Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Artikelen per label

  • Inkomsten uit nalatenschappen: de cijfers over afgelopen jaar

    3 december 2020

    De inkomsten waarmee goede doelen hun werkzaamheden kunnen bewerkstelligen komen binnen via diverse kanalen. Maar veel van die kanalen staan steeds meer onder druk. Vooral nieuwe wetgeving voert de druk op. Nalatenschapswerving wordt daardoor nog altijd steeds belangrijker. En zoals ieder jaar komt het Centrum Nalatenschappen ook nu weer met een update voor de lezers van Vakblad fondsenwerving.

    Lees meer over "Inkomsten uit nalatenschappen: de cijfers over afgelopen jaar"
  • Online boodschappen

    1 december 2020

    Millennials, ze staan erom bekend andere visies op de omgang met de aarde erop na te houden dan de generaties voor hen. Zelf behoor ik ook tot de millennialgeneratie. Soms heb ik het idee dat er een smet heerst op dat woord; ik houd er dan ook niet echt van om mezelf zo te typeren, maar goed… feit is, ik ben een millennial.

    Lees meer over "Online boodschappen"
  • Hanneke Dessing verlaat het Diabetes Fonds: een afscheidsinterview

    19 november 2020

    Hanneke Dessing (61 jaar) neemt na vijftien jaar afscheid bij het Diabetes Fonds (DF). Na haar studie medische biologie is ze in de marketing terecht gekomen. Eerst bij een medisch reclamebureau en daarna volgde andere grote bureaus waaronder TBWA waar ze ook partner was.

    Lees meer over "Hanneke Dessing verlaat het Diabetes Fonds: een afscheidsinterview"
  • Olifanten trekken de aandacht, mieren doen het werk

    18 november 2020

    In fondsenwervingsland woedt een discussie tussen twee stromingen: ‘donor centered fundraising’ versus ‘community centered fundraising’. Volgens het betreffende artikel op de site van Vakblad Fondsenwerving is de ‘donor centered fundraising’ (DCF) de dominante stroming en de ‘community centered fundraising’ (CCF) de criticaster van deze dominante stroming. De discussie is zo verhit geraakt dat denktank Rogare er een discussiepaper over gemaakt heeft. Rogaredirecteur Ian MacQuillin schrijft dat het probleem zich niet makkelijk laat oplossen.

    Lees meer over "Olifanten trekken de aandacht, mieren doen het werk"
  • Jessica George over fondsenwerving

    17 november 2020

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: Jessica George, Senior Fondsenwerver bij VluchtelingenWerk: 'Ik kan niet werken voor een bedrijf waar winst maken de enige drijfveer is.'

    Lees meer over "Jessica George over fondsenwerving"
  • (On)vermogen

    10 november 2020

    Afgelopen augustus verscheen er een nieuwsbericht op de website van RTL Nieuws dat ik vrij opvallend vond. Het vermogen van de superrijken groeit zo snel dat ze niet in staat zijn om het weg te geven. De Giving Pledge, het initiatief van een aantal superrijken om een groot deel van hun vermogen terug te schenken aan de maatschappij, dreigt te mislukken als de deelnemende miljardairs niet snel een tandje bijzetten. Zo hard kan het dus gaan met vermogensgroei!

    Lees meer over "(On)vermogen"
  • Filantropieklimaat in VS bedreiging voor de democratie?

    10 november 2020

    Een kleine groep miljardairs krijgt een steeds luidere stem in de wereld van de filantropie, waarschuwt het Institute of Policy Studies (IPS). Zonder gerichte interventie zullen miljardairs die aan filantropie doen dusdanig veel macht naar zich toe kunnen trekken dat ze op gelijke hoogte komen te staan met overheidsinstanties. In het rapport ‘Gilded Giving 2020’ schetst het IPS de gevaren voor de Amerikaanse markt en zet het de hervormingen op een rijtje waarvan zij geloven dat ze hard nodig zijn.

    Lees meer over "Filantropieklimaat in VS bedreiging voor de democratie?"
  • Reputatiewaarde

    10 november 2020

    Wist je dat 0,9 procent van de Nederlanders gelooft dat de aarde plat is? Voor je begint te lachen: dat zijn dus wel 155.520 mensen. Ongeveer het aantal inwoners van Amersfoort, zeg maar. Hoe die mensen erbij komen dat de aarde plat is? Tja, hoe kom ik erbij dat de aarde rond is?

    Lees meer over "Reputatiewaarde"
  • Den Bosch door de ogen van ex-daklozen

    10 november 2020

    Het kan iedereen overkomen, dakloos worden. Maar wat betekent dat eigenlijk, dakloos of thuisloos zijn? Hoe (over)leef je zo’n periode, wat maak je mee en waar loop je tegenaan? In de Stadswandeling De Verscholen Stad vertellen voormalig dak- en thuislozen hun verhaal aan de hand van plekken in de binnenstad van Den Bosch. Een mooi project van Stichting Loods. Door de stadswandeling ontstaat meer begrip voor deze groep mensen, verdienen de ex-daklozen een zakcentje en wordt er geld bijeengebracht voor projecten voor dak- en thuislozen en minima in Den Bosch.

    Lees meer over "Den Bosch door de ogen van ex-daklozen"
  • Free publicity op social media (zonder een cent te betalen)

    10 november 2020

    De persvoorlichter in fondsenwervende organisaties benadert zijn contacten in de traditionele media volop, als het goed is tenminste. Doorgaans ziet hij bij zijn pogingen free publicity te creëren echter invloedrijke socialemedia-accounts over het hoofd. Dat kan anders, betoogt oud-journalist Teije Brandsma, die fondsenwervende organisaties en nonprofits adviseert over professionalisering van mediabeleid.

    Lees meer over "Free publicity op social media (zonder een cent te betalen)"
Close