Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

PSI Vransen Direct Mail

Voedselbanken in coronatijd: vraag stijgt, voedselaanbod daalt

17 december 2020

Begin dit jaar zag Voedselbanken Nederland door de coronacrisis een toename van het klantenbestand van ruim acht procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Een zorgwekkende stijging waarvan het einde nog niet in zicht is. Tegelijkertijd zien de voedselbanken dat het aanbod van voedsel afneemt door de strijd tegen voedselverspilling. Hoe gaat Voedselbanken Nederland met deze ontwikkeling om en hoe bereiden ze zich voor op de toekomst? Caroline van der Graaf-Scheffer, lid fondsenwerving bij Voedselbanken Nederland, licht toe.

Een vrijwilliger pakt bij de lopende band pakketten in.
Een vrijwilliger pakt bij de lopende band pakketten in. © Voedselbanken Nederland

door Caroline Vlietstra

Voedselbanken werken uitsluitend met vrijwilligers - dat zijn er ruim 12.500 - en verstrekken verkregen voedsel gratis aan mensen die het tijdelijk zelf niet redden. En dat is hard nodig. Om een beeld te geven: op dit moment leven al ongeveer één miljoen mensen onder de armoedegrens, van wie ongeveer 272.000 kinderen niet ouder dan achttien jaar blijkt uit cijfers van het CBS (september 2019). De verwachting is dat deze cijfers de aankomende tijd zullen stijgen. Ook blijkt uit recent onderzoek van de Rabobank dat zo’n 25 procent van de 725.000 flexwerkers financieel kwetsbaar is. Deze groep heeft weinig spaargeld en kan niet terugvallen op het inkomen van de partner.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Bedrijven Coronavirus CoVid-19 Voedselbank Voedselbanken Nederland Vf 22-7

Caroline Vlietstra

Journalist Vf

Caroline is zowel fotograaf als journalist en werkt namens haar eigen bedrijf voor verschillende opdrachtgevers waaronder Veilig Verkeer Nederland, ZUIDAS.magazine, Tirol Werbung, Oranje Boven, Voigt Travel en UIT magazine. Voordat ze als freelancer aan de slag ging, werkte ze 29 jaar bij Dagblad De Telegraaf (TMG). Haar bureau stond op verschillende redacties waarvan de laatste 17 jaar bij de Reiskrant. Caroline is lid van de redactie van Vakblad fondsenwerving.

Wekelijksenieuwsbrief

Hey, vond je dit nou een goed verhaal? Wil je meer van dit soort verhalen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close