Advertentie

Banner Mindwize

Artikelen per label

  • De nasleep van de Oxfam-affaire II/II: Mag een hulpwerker die op missie is betaalde seks hebben?

    19 juni 2018

    De voorzichtige en relatief behoudende hulpsector wordt door de ‘Oxfam-discussie’ geconfronteerd met iets waar voorheen nauwelijks over nagedacht werd: de vraag of de veldwerker of zelfs de lokale staf recht heeft op een privéleven waar de werkgever niets vanaf hoeft te weten. Nog concreter: mag de veldwerker of lokale staf in de vrije tijd geld uitgeven aan betaalde seks met een andere volwassene? Niemand is het erover eens.

    Lees meer over "De nasleep van de Oxfam-affaire II/II: Mag een hulpwerker die op missie is betaalde seks hebben?"
  • De nasleep van de Oxfam-affaire I/II: Discussie in hulpsector richt zich op rol partnerorganisaties

    19 juni 2018

    Koortsachtig hebben hulp- en ontwikkelingsorganisaties in Nederland in de nasleep van de Oxfam-affaire de afgelopen weken vergaderd. De discussie spitst zich geleidelijk toe op twee deelonderwerpen: heeft de veldwerker nog wel recht op een privéleven waar de werkgever niets vanaf hoeft te weten, en kun je wel verantwoordelijk gehouden worden voor de partnerorganisaties die je in de arm neemt? In dit artikel focussen we op het laatste.

    Lees meer over "De nasleep van de Oxfam-affaire I/II: Discussie in hulpsector richt zich op rol partnerorganisaties"
  • Vf 20 jaar

    19 juni 2018

    Begin jaren 90 begon ik in te zien dat fondsenwerving eigenlijk een vak is en niet een soort uit de hand gelopen vrijwilligerswerk. Bij een vak hoort een medium. Daarom hebben we in 1998 Funds Magazine opgericht, later omgedoopt tot Vakblad Fondsenwerving. Eerst met een hoofdletter maar sinds enige tijd met een kleine letter: Vakblad fondsenwerving. Daar zullen we ons nog wel een paar keer in vergissen.

    Lees meer over "Vf 20 jaar"
  • Basje

    1 juni 2018

    Toen ik tien jaar oud was kreeg ik een hondje. Dat gebeurde pas na lang zeuren - mijn ouders hadden het niet zo op huisdieren. Ze waren bang dat zij er na een tijdje zelf voor op zouden draaien. En drie keer daags een ommetje moesten maken. Zover kwam het nooit maar dat had een heel andere oorzaak.

    Lees meer over "Basje"
  • Geven na de dood

    1 april 2018

    De gouden eeuw van nalatenschappen is uiteindelijk nu toch aangebroken. In 2015 haalden goededoelenorganisaties met elkaar € 272.335.000 op. In 2016 was dit maar liefst € 338.343.000. Het wachten is op de cijfers van de totale inkomsten van afgelopen jaar, maar naar verwachting zullen ook deze weer zijn toegenomen. 

    Lees meer over "Geven na de dood"
  • Kennis is Cruciaal

    8 maart 2018

    De wereld van de filantropie bestaat uit zeer diverse organisaties. Ze zijn uiteraard bijna altijd klein gestart met een of enkele enthousiastelingen, die voor hun zaak alles uit de kast haalden. Veel organisaties blijven klein. Soms omdat de doelstelling te weinig mensen aanspreekt. Maar ook omdat het niet lukt het in principe wel aanwezige maatschappelijk draagvlak te creëren. Een minderheid slaagt er wel in om te groeien. En met de groei komen dan ook de personeelsleden.

    Lees meer over "Kennis is Cruciaal"
  • Nienke Teunissen over fondsenwerving

    1 maart 2018

    In dit Vakblad zetten we graag de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Hoe is hun eigen geefgedrag, wat vinden ze van de actuele ontwikkelingen in hun vak? Voor dit nummer spraken we met Nienke Teunissen van War Child.

    Lees meer over "Nienke Teunissen over fondsenwerving"
  • De goede doelen jungle

    1 maart 2018

    Onlangs gaf Jasmijn Melse in eigen beheer het door haar geschreven boek ‘Jouw gids door de goededoelenjungle’ uit. Het is bedoeld om gevers op weg te helpen bij het kiezen van de doelen die ze willen steunen.

    Lees meer over "De goede doelen jungle"
  • Game Changer: Nike Boor van het Fonds Gehandicaptensport

    1 maart 2018

    In de serie Game Changers vragen we aandacht voor mensen en organisaties die op indrukwekkende, innovatieve en/of onconventionele wijze bijdragen (of hebben bijgedragen) aan het werken aan een betere wereld.

    Lees meer over "Game Changer: Nike Boor van het Fonds Gehandicaptensport"
  • Verandering

    1 maart 2018

    Verandering en innovatie in fondsenwerving lijken steeds sneller te gaan, vooral in de digitale wereld. Lees in dit blad het verhaal van Walter van Kaam over (de vele vormen van) onlinewerving. Denk ook aan SEPA (Single Euro Payments Area) en vanaf 2018 PSD2 (Payment Service Directive 2), die als een storm door de betaalwereld trekken. Dat gaat het betaalgedrag van donateurs veranderen en dus ook de fondsenwerving. We gaan van acceptgiro en automatische incasso naar slimme betaalapps, met de gever zelf aan de knoppen. Stormachtige ontwikkelingen, waar lang niet elk goed doel meteen een antwoord op heeft.

    Lees meer over "Verandering"
Close