Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) heeft de award ‘Fondsenwerving van het Jaar’ in de wacht gesleept. Dat heeft branchevereniging Fundraisers Belgium bekend gemaakt tijdens haar Dag van de Fondsenwerver op 24 juni in Gent. Met de actie ‘Handteken een ster’ financierde het KIK succesvol de restauratie van de Rubenskapel in de Sint-Jacobskerk in Antwerpen.

Winnende casus
Met ‘Handteken een ster’ verkocht het KIK een gelimiteerd aantal gepersonaliseerde gouden sterren voor duizend euro per stuk. Vervolgens zou brouwerij Duvel Moortgat de opbrengst verdubbelen. Door gerichte communicatie, sessies om sterren te tekenen in de kerk en samenwerking met verschillende lokale partijen, zoals de Kerkfabriek, Stad Antwerpen en restauratiepartners, ontstond een grote betrokkenheid bij de wervingsactie. Uiteindelijk verkocht het KIK niet alleen 71 sterren verkocht en haalde het in totaal 111.000 euro opgehaald, ook genieten zij als gevolg van de campagne een sterk netwerk voor toekomstige projecten en blijvende persaandacht.
Volgens de jury scoorde de campagne van KIK hoog op emotionele binding, brede stakeholderbetrokkenheid en slimme match-funding.
Nominaties
De andere genomineerde campagnes kwamen van Vluchtelingenwerk Vlaanderen voor hun Refugee Walk en de peer-to-peer fondsenwerving voor de herinrichting van de UGent Kliniek Kleine Huisdieren.
De prijs wordt jaarlijks door Fundraisers Belgium uitgereikt aan een initiatief dat grote impact maakt en collega’s motiveert te innoveren. De uitreiking vindt plