Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Artikelen per label

  • Voedselbanken in coronatijd: vraag stijgt, voedselaanbod daalt

    17 december 2020

    Begin dit jaar zag Voedselbanken Nederland door de coronacrisis een toename van het klantenbestand van ruim acht procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Een zorgwekkende stijging waarvan het einde nog niet in zicht is. Tegelijkertijd zien de voedselbanken dat het aanbod van voedsel afneemt door de strijd tegen voedselverspilling. Hoe gaat Voedselbanken Nederland met deze ontwikkeling om en hoe bereiden ze zich voor op de toekomst? Caroline van der Graaf-Scheffer, lid fondsenwerving bij Voedselbanken Nederland, licht toe.

    Lees meer over "Voedselbanken in coronatijd: vraag stijgt, voedselaanbod daalt"
  • Hoe Partos de belangen behartigt van non-profits in de ontwikkelingssamenwerking

    17 december 2020

    Iedereen zou wel aan willen kloppen bij het Torentje voor een onderonsje met premier Rutte over de zaken die zij belangrijk vinden. Ook goede doelen proberen voeten aan de grond te krijgen in politiek Den Haag. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Vakblad fondsenwerving bespreekt het met Koos de Bruijn, lobbycoördinator van branchevereniging Partos.

    Lees meer over "Hoe Partos de belangen behartigt van non-profits in de ontwikkelingssamenwerking"
  • Christmas is for sharing

    17 december 2020

    Nederland heeft nogal een reputatie op het gebied van originele en gewaagde reclame. Maar als het gaat om kerstcommercials lijken onze supermarkten toch liever op safe te spelen. Alles draait ineens om huiselijkheid en gezelligheid. En daardoor lijkt alles op elkaar, alsof er geen andere smaken meer zijn.

    Lees meer over "Christmas is for sharing"
  • VVD en de rechtsstaat

    17 december 2020

    Soms kom ik een artikel tegen bij een van de vele andere media waarvan ik gewoon vind dat ook onze lezers het moeten lezen. En misschien heb je dat al gedaan omdat je het ook zelf al bent tegengekomen. Maar vast en zeker zijn er genoeg lezers die het nog niet gezien hebben. Vandaar dat we het in dit nummer, met dank aan OneWorld en de auteurs, opnieuw publiceren. Een artikel over ontwikkelingscampagnes die anno 2020 echt niet meer kunnen.

    Lees meer over "VVD en de rechtsstaat"
  • Gratis doneren bij overstap van zorgverzekeraar met Stap over en Steun

    17 december 2020

    November en december zijn bij uitstek de overstapmaanden voor consumenten. Vooral de zorgverzekering is aan het einde van het jaar onderwerp van discussie, omdat de zorgpremies ieder jaar opnieuw worden vastgesteld. Sinds kort is het mogelijk om tijdens die bijna traditionele handeling ook goede doelen te steunen.

    Lees meer over "Gratis doneren bij overstap van zorgverzekeraar met Stap over en Steun"
  • ‘Corona is niet de grootste vijand waar ontwikkelingslanden mee te kampen hebben’

    14 december 2020

    SOS Kinderdorpen, actief in 136 landen en gebieden, zet zich al 70 jaar met man en macht in voor het welzijn van het kind. Met mooie resultaten. Hoe helpt de kinderontwikkelingsorganisatie kinderen die er alleen voor staan of in een kwetsbare familie opgroeien, door deze coronacrisis heen? Tegen welke problemen lopen ze op en welke acties voeren ze uit? Vakblad Fondsenwerving vraagt het Jolien Storsbergen, contentspecialist corporate communicatie en Renata Ranchor, coördinator Programma’s van SOS Kinderdorpen Nederland.

    Lees meer over "‘Corona is niet de grootste vijand waar ontwikkelingslanden mee te kampen hebben’"
  • Mag een organisatie 1 cent overmaken om te bedanken of reclame te maken?

    11 december 2020

    Het verplicht vragen om toestemming is een van de belangrijkste voorwaarden voor commerciële en charitatieve communicatie. Maar in hun creativiteit bedenken organisaties soms alternatieve manieren om te communiceren waarbij het soms onduidelijk is welke regels precies gelden. Een voorbeeld is het overmaken van een symbolisch geldbedrag (bijvoorbeeld € 0,01) naar het rekeningnummer van (potentiële) klanten of donateurs, met een boodschap in de omschrijving. 

    Lees meer over "Mag een organisatie 1 cent overmaken om te bedanken of reclame te maken?"
  • Marjolijn Hermus over fondsenwerving

    10 december 2020

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: Marjolijn Hermus, oprichter en directeur bij Stichting Babyspullen.

    Lees meer over "Marjolijn Hermus over fondsenwerving"
  • Inkomsten uit nalatenschappen: de cijfers over afgelopen jaar

    3 december 2020

    De inkomsten waarmee goede doelen hun werkzaamheden kunnen bewerkstelligen komen binnen via diverse kanalen. Maar veel van die kanalen staan steeds meer onder druk. Vooral nieuwe wetgeving voert de druk op. Nalatenschapswerving wordt daardoor nog altijd steeds belangrijker. En zoals ieder jaar komt het Centrum Nalatenschappen ook nu weer met een update voor de lezers van Vakblad fondsenwerving.

    Lees meer over "Inkomsten uit nalatenschappen: de cijfers over afgelopen jaar"
  • Fondsenwerving in (post)coronatijden: crisissen zijn uitdagingen

    3 december 2020

    Visionair is het artikel dat de Italiaanse fondsenwervingsconsultant Simona Bianco vanuit de beslotenheid van haar thuiskantoor schreef in het midden van de Italiaanse coronachaos. Visionair omdat ze de essentie van fondsenwerving vat. De fondsenwervende organisaties – net als de rest van de maatschappij – plooiden zich naar de essentie: het dienen van de visie en de waarden van de organisatie, eerlijke en transparante communicatie over de missie en de noden, aangrijpende storytelling en onverkende methodes snel lerend en flexibel toepassen.

    Lees meer over "Fondsenwerving in (post)coronatijden: crisissen zijn uitdagingen"
Close