Vakblad fondsenwerving organiseerde op donderdag 25 september de zeventiende editie van de Vakdag fondsenwerving: de jaarlijkse congresdag voor de fondsenwervende sector. Met dit jaar opnieuw inspirerende hoofdsprekers en experts die stonden te popelen om hun kennis en ervaring te delen. Plus een netwerkplein in de Mies Bouwman Foyer. Na afloop vroegen van de panels en sessies vroegen we de sprekers om een reactie en hun belangrijkste tip.
Anika de Groot (Goede Doelen Nederland) over het panel ‘Waar trek jij de grens, Over morele afwegingen in fondsenwerving’:
‘Bij elke stelling in ons panel over ethiek en fondsenwerving werd met gekleurde papiertjes gestemd, dat zorgde voor leuke uitwisseling. Bij de discussie over greenwashing en de herkomst van giften werd, ook vanuit de zaal, vooral gepleit voor waarden-gedreven fondsenwerving. Uiteindelijk draait het om de voorwaarden die je als organisatie zélf schept om integer te kunnen handelen. Je moet vooral weten: wat zijn onze grenzen en waar trekken we de lijn? We spraken over het verzamelen van zo veel mogelijk gegevens of niet: dat bleek een herkenbaar spanningsveld. Wat mij betreft verzamelen goede doelen alleen wat nodig is, en kunnen ze helder uitleggen waarom ze keuzes maken. Duidelijke taal, transparantie en met respect voor de achterban.
‘Wat ik mee neem? Ethische richtlijnen zijn prachtig op papier, maar volg je die ook als niemand kijkt? Ethiek zit niet in je intentie, maar in wat je elke dag doet. In grenzen durven stellen en ze bewaken, ook als de druk hoog is, als er veel op het spel staat en als je iets te verliezen hebt. Juist dan! Want dat is wat je als organisatie betrouwbaar maakt en waar donateurs zich aan willen verbinden.'
Bér Engels (S&L Nederland):
‘We hebben het in onze sessie gehad over de waarde van waardengericht denken in je communicatie. Wat zit er aan motieven onder de beslissing om tijd of geld te geven? Het maatschappelijk middenveld verkondigt vaak dezelfde soort boodschap die landt bij een specifieke groep mensen: de vijver. Terwijl er heel veel andere waarden zijn waar je boodschappen omheen kan bouwen. Twee voorbeelden: ‘ziekte de wereld uit helpen’ kan worden omgedacht tot ‘meer zelfbeschikking voor patiënten’. Of denk aan een natuurorganisatie die hun werk als actiefilm monteert, ten opzichte van de zachte, groene invalshoek die anderen hanteren. Wij betogen dat het goed is om met die waarden te experimenteren, maar dat je wel scherp moet blijven dat je bezig blijft met intrinsieke waarden: op een manier die jouw organisatie eigen is.’
Harm Erbé (ADC):
'Wij hebben een praktische sessie over generatieve AI gedaan waarbij we veel vragen uit de zaal kregen. Wij geloven erg in co-investment: als je samen stappen zet in AI, dan wordt het goedkoper en leer je het snelst van elkaar omdat je werkprocessen uitwisselt. Dat werkt het best als je een gedeelde uitdaging hebt. Dan maakt het niet uit hoe volwassen je bent op het gebied van AI: dan trekken beginners zich op aan de gevorderden.'
--
De Queens Club: Data Inside
Data Inside verzorgde weer een volledig programma in de Queens Club.
Marijn te Flierhaar blikt terug:
‘We stonden voor het derde jaar in de Queens Club en we kijken heel positief terug op de Vakdag. Aan de voorkant waren er al een aantal sessies helemaal volgeboekt dus het was gezellig druk. De eerste drie sessies waren echt inhoudelijk ingestoken en gericht op de donateursreis: de werving, het behoud en het terugwinnen van donateurs. In elk van die drie sessies hebben we een koppeling gemaakt tussen wat wij in de marktdata zien met een praktische vertaalslag: hoe kan je morgen aan de slag met je database en hoe kan je je programma versterken. De vierde sessie was in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen om ervaringsverhalen van fondsenwervers het podium te geven. Ook hebben we aangekondigd dat we samen met de universiteit onze benchmarkcijfers gaan analyseren voor meer onderzoek.’

‘Organisaties die veel aan particuliere fondsenwerving doen, zitten op een goudmijn aan data. Maar voor alle organisaties geldt: zorg ervoor dat je de basics van je data op orde hebt en dat je er iets mee doet. Leg data goed vast en houd je dataset opgeschoond. Het zal helpen om met veel doeltreffendere segmentaties op donateurs in te spelen met lessen uit het verleden. Daarvoor hoef je echt geen duizenden donateurs te hebben. Er valt op dat vlak een wereld te winnen en wij vinden het geweldig als data en fondsenwerving op die manier samen komen.’
