Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Tools & Tips

  • Klaar voor fondsenwerving next level?

    16 mei 2023 om 07:00

    Er bestaan verschillende levels van sales (werven). Level 1 is de ouderwetse productpush, bij Level 2 neem je de klant al wat meer mee in wat die nog meer zou kunnen betekenen en in Level 3, the next level, staat de droom en ambitie van de klant helemaal centraal. De belangrijkste boodschap van Wessel Berkman is dat er meer vanuit de klant moet worden gedacht. 

    Lees meer over "Klaar voor fondsenwerving next level?"
  • Growth hacking: hype of hulpmiddel voor goede doelen?

    17 november 2022 om 07:00

    Herken je dit: elk jaar wordt van jou verwacht dat je online meer groei laat zien. Meer traffic, meer leads en meer donaties. Het liefst met een laag budget én zonder risico’s te nemen. In het jaarplan worden ambitieus hoge aantallen genoemd, want: ‘Online moet meer opleveren.’ En dan is het januari: als online marketeer twijfel je waar je moet beginnen. Hoe krijg je nu daadwerkelijk veel betere resultaten dan voorgaande jaren? Martijn Witteman daagt je in dit artikel uit om anders te gaan denken via growth hacking.

    Lees meer over "Growth hacking: hype of hulpmiddel voor goede doelen?"
  • De waarde van de CBF-Erkenning voor goededoelenorganisaties: zeven tips voor het aanvragen van de Erkenning

    12 juli 2022 om 08:00

    Sinds de invoering van de Erkenningsregeling in 2016 is de CBF-Erkenning de standaard voor betrouwbaarheid en kwaliteit geworden voor goede doelen. Inmiddels zijn bijna zevenhonderd goededoelenorganisaties erkend. Elk in Nederland gevestigd goed doel dat een maatschappelijke hoofddoelstelling heeft en fondsen werft, kan de Erkenning aanvragen bij het CBF. In het najaar van 2021 hebben het onderzoeksbureau Effectmeting en bureau Offspring in opdracht van de Stuurgroep Erkenningsregeling 1 onderzoek gedaan naar de Erkenningsregeling onder het Nederlands publiek, erkende en niet-erkende organisaties. De evaluatie heeft geleid tot een veelheid aan bevindingen. In dit artikel wordt ingegaan op de respons van en het belang voor de kleinere goede doelen. 

    Lees meer over "De waarde van de CBF-Erkenning voor goededoelenorganisaties: zeven tips voor het aanvragen van de Erkenning"
  • Ronald McDonald Kinderfonds: Over het organiseren van sportevenementen

    21 juni 2022 om 08:00

    Het kan weer: evenementen organiseren. Sportende mensen die zwoegen voor het goede doel en publiek langs de kant dat de sporters aanmoedigt. Een gesprek met Linda Landman, teammanager fondsenwerving en Miranda Noorlander, adjunct-directeur van het Ronald McDonald Kinderfonds, over het succes van HomeRide, HomeRun en HomeWalk. Met veel openheid over wat geleerd is door de jaren heen en hun ‘kippenvelmomenten’. 

    Lees meer over "Ronald McDonald Kinderfonds: Over het organiseren van sportevenementen"
  • Vier innovatieve ‘Non-profit Trailblazers’ in Europa spelen hoofdrol in nieuw e-book Salesforce

    5 mei 2022 om 08:00

    Als vervolg op het whitepaper over ‘non-profit trailblazers’ heeft Salesforce.org een e-book uitgebracht waarin ze het werk van vier Europese non-profits in de spotlight zet. Met het boek wil Salesforce haar licht laten schijnen op een aantal pionierende sociale impact organisaties die werkzaam zijn in verschillende vakgebieden om uit te vinden hoe zij technologie gebruiken om hun doelen te bereiken. Het boek heeft Nederlandse inbreng: het Oranje Fonds is één van de organisaties die uitgebreid aan bod komt in ‘Non-profit Trailblazers - innovatie in de goededoelenwereld’.

    Lees meer over "Vier innovatieve ‘Non-profit Trailblazers’ in Europa spelen hoofdrol in nieuw e-book Salesforce"
  • Voorkom dat gegevens op straat komen: drie deskundigen geven tips over cybersecurity

    26 april 2022 om 08:00

    Cybercriminelen breken in bij alle organisaties waar de (digitale) deur niet goed op slot zit. Het kan zowel grote als kleine organisaties overkomen. Vaak zijn cybercriminelen op geld uit en persen organisaties af met ransomware en het stelen van data. Drie deskundigen (Joris den Bruinen, Pierre-Marie Leoutre en Tom Wolters) geven tips hoe je aanvallen kunt voorkomen én een crisis kunt managen. In deel twee van dit artikel vragen we naar de ervaringen van Hans Goedhart, Hoofd Informatie Voorziening & ICT van het Nederlandse Rode Kruis, omdat het Internationale Rode Kruis (ICRC) onlangs werd aangevallen: dat leek een gerichte aanval te zijn op een neutrale NGO.

