Advertentie

Institute of Fundraising lanceert acht verbeteringspunten voor beter klimaatbeleid

Kort & Goed

10 oktober 2019

De directeur van het Britse Institute of Fundraising (IoF), Peter Lewis, heeft maandag in een brief aan haar leden een aantal maatregelen bekendgemaakt die het instituut gaat inzetten om de bestrijding van klimaatproblematiek naar de voorgrond te schuiven. Na een consultatie met haar leden, onder andere tijdens een rondetafelsessie, keurde de Raad van Toezicht een acht puntenplan goed.

Klimaatprotest in Washington, US, 2017
Klimaatprotest in Washington, US, 2017 © Shutterstock // Nicole S Glass

door Marijn Thijs

Praktijk

In de praktijk hoopt het IoF een aantal zaken binnenkort te veranderen. Het instituut gaat kritisch naar haar eigen gedrag kijken onder leiding van de interne ‘Green Group’. Dit zou idealiter leiden tot de implementatie van een nieuw klimaatbeleid voor haar eigen evenementen en congressen. Ook start de organisatie een taakgroep voor succesvolle beleidsverandering bij het IoF. De leden van die groep gaan het gesprek aan met leden en leveranciers van het instituut. Daarnaast gaat het IoF met haar partners in de sector in gesprek om de pro-milieu communicatiestrategie glad te strijken.

Papier

Maar ook op papier hoopt het IoF haar manieren te veranderen. Het IoF wil een organisatie zijn die kennis heeft van de recentste ontwikkelingen, zodat ze haar adviezen goed kan afstemmen. Er zal worden gekeken naar de ‘Code of Fundraising Practice’ en of deze veranderd moet worden met betrekking tot fondsenwervingspraktijken en -problemen. Daarnaast checkt het IoF hoe ze ondersteuning kunnen bieden aan leden over wanneer ze donaties kunnen weigeren en afstand kunnen doen van bepaalde samenwerkingen wanneer er bezorgdheid over de houding van de partner tegenover het milieu ontstaat. Ook het eigen magazine, Fundraising Magazine, krijgt aandacht: het blad wordt milieuvriendelijker geproduceerd.

'Business as usual’ niet langer een optie

Klimaatverandering wordt een groter thema in het werk van het IoF, zowel op papier als in de praktijk. Lewis: ‘We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om verandering te realiseren. We hebben onze invloed op het milieu de laatste jaren proberen te beperken, maar we moeten meer doen. Als fondsenwervers hebben we mogelijkheden om veranderingen door te voeren: zij het door de keuzes die we maken als we fondsen werven, de donaties die we accepteren of weigeren, of door de betrokkenheid met miljoenen mensen die goede doelen steunen en aan hen doneren. Elke oplossing mag verschillend zijn maar één ding is duidelijk: ‘business as usual’ is niet langer een optie’.

 

Marijn Thijs

Redacteur Web & Social

Als redacteur Web & Social houdt Marijn zich bij Vf vooral bezig met Fondsenwerving.nl en de productie van de Vf-podcastseries. Daarnaast speelt hij ook een actieve rol in het redactieteam van het Vakblad fondsenwerving. Marijn heeft een Master of Arts (MA) behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij International Journalism studeerde.