--
Fred van Westerop (DDMA, TDA Group):
‘In mijn sessie over personalisatie heb ik veel praktijkvoorbeelden laten zien en verteld wat er nodig is om goed te kunnen personaliseren. Namelijk: je data op orde hebben, kunnen automatiseren en zorgen voor een goede afstemming in de organisatie. Daar valt zeker bij non-profits nog veel te winnen. Er zijn veel mogelijkheden en stappen om te personaliseren: van iets simpels als een aangepaste aanhef tot verschillende kanalen, de timing en voorkeuren. Nu relaties cruciaal worden, is dat heel belangrijk! En alles begint met data. Dus denk na over je strategie: wat je wil bereiken en hoe. En weet: je kan meer dan je denkt met de data die je al hebt.
Ellen Zanderink (Medisch Spectrum Twente):
‘Met de Zorgvriendenweek hebben we een landelijke campagne ontwikkeld voor de fondsenwerving voor het ziekenhuiswezen. Met beperkte middelen, veel creativiteit en veel onderling vertrouwen. We hebben in onze sessie de zaal opgedeeld in kleine groepjes om te kijken hoe zij van elkaar kunnen leren en samen kunnen werken. We hebben, denk ik, wat zaadjes kunnen planten. Dus: zoek elkaar op, maak gebruik van elkaars krachten en vindt het wiel niet opnieuw uit!’

Edwin Grootendorst (Deelstra & De Jong):
‘In het eerste deel van onze sessie lieten we AI-tools zien en presenteerden we een plan van aanpak hoe een fondsenwerver dit integreert in zijn werk. Tijdens het tweede deel werd het praktischer, bijvoorbeeld wat je allemaal met je ChatGPT-account kan doen. Ik wilde vooral meegeven dat een getrainde AI-assistent heel veel voordelen biedt. Je kan taken sneller doen en makkelijk expertise in huis halen die je anders niet hebt. En: implementeer de tools met je hele organisatie, niet alleen met de enthousiastelingen. AI brengt een cultuurverandering, dus biedt behoudende collega’s ook de ondersteuning om mee te komen.’
Diederik Veldkamp en Sofie Bienert (LVWB Fundraising):
‘Wij spraken over geefkringen en hadden een zaal die gedeeltelijk al ervaren was, terwijl anderen overwogen de mogelijkheid om met een geefkring te starten. Dat leverde vragen uit verschillende perspectieven op, wat heel mooi was. Onze co-sprekers (Geneviève Wehry en Henriette Henny, respectievelijk UNICEF en Teylers Museum, red.) gaven de zaal mee dat geefkringen heel waardevol zijn, maar ook veel inspanning kosten. In de goededoelensector zijn er nog heel weinig geefkringen: de meeste zijn in de culturele sector. Er liggen kansen, maar bezint eer je begint. Doe goed onderzoek naar intern draagvlak, zoek relatiemanagers die het kunnen en blijf gecommitteerd gedurende de jaren dat een geefkring actief is. En betrek je gevers bij het programma!’
Jakolien van Eijk (KiKa):
‘Ik heb het in mijn sessie gehad over event fundraising. Over het algemeen zaten er kleinere goede doelen in de zaal, die onderzoeken wat ze met sportevenementen willen doen. KiKa haakt aan bij bestaande evenementen, maar we organiseren ook onze eigen evenementen. Die zijn extreem waardevol als je het hebt over communitybuilding, zichtbaarheid en de betrokkenheid van onze achterban. Maak daarbij een goede mix van allerlei soorten evenementen, was mijn boodschap. Als je van alles probeert, kan je het veroorloven dat er af en toe eentje minder succesvol is. En zorg ervoor dat mensen in je organisatie zelf ook gepassioneerd zijn over de evenementen die je organiseert: wees je eigen ambassadeur!’
--
De Royal Bar: Nassau Fundraising
Nassau Fundraising verzorgde weer een volledig programma in de Royal Bar.
Vera Peerdeman blikt terug:
‘Eén van de sessies in de Royal Bar ging over Great Fundraising: de ambitie om substantiële groei in structurele fondsenwerving inkomsten te realiseren. Colin Skehan, directeur van Revolutionise, was hiervoor speciaal naar Nederland gekomen. Hij liet zien dat het voor écht flinke groei belangrijk is dat de hele organisatie achter een centrale fondsenwervende propositie staat. Dit vraagt om ‘new ambition’, die je met alle collega’s samen in kaart brengt en die goed aansluit op de emotie van de donateur. Hij deelde vele voorbeelden uit binnen- en buitenland en liet zo zien hoe Great Fundraising in de praktijk tot structurele groei kan leiden.’