    Lees meer over "Voorkom dat gegevens op straat komen: drie deskundigen geven tips over cybersecurity"
  • Big Data: is de sector er klaar voor?

    14 maart 2022 om 07:00

    De vierde industriële revolutie, zo wordt kunstmatige intelligentie (AI) genoemd. Nu al kunnen aardbevingen, natuurrampen en hongersnoden worden voorspeld door het gebruik van Big Data, waardoor hulpverlening sneller op gang kan komen. Goede Doelen Nederland (GDN) liet een rapport opstellen over dit onderwerp met tal van voorbeelden en tips. Het rapport is onderdeel van het innovatieprogramma ‘Verkenning van de toekomst’. ‘Als je nu niet investeert, loop je zometeen hopeloos achter’, zegt Koolstra, auteur van het boek ‘Dit is kunstmatige intelligentie’. Janina Kroese, manager Business Intelligence bij Longfonds, en Stijn Kuijpers, consultant bij Cmotions, gaan in op het gebruik van data ten behoeve van patiënten en donateurs.

    Lees meer over "Big Data: is de sector er klaar voor?"
  • Het belang van persoonlijk en relevant communiceren met donateurs en vrijwilligers

    11 november 2021 om 08:00

    Iedereen wil gezien en gewaardeerd worden. Vanuit die beleving benaderen wij de wereld en willen wij niets liever dan dat de wereld daar ook een beetje rekening mee houdt. We weten ook dat er bijna acht miljard mensen op de wereld zijn en ieder z’n persoonlijke voorkeuren, behoeften en wensen heeft. Hier goed aan kunnen voldoen, is best een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen. Mensen die zich kunnen verplaatsen in de behoeften van anderen en daarop inspelen, zijn volgens Stephen R. Covey empathische luisteraars, schrijft hij in zijn bestseller ‘The 7 habits of highly effective people’. Mensen, maar ook bedrijven die zoeken naar mogelijkheden om de ander echt te begrijpen en de wereld bekijken zoals de ander deze bekijkt, voldoen aan dit begrip.

    Lees meer over "Het belang van persoonlijk en relevant communiceren met donateurs en vrijwilligers"
  • Vijf creatieve wervingsstrategieën van ‘trailblazers’ uit de non-profitsector

    7 oktober 2021 om 07:00

    Fondsenwervers moeten van alle markten thuis zijn in een wereld die constant verandert. De werving van bijdragen van particulieren, bedrijven en vermogensfondsen wordt beïnvloed door allerlei interne en externe factoren. Een werver dient te allen tijde op de hoogte te zijn van wat er allemaal gebeurt en – nog belangrijker – zich bewust te zijn van de manieren waarop zij moeten reageren. Dat is een flinke, maar cruciale klus. Het whitepaper ‘Creatieve en inspirerende strategieën voor fondsenwerving van trailblazers uit de non-profitsector’ (hier te downloaden) van CRM-leverancier voor goede doelen Salesforce bevat innovatieve en informatieve casestudies van organisaties die zich met succes vernieuwen en verbeteren.

    Lees meer over "Vijf creatieve wervingsstrategieën van ‘trailblazers’ uit de non-profitsector"
  • Ja zeggen maar nee doen; hoe krijg je mensen wél in beweging?

    4 oktober 2021 om 07:00

    Dagelijks proberen wij onze doelgroepen te verleiden tot gewenst gedrag. We willen hen activeren tot bijvoorbeeld het doen van een donatie, openen van een mail of het bezoeken van een museum. Uit onderzoeken komt vaak naar voren dat mensen goede doelen organisaties of de culturele sector belangrijk vinden en een warm hart toedragen, maar in de praktijk niet altijd daadwerkelijk (financieel) steunen. Ze zeggen het één en doen het ander. Hoe komt dat? En hoe krijg je mensen alsnog in beweging? We nemen je graag mee in de wereld van Design. Een belangrijke discipline van Customer Experience (CX) en wat ons betreft ook de leukste.

    Lees meer over "Ja zeggen maar nee doen; hoe krijg je mensen wél in beweging?"
Close