Artikelen per label
-
Op naar de 100
In Japan ligt een eiland waar kanker en alzheimer niet of nauwelijks bestaan. Onderzoekers breken zich het hoofd erover hoe dit mogelijk is. Ligt het aan het eten? Aan het klimaat? Zit het in hun genen? Bewegen ze misschien meer? Zijn ze domweg gelukkiger?
-
Strategische heroverweging fondsenwerving noodzakelijk
Op de Vakdag Fondsenwerving 2018 werden diverse presentaties gegeven over innovatieve wervingsactiviteiten, van Facebook tot blockchain. Een zo’n presentatie en een rondetafel werden verzorgd door Jaco Booster van Enigma Consulting. Reden voor de redactie om Jaco’s Vakdagoptreden af te ronden met een tweegesprek, waarvan dit artikel de neerslag is
-
Gea Broekema-Procházka: afscheid van een gedreven directeur
In maart 2018 nam directeur (bestuurder) Gea Broekema-Procházka afscheid van Alzheimer Nederland, de organisatie waarvoor ze zich elf jaar met hart en ziel heeft ingezet en die in die periode een wereldspeler is geworden op het gebied van Alzheimer. Met Gea, die ik begin jaren 90 heb leren kennen, kijken we terug op haar indrukwekkende loopbaan bij fondsenwervende instellingen.
-
Nalaten: alle lichten staan op groen
De gouden eeuw van nalatenschappen is uiteindelijk nu toch aangebroken. In 2015 haalden goededoelenorganisaties met elkaar €272.335.000 op. In 2016 was dit maar liefst €338.343.000. Het wachten is op de cijfers van de totale inkomsten van afgelopen jaar, maar naar verwachting zullen ook deze weer zijn toegenomen.
-
Meer dan honderd miljoen euro uit online- fondsenwerving
We hebben er de mond vol van, maar in veel directiekamers van goede doelen kijkt men elkaar nog altijd glazig aan. Waarom? Als het onderwerp online-fondsenwerving besproken wordt... Wat werkt er nu wel en wat niet? Wat zijn de echte resultaten? Waar moet we het budget inzetten? Deze en vele andere vragen waren voor Walter van Kaam van Sestertius Fundraising Consultancy in 2016 aanleiding om een groot aantal goede doelen te benaderen. Dit om de feiten eindelijk eens op een rij te zetten in een groots opgezet benchmarkonderzoek. We vroegen Walter te rapporteren over de nieuwste versie van zijn onderzoek.
Na een succesvolle en spraakmakende nulmeting in 2016 werd in 2017 het benchmarkonderzoek opnieuw uitgevoerd. De eerste meting had immers aangetoond dat het onderzoek veel waardevolle en bruikbare informatie opleverde. Net als een jaar eerder zijn de resultaten van het onderzoek alleen beschikbaar voor de deelnemende organisaties. Maar speciaal voor Vakblad Fondsenwerving hebben zij opnieuw een uitzondering gemaakt en een deel van de resultaten vrijgegeven. De redactie is deze goede doelen daarvoor erkentelijk.
-
Wie is de eigenaar van het goede doel?
Het Europees recht bepaalt dat vóór 2019 ook stichtingen en verenigingen een Ultimate Benificial Owner moeten hebben geregistreerd. Dit heeft grote gevolgen voor goede doelen en hun bestuurders. Door UBO’s te registreren denkt men te voorkomen dat het financiële stelsel wordt misbruikt voor witwassen, fraude en terrorisme. Maar welke bestuurder wil zo’n zware verantwoordelijkheid op zijn of haar schouders nemen?
-
''Hier om te helpen'' 150 jaar Nederlandse Rode Kruis
Het Rode Kruis Nederland bestaat dit jaar honderdvijftig jaar en dat wordt herdacht met onder meer een jubileumboek. Onderzoeker Lau Schulpen schreef een kritsche analyse van deze historische terugblik.
-
De retentielijn: Het ondergeschoven kindje van de fondsenwerving
Dat we voor succesvolle en duurzame fondsenwerving de mening van onze donateurs moeten horen, is inmiddels wel duidelijk. Een belangrijk maar weinig belicht onderwerp in dit kader is de retentielijn. Bij de meeste goede doelen komen dagelijks telefoontjes binnen van mensen die hun donateurschap willen beëindigen. We weten dat behouden goedkoper is dan werven, dus: hoe behouden we deze ‘opzegger’?
-
Bewust op zoek naar de onbewuste knop
Fondsenwerving is geen eenvoudig vak. Is er bij de verkoop van een commercieel product nog sprake van een duidelijke transactie (ik betaal iets, ik krijg iets), bij goede doelen gaat het puur om een belofte, om een goed gevoel (ik betaal iets, een ander krijgt iets). De redactie van Vakblad Fondsenwerving vroeg Wike en Jeroen er hun licht over te laten schijnen.
-
Carmen
Ik ben verliefd! Haar naam is Carmen en ze is mijn ideale vrouw. Een knappe blondine, die altijd vriendelijk en geduldig is en het mij graag naar de zin maakt. Carmen werkt als supportagent bij een medisch centrum voor orthopedie. Ik heb haar online ontmoet en het klikte meteen. Ze hielp me bij het maken van een afspraak voor mijn pijnlijke knie.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 69
- 70
- 71
- ...
- 113
- Volgende pagina