‘De andere sessies waren gericht op de ambitie om meer grote gevers aan je doel te verbinden en welke communicatie dit van je organisatie vraagt. Veel organisaties richten zich nog alleen op één-op-ééncontact met major donors. Zij kunnen groei realiseren door ook direct marketing in te zetten om een veel grotere groep te bereiken en zo tot potentiële major donors in je achterban te komen. Dit vraagt om een major donorpropositie die je op basis van input van bestaande major donors kunt ontwikkelen én om het breed uitdragen van deze propositie via de verschillende communicatievormen. Je zag dat de sessies deelnemers uitdaagden en inspireerden.’
--
Jan Matthijs van Eendenburg (Metakids):
‘Menno de Boer, zenderbaas van 3FM, heeft het bij onze presentatie met name gehad over waar Serious Request over gaat: storytelling, impact en het werken aan een goede samenwerkingscultuur. Daarnaast wilde ik overbrengen dat je als kleiner doel ogenschijnlijk kansloos bent om het goede doel van Serious Request te worden, toch moet volhouden. Onze samenwerking was heel succesvol en we hebben het voor elkaar gekregen om elkaars organisatie op de kaart te zetten. Mensen voelden bij onze sessie hoe belangrijk het element ondernemerschap is geweest in de samenwerking tussen Metakids en 3FM. Maak een gezonde afweging tussen rendement (het ophalen van geld en de investeringen) en de risico's. Ik gun mensen bij goede doelen dat ondernemerschap enorm.’

Niels Kattenberg (Rabobank) over het panel 'De toekomst van vermogensfondsen':
‘Tijdens het panel bespraken we de relaties tussen vermogensfondsen en fondsenwervende instellingen. Hierbij stond geven vanuit vertrouwen en gelijkwaardigheid centraal. Aan de grote opkomst en de reacties uit de zaal werd een ding duidelijk: dit is een onderwerp dat sterk leeft. Fondsenwervers zien graag een verandering in de samenwerking, maar zijn tegelijk afhankelijk van fondsen en wat zij wensen. Fondsen experimenteren al wel met nieuwe vormen van samenwerking en moeten hun besturen hierin goed meenemen. De verwachting is dat relaties komende jaren verder veranderen, maar het vertrouwen hierin kan nog groeien, bleek uit reacties in de zaal.’
Linda de Regt (Kinderpostzegels):
‘Het was een zeer interactieve sessie waarin we vertelden hoe we kinderen, onze doelgroep, betrekken in ons programma, de Kinderportemonnee. Ik wilde vooral aandacht vragen voor het betrekken van kinderen bij maatschappelijke uitdagingen. Het is heel waardevol om hen deelgenoot van je missie te maken: dát is duurzame impact voor de toekomst. Daarvoor hoef je kinderen echt niet als doelgroep te hebben. Kinderen weten vaak heel goed wat nodig is en je creëert op jonge leeftijd al een beweging van betrokken mensen. Daar geloof ik sterk in!’
Souhail Haouari (SocialResponse):
‘In onze sessie richtten we ons op het vergroten van het bewustzijn van het kanaal fieldmarketing. We bespraken drie stellingen en dat leverde een dynamische discussie met de zaal op. We focussen ons in de sector wat mij betreft te vaak op nieuwe dingen, in plaats van het goed uitvoeren van hetgeen bewezen werkt, zoals fieldmarketing en andere directe kanalen. Fondsenwerving is een ambacht, dus je moet zorgen dat je bedreven aan de slag gaat. Streef naar een goede mix van kanalen en blijf vooral ook investeren in fondsenwerving. Door op te schalen én hard te werken kan je groeien!’
Marieke Sassen en Martina Simicevic (Mindwize):
‘In onze sessie kwamen zes stappen voor duurzame groei aan bod, met aandacht voor onder andere het werven en behouden van donateurs; hoe je die nieuwe donateurs vindt; dat je het beste consequent kan zijn in je bedankstrategie en vooral ook vol moet houden. Twee tips willen wij expliciet meegeven: ten eerste, gebruik je data als een soort kompas en laat je niet gek maken door hypes. En ook: gooi het kanaal direct mail niet overboord, maar kijk wat het je kan opleveren. Vaak kan je nog wel een campagne erbij runnen, test dat eens. En: je kunt ook klein beginnen. Dat kan waardevolle inzichten geven.’
--
Dit artikel stond eerder in Vakblad fondsenwerving, jaargang 27, nummer 4, dat in december 2025 verscheen.