Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Ifunds Engage 365, Demo 1op1

Wat hebben fondsenwervers aan 'De meeste mensen deugen' van Rutger Bregman?

4 februari 2020

Wat gebeurt er wanneer iedereen ervanuitgaat dat mensen van nature goed zijn en het goede willen doen? Dat onderzoekt schrijver en historicus Rutger Bregman in zijn boek ‘De meeste mensen deugen’ dat onlangs is verschenen. Hij beargumenteert onder andere dat iets goeds doen besmettelijk werkt. Dit inspireerde vlogger Marije van der Made van het Youtubekanaal ‘Dit gebeurt er als’ om eind 2019 een maand lang goede daden te doen: bloed doneren bijvoorbeeld en eten met iemand die net in Nederland is komen wonen via stichting Welcome. Vervolgens ontstond er een sneeuwbaleffect onder haar volgers die zich ook spontaan gingen aanmelden als bloeddonor en bij Welcome. ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ als wervingsmethode? Welke inspiratie kunnen fondsenwervers nog meer halen uit ‘De meeste mensen deugen’?

Rutger Bregman
Rutger Bregman © De Correspondent

door Joëlla Angenent

De 31-jarige Rutger Bregman heeft er al een behoorlijke carrière op zitten. Hij heeft inmiddels zeven boeken op zijn naam staan, waarvan ‘Gratis geld voor iedereen’ over het basisinkomen het meest bekend is. Dit boek werd vertaald in maar liefst dertig talen. Begin 2019 ging zijn speech op het World Economic Forum in Davos over belastingontduiking door miljonairs en grote bedrijven viral. In een zaal vol rijken pleitte hij ervoor om het eens echt te gaan hebben over belastingontduiking en te stoppen met praten over filantropie.

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Kennis Boek Fondsenwerving Vf 22-1 De Meeste Mensen Deugen Homo puppy Marije van der Made Recensie Rutger Bregman

Joëlla Angenent

Joëlla is eigenaar van tekstbureau Jotexto, waar ze in opdracht voor bedrijven en websites creatieve ideeën uitwerkt tot journalistieke en commerciële teksten. Ze behaalde in 2008 haar Bachelor Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarna ze ook een Master Journalistiek afrondde. Voor de oprichting van Jotexto werkte ze onder andere voor regiotitels van de Holland Media Combinatie, waar ze zich ook met vormgeving, fotografie en sociale media bezighield.

Wekelijksenieuwsbrief

Hey, vond je dit nou een goed verhaal? Wil je meer van dit soort verhalen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close