Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Verdieping

RSS Feed
  • Onbenut potentieel: tips om Google Grants optimaal in te zetten

    1 april 2025

    Voor veel stichtingen is online fondsenwerving een uitdaging. Google Grants biedt een oplossing: een maandelijks advertentiebudget van 10.000 dollar, speciaal voor non-profits. Dit budget kan worden ingezet voor Google Ads, waarmee stichtingen hun boodschap breder kunnen uitdragen en doelgroepen effectiever kunnen bereiken. Maar hoe haal je het maximale uit deze kans?

    Lees meer over "Onbenut potentieel: tips om Google Grants optimaal in te zetten"
  • De rijkdom van emoties: Verdriet

    27 maart 2025

    Emoties zijn even vreemd als vanzelfsprekend. Ze laten ons afwisselend vechten, vluchten of verstijven, maar denk maar niet dat je daar zelf controle over hebt. In mijn vorige column ging het over angst en de manier waarop goede doelen op deze emotie inspelen. Deze keer gaat het over verdriet.

    Lees meer over "De rijkdom van emoties: Verdriet"
  • Macheo: de kruisbestuiving tussen Afrikaanse en westerse filantropieculturen

    25 maart 2025

    In een achterstandswijk bij Thika in Kenia loopt een vrouw binnen bij haar buurman. ‘Heb je het al gehoord? De medicijnen van de jongen op de hoek zijn op en hij is hartstikke ziek.’ Het nieuws gaat als een lopend vuurtje rond en uit allerlei hoeken en gaten duiken mensen op die een centje doneren, een maaltijd brengen of een crowdfunding opzetten. Iemand uit de buurt kent een kennis die nog medicatie over heeft. In Kenia is een goede buur beter dan een verre vriend.

    Lees meer over "Macheo: de kruisbestuiving tussen Afrikaanse en westerse filantropieculturen"
  • Scriptie-onderzoek: structuur en strategie als fundament voor fondsenwervend succes

    20 maart 2025

    Het succes van goede doelen is afhankelijk van hun vermogen om duurzaam donateurs te werven. Maar aan welke knoppen kun je draaien, zodat er bijgedragen wordt aan deze groei? Dit artikel geeft, op basis van onderzoek door de auteur uitgevoerd voor zijn Masterthesis aan De Haagse Hogeschool, inzicht in de relatie tussen organisatiestructuren en marketingstrategieën binnen de goededoelensector.

    Lees meer over "Scriptie-onderzoek: structuur en strategie als fundament voor fondsenwervend succes"
  • Frits Hirschstein: Geef iedereen een glimlach op het gezicht

    18 maart 2025

    Frits Hirschstein richtte in 2002 KiKa op. Na twintig jaar ging hij in 2023 met pensioen. Bij zijn afscheid zei dr. Rob Pieters, kompaan van het eerste uur: ‘Frits heeft zich enorm sterk gemaakt om het onderzoek naar kinderkanker te versnellen.’ Hirschstein zelf schreef in 2024 een boek over zijn ervaringen bij KiKa, met de prikkelende titel ‘Doe het in één keer goed!’. Tegenwoordig helpt hij voor 25 procent van zijn tijd goede doelen.

    Lees meer over "Frits Hirschstein: Geef iedereen een glimlach op het gezicht"
  • Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)

    11 maart 2025

    Een collega zegt wel eens gekscherend dat wij straks, als adviseurs Bestedingen, overbodig zijn omdat AI ons werk zal overnemen. Met één druk op de knop kunnen toezeggings- of afwijzingsbrieven dan uit het systeem rollen. Hoewel de ontwikkelingen razendsnel gaan, blijft het de vraag: wat gaat er verloren aan maatwerk?

    Lees meer over "Column De Geefpartner: Maayke Botman (Oranje Fonds)"
  • Vuistregels voor online conversie

    11 maart 2025

    De gemiddelde conversie van websites in Nederland is al jaren stabiel rond de twee procent. Fondsenwervende websites zijn daar geen uitzondering op. Het betekent dat gemiddeld twee van de honderd bezoekers een donatie doen. Een andere vuistregel is dat drie procent van de bezoekers aan fondsenwervende websites een e-mailadres achterlaat. Met licht stijgende bezoekersaantallen zorgt dit ervoor dat er steeds meer online donaties binnenkomen. Maar het gaat niet hard.

    Lees meer over "Vuistregels voor online conversie"
  • Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends

    11 maart 2025

    Marktonderzoek is niet langer het exclusieve domein van commerciële bedrijven. Ook goede doelen en culturele organisaties hebben steeds meer te winnen bij het gebruik van deze methode om hun impact te vergroten en hun strategie te versterken. Met goed onderzoek leren zij hun doelgroepen beter kennen, ontdekken zij verbeterpunten in hun dienstverlening en maken zij gefundeerde keuzes. Maar hoe zet je marktonderzoek effectief in? En welke trends zijn belangrijk om in de gaten te houden? In dit artikel komen de mogelijkheden aan bod aan de hand van voorbeelden uit recent onderzoek, waaronder een onderzoek uitgevoerd met de Hersenstichting.

    Lees meer over "Marktonderzoek: Effectief inzicht krijgen in doelgroepen en trends"
  • Jongeren kunnen de wereld in beweging brengen

    11 maart 2025

    Marc Dullaert (61 jaar) werkt al ruim twintig jaar in diverse rollen voor (internationale) kinderrechten. Hij is de oprichter en voorzitter van KidsRights, initiatiefnemer van de Internationale Kindervredesprijs, voorzitter van het Kinderrechtencollectief en was de eerste Kinderombudsman in Nederland. Dullaert maakt zich druk over de rechten van het kind in Nederland. Zo sloeg het Kinderrechtencollectief vorig jaar alarm over de situatie in de noodopvang waar gevluchte kinderen onder slechte omstandigheden worden opgevangen. Gea Broekema ging namens het Vakblad fondsenwerving in gesprek met Dullaert.

    Lees meer over "Jongeren kunnen de wereld in beweging brengen"
  • Gure wind uit Amerika

    11 maart 2025

    In Amerika wordt de politiek gedomineerd door steenrijke witte mannen die iedereen die anders of kritisch is, het liefst willen elimineren. Trump's wereldbeeld kent geen nuance in gender of identiteit. Migranten worden via deportatievluchten het land uitgezet. Trump is tegenstander van klimaatbeleid ('een hoax') en trok Amerika terug uit het Klimaatakkoord. Datzelfde gebeurde bij de WHO, terwijl hij zich opnieuw aansloot bij de Geneva Consensus Declaration van 2020: een internationale verklaring getekend door 35 landen die abortus verwerpt. En zo kan ik het rijtje nog wel aanvullen met vele andere maatregelen die migranten, vrouwen en de LGBTQ+-community raken.

    Lees meer over "Gure wind uit Amerika"
Close