Verdieping
-
Lees meer over "Betekenisvolle filantropie: van transactie naar transformatie"Betekenisvolle filantropie: van transactie naar transformatie
Wat hebben de rijkste en meest invloedrijke filantropen ter wereld gemeen en welke betekenis geeft filantropie aan hun leven? Professor Jen Shang - ’s werelds enige filantropisch psycholoog - onderzocht deze vraag samen met professor Adrian Sargeant, hoogleraar fondsenwerving. Samen geven zij leiding aan het Instituut voor Duurzame Filantropie in Plymouth (Groot-Brittannië).
-
Lees meer over "Onbenut potentieel: tips om Google Grants optimaal in te zetten"Onbenut potentieel: tips om Google Grants optimaal in te zetten
Voor veel stichtingen is online fondsenwerving een uitdaging. Google Grants biedt een oplossing: een maandelijks advertentiebudget van 10.000 dollar, speciaal voor non-profits. Dit budget kan worden ingezet voor Google Ads, waarmee stichtingen hun boodschap breder kunnen uitdragen en doelgroepen effectiever kunnen bereiken. Maar hoe haal je het maximale uit deze kans?
-
Lees meer over "De rijkdom van emoties: Verdriet"De rijkdom van emoties: Verdriet
Emoties zijn even vreemd als vanzelfsprekend. Ze laten ons afwisselend vechten, vluchten of verstijven, maar denk maar niet dat je daar zelf controle over hebt. In mijn vorige column ging het over angst en de manier waarop goede doelen op deze emotie inspelen. Deze keer gaat het over verdriet.
-
Lees meer over "Macheo: de kruisbestuiving tussen Afrikaanse en westerse filantropieculturen"Macheo: de kruisbestuiving tussen Afrikaanse en westerse filantropieculturen
In een achterstandswijk bij Thika in Kenia loopt een vrouw binnen bij haar buurman. ‘Heb je het al gehoord? De medicijnen van de jongen op de hoek zijn op en hij is hartstikke ziek.’ Het nieuws gaat als een lopend vuurtje rond en uit allerlei hoeken en gaten duiken mensen op die een centje doneren, een maaltijd brengen of een crowdfunding opzetten. Iemand uit de buurt kent een kennis die nog medicatie over heeft. In Kenia is een goede buur beter dan een verre vriend.
-
Lees meer over "Scriptie-onderzoek: structuur en strategie als fundament voor fondsenwervend succes"Scriptie-onderzoek: structuur en strategie als fundament voor fondsenwervend succes
Het succes van goede doelen is afhankelijk van hun vermogen om duurzaam donateurs te werven. Maar aan welke knoppen kun je draaien, zodat er bijgedragen wordt aan deze groei? Dit artikel geeft, op basis van onderzoek door de auteur uitgevoerd voor zijn Masterthesis aan De Haagse Hogeschool, inzicht in de relatie tussen organisatiestructuren en marketingstrategieën binnen de goededoelensector.
-
Lees meer over "Frits Hirschstein: Geef iedereen een glimlach op het gezicht"Frits Hirschstein: Geef iedereen een glimlach op het gezicht
Frits Hirschstein richtte in 2002 KiKa op. Na twintig jaar ging hij in 2023 met pensioen. Bij zijn afscheid zei dr. Rob Pieters, kompaan van het eerste uur: ‘Frits heeft zich enorm sterk gemaakt om het onderzoek naar kinderkanker te versnellen.’ Hirschstein zelf schreef in 2024 een boek over zijn ervaringen bij KiKa, met de prikkelende titel ‘Doe het in één keer goed!’. Tegenwoordig helpt hij voor 25 procent van zijn tijd goede doelen.
-
Lees meer over "Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)"Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)
Een collega zegt wel eens gekscherend dat wij straks, als adviseurs Bestedingen, overbodig zijn omdat AI ons werk zal overnemen. Met één druk op de knop kunnen toezeggings- of afwijzingsbrieven dan uit het systeem rollen. Hoewel de ontwikkelingen razendsnel gaan, blijft het de vraag: wat gaat er verloren aan maatwerk?
-
Lees meer over "Vuistregels voor online conversie"Vuistregels voor online conversie
De gemiddelde conversie van websites in Nederland is al jaren stabiel rond de twee procent. Fondsenwervende websites zijn daar geen uitzondering op. Het betekent dat gemiddeld twee van de honderd bezoekers een donatie doen. Een andere vuistregel is dat drie procent van de bezoekers aan fondsenwervende websites een e-mailadres achterlaat. Met licht stijgende bezoekersaantallen zorgt dit ervoor dat er steeds meer online donaties binnenkomen. Maar het gaat niet hard.
-
Lees meer over "Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends"Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends
Marktonderzoek is niet langer het exclusieve domein van commerciële bedrijven. Ook goede doelen en culturele organisaties hebben steeds meer te winnen bij het gebruik van deze methode om hun impact te vergroten en hun strategie te versterken. Met goed onderzoek leren zij hun doelgroepen beter kennen, ontdekken zij verbeterpunten in hun dienstverlening en maken zij gefundeerde keuzes. Maar hoe zet je marktonderzoek effectief in? En welke trends zijn belangrijk om in de gaten te houden? In dit artikel komen de mogelijkheden aan bod aan de hand van voorbeelden uit recent onderzoek, waaronder een onderzoek uitgevoerd met de Hersenstichting.
-
Lees meer over "Jongeren kunnen de wereld in beweging brengen"Jongeren kunnen de wereld in beweging brengen
Marc Dullaert (61 jaar) werkt al ruim twintig jaar in diverse rollen voor (internationale) kinderrechten. Hij is de oprichter en voorzitter van KidsRights, initiatiefnemer van de Internationale Kindervredesprijs, voorzitter van het Kinderrechtencollectief en was de eerste Kinderombudsman in Nederland. Dullaert maakt zich druk over de rechten van het kind in Nederland. Zo sloeg het Kinderrechtencollectief vorig jaar alarm over de situatie in de noodopvang waar gevluchte kinderen onder slechte omstandigheden worden opgevangen. Gea Broekema ging namens het Vakblad fondsenwerving in gesprek met Dullaert.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 3
- 4
- 5
- ...
- 115
- Volgende pagina