Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Vf 2022: veertien artikelen die je gelezen móét hebben

Overzicht

3 januari 2023

De laatste dagen van 2022 zijn alweer verstreken en daarmee is 2023 feestelijk ingeluid. Allereerst wenst de redactie van het Vakblad fondsenwerving iedereen een gelukkig en succesvol nieuwjaar! Om het nieuwe jaar goed te starten kijken we nog even terug naar de artikelen van 2022 die je gelezen móét hebben van het Vakblad fondsenwerving en fondsenwerving.nl. Op naar weer een mooi jaar in de altijd dynamische goededoelensector.

door Redactie Vf

Sectorontwikkelingen

Geven in Nederland 2022: Bedrijfsleven had in 2020 groter aandeel in filantropie dan huishoudens

Nederland schonk in 2020 in totaal 5,6 miljard euro aan goede doelen en het bedrijfsleven gaf voor het eerst meer dan de huishoudens. Dat was de hoofdbevinding van Geven in Nederland 2022, afgelopen juni gepresenteerd. Uit de trends blijkt ook dat corona een flinke invloed heeft gehad op sommige elementen van het Nederlandse geefgedrag.

De acceptgiro verdwijnt, hoe nu verder?

Dat de acceptgiro dit jaar (2023) komt te verdwijnen, is ondertussen geen nieuws meer. Begin dit jaar werd de goededoelensector echter overvallen door het nieuws. Het moest, met meer spoed dan verwacht, op zoek naar een alternatief. Terugkijken op de eerste roerige maanden na het nieuws.

Gezocht: creatieve en gemotiveerde werknemers

De arbeidsmarkt was in 2022 krap en dat zal ook in de toekomst nog wel even zo blijven. Hoe kan de sector het tekort aan goede fondsenwervers te lijf gaan in een krappe arbeidsmarkt? Esther Driessen (DUX Executive Search), Sayonara Kartawirja (Save the Children) en Hans van der Westen (LVWB Fundraising) delen hun visie op het probleem en mogelijke oplossingen. 'Generatie Z kijkt veel meer naar maatschappelijke impact in hun werk dan vorige generaties.'

Teruglezen: liveblog van de Vakdag fondsenwerving 2022

2022 bracht ook de terugkeer van de Vakdag fondsenwerving na twee coronajaren. In de Rijtuigenloods vond donderdag 23 juni de dertiende editie van de Vakdag plaats. Was je er niet bij, of wil je zien hoe de dag was? Redacteur Marijn Thijs verzorgde updates vanaf de dag.

Interviews

Alan Clayton: ‘Fondsenwervers voelen zich niet gerespecteerd door collega’s’

Naar aanleiding van een internationaal onderzoek onder 2.700 fondsenwervers getiteld 'What makes fundraisers tick' sprak hoofdredacteur Petra Hoogerwerf met Alan Clayton. Hij ziet dat veel fondsenwervers van werkplek wisselen en vroeg zich af: in welke cultuur gedijt een fondsenwerver het best? 'Er gaat veel aandacht naar technieken uit en minder naar het inrichten van een fondsenwervende organisatie.'

Promovendus Malika Ouacha: 'Verdiep je oprecht in diasporagroepen'

Aankomend jaar promoveert Malika Ouacha op het onderwerp cross-border filantropie uitgevoerd door diasporagroepen en bi-culturele filantropen in Nederland naar het land van herkomst. Een indrukwekkend gesprek over de weg naar haar promotie en over identiteit, geefmotieven en ambitie: 'Promoveren heeft mijn leven veranderd en ook de persoon die ik ben.'

Fondsenwerven in oorlogstijd in Oekraïne: ‘We have to keep going’

2022 was natuurlijk ook het jaar van de start van de oorlog in Oekraïne die nog altijd niet voorbij is. Liudmyla (Luda) Kryzhanovska van Promprylad.Renovation leverde als slotspreker op de Vakdag een indrukwekkend betoog, tijdelijk afgebroken door het luchtalarm. Het Vakblad sprak enkele maanden later met Luda om te vragen hoe het met haar en de fondsenwerving voor haar stichting gaat. 'Als we weggaan, verliezen we ons land.' 

Technieken en Tips

Ook bij een opzegging maakt echte aandacht voor de donateur het verschil

Goede doelen en non-profitorganisaties met betalende donateurs hebben logischerwijs ook te maken met opzeggers. Vaak is er iets veranderd waardoor iemand niet langer wil doneren. Door in gesprek te gaan met de opzeggers kom je er beter achter wat de redenen zijn en kan je (opnieuw) betrokkenheid bij het doel aanwakkeren. Jeroen Hogenhout schreef over de noodzaak van een goed gesprek.

Hoe webdesign kan verleiden tot doneren

Carmen de Vries schreef haar scriptie over webdesign. De kernvraag van dat onderzoek was hoe de KNRM haar site kon optimaliseren, zodat de websitebezoekers worden aangemoedigd te doneren. Haar onderzoek bevatte zeventig concrete adviezen over verbeteringen op het gebied van webdesign, waarvan ze er een aantal met het Vakblad fondsenwerving deelde.

Growth hacking: hype of hulpmiddel voor goede doelen?

Met growth hacking haal je als organisatie data uit experimenten om een organisatie sneller te laten groeien. Het is, mits goed ingericht, een manier voor non-profit om daadwerkelijk veel betere resultaten te kunnen halen dan voorgaande jaren. Wat zijn de basisprincipes van growth hacking en de stappen om het succesvol te implementeren?

Cybersecurity: voorkom dat gegevens op straat komen

Cybercriminelen breken in bij alle organisaties waar de (digitale) deur niet goed op slot zit. ICRC en Giro555 delen hun ervaringen met cyberaanvallen en deskundigen geven tips. Joris den Bruinen (HSD), Pierre-Marie Leoutre (Hackers without Borders) en Tom Wolters (DIVD) geven tips hoe je aanvallen kunt voorkomen én een crisis kunt managen.

Werving en Impact

Het probleem van economisch dakloze mensen is onzichtbaar

Economisch dakloze mensen zijn een onzichtbare groep, mede omdat ze vaak niet de statistieken over dakloosheid voorkomen. In gesprek met Quiet, Straat Consulaat, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en Kansfonds wordt de impact geduid en hoe je voor deze groep mensen werft. 'Als dakloos mens ben je altijd onderweg, maar kom je nergens aan.'

Meer zicht op impact: hoe je aan de slag kunt om je eigen impact te vergroten

Steeds meer organisaties voelen de behoefte om aan de slag te gaan met hun impact. Het wordt belangrijker om positief verschil te maken en daar ook op te sturen, niet alleen voor goededoelenorganisaties. Jacoline Plomp schreef hoe je aan de slag kunt om je eigen impact te vergroten en refereert daarbij aan de veranderingen van Stichting VSBfonds op dat gebied.

De Eerlijke Bankwijzer: over maatschappelijk verantwoord beleggen

De Eerlijke Bankwijzer is een hulpmiddel waarbij het beleid van grote Nederlandse banken en de mate waarin ze duurzaam financieren en beleggen worden getest en vergeleken. Slechts twee banken scoren een ruime voldoende. Martje Nooij deed onderzoek: 'Uit een oogpunt van ‘due diligence’ is bankkeuze heel belangrijk. Banken beleggen met het geld dat aan hen is toevertrouwd.'

--

Meer lezen?

Alle artikelen uit het Vakblad fondsenwerving zijn terug te lezen via onze magazinepagina voor jaargang 24: https://www.fondsenwerving.nl/archief

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close