Podcastserie: In Gesprek

#2: Jolien Schuerveld (Concertgebouw Fonds) over de ontwikkeling van fondsen op naam

Jolien Schuerveld stond aan de wieg van een wervingsmethode die ondertussen niet meer uit het fondsenwerverslandschap weg de denken is: de fondsen op naam. Fondsen met een gerichte doelstelling binnen een goed doel zijn nu bij honderden maatschappelijke instellingen terug te vinden. Jolien introduceerde de fondsen op naam op de plaats waar ze haar carrière startte: het Prins Bernhard Cultuurfonds, maar die kennis zet ze nu nog altijd in als directeur van het Concertgebouw Fonds.

Het Concertgebouw Fonds is een NV, met aandeelhouders, en keert muzikaal dividend uit in de vorm van prachtige, veelzijdige concerten in een zaal die wereldwijd als wonder van de akoestiek worden gezien. Jolien gaat met Petra in op de ontwikkeling van fondsen op naam, maar ook de financiering van het Concertgebouw en de persoonlijke aanpak bij het relatiebeheer, met liefde voor de muziek als belangrijkste geefmotief.

#1 - Jeroen Hogenhout: de vaandeldrager in de strijd voor telefonische fondsenwerving

De telefoon is nog altijd een enorm belangrijk wervingsinstrument voor goede doelen en fondsenwervers, maar ‘bellen’ ligt onder vuur nadat Mona Keijzer maatregelen tegen telemarketing aankondigde. Onze eerste gast van 2020, Jeroen Hogenhout, is al decennialang actief is in de telefonische communicatie, waarvan de afgelopen tien jaar als onafhankelijk specialist. Hij ontplofte toen hij de gevolgen van het bericht inzag: de overheid stelt bellen voor goede doelen in een onnodig kwaad daglicht. Waarom zouden we instanties die de wereld willen verbeteren het werk bemoeilijken?

Sindsdien zet Jeroen zich met passie in om de misverstanden over telefonische communicatie bij goede doelen weg te nemen. Hij schreef er een manifest over, met als doel om goede doelen in de toekomst onbelemmerd te mogen laten werven. Aan Petra vertelt hij waar hij zich het afgelopen jaar mee bezig heeft gehouden, wat brancheorganisaties zouden kunnen doen en hoe je je telefonische fondsenwervers vakkundig aanstuurt.