het zachte suizen van de fietsbanden op de weg, de klanken van de stad, de koele lucht die langs je gezicht stroomt. En je hebt een vage glimlach op je gezicht.
    Lees meer over "Mind full of mindful?"
  • Acht essentiële ingrediënten om een partnerorganisatie te laten beginnen met fondsen werven

    12 december 2018 om 04:44

    Stel, je partnerorganisatie wil beginnen met fondsen werven in een land in ontwikkeling, dan zijn dit enkele essentiële ingrediënten.

    Lees meer over "Acht essentiële ingrediënten om een partnerorganisatie te laten beginnen met fondsen werven"
  • Kijken naar social-ads

    12 november 2018 om 12:11

    In de vluchtige omgeving van social media, met hapklare brokken informatie en de angst voor fear of missing out, wordt het steeds belangrijker een boodschap in korte tijd te communiceren. Volgens een recente studie krijgt maar tien procent van online ads meer dan één seconde aandacht. Daarom hebben we een maatstaf voor advertenties op social media ontwikkeld, gebaseerd op aandachtswaarden voor advertenties op Facebook. De analyses daarvoor zijn gericht op de cruciale eerste twee seconden.

    Lees meer over "Kijken naar social-ads"
Close