Vakblad fondsenwerving het magazine voor fondsenwervend Nederland

Abonneren

Nieuw: Benchmark DM fondsenwerving

19 juli 2018

Om te beoordelen hoe succesvol je marketingactiviteiten zijn en om te kijken waar je nog kunt verbeteren, moet je eigenlijk je eigen gegevens kunnen vergelijken met die van andere doelen. Zo’n benchmark zou een krachtig hulpmiddel zijn om de fondsenwerving op een hoger plan te brengen. Maar het kan je ook helpen om je directie of bestuur uit te leggen dat je het nog niet zo slecht doet. Eindelijk is er zo’n benchmark. Lees hier het artikel, zoals eerder gepubliceerd, in Vf nummer 2.

door Jaap Zeekant

John van der Vlies (Keystone consultancy en DonorTrends) introduceert de Benchmark DM fondsenwerving. In deze benchmark worden kerncijfers geanalyseerd en vergeleken van multichannel fondsenwerving: direct mail, telemarketing, face to face (door to door), digitaal, tv en radio. Dat gebeurt op basis van bruto-opbrengst, gemiddelde gift, retentie (1e jaar en vervolgjaren) en lifetime value. Een verdeling tussen losse gevers en machtigingen wordt ook gemaakt. Alle parameters binnen de benchmark worden voor ieder organisatie op dezelfde wijze geanalyseerd, zodat er geen begripsverwarring is over het toepassen van rekenmethodes of het gebruik van definities. Voor de publicatie van de benchmark wordt een verdeling aangehouden in de sectoren natuur, milieu en dieren, internationale samenwerking, welzijn en cultuur, gezondheid. Daarnaast wordt geclassificeerd op organisatieomvang: klein, medium, groot en zeer groot. Zo kan iedere organisatie zichzelf vergelijken met de hele markt en daarbinnen per sector en naar omvang. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen is het streven de data van minimaal zes jaar terug te analyseren, zodat meteen al trends zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – dit jaar twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland. Hij is ook penningmeester van de Nederlands – Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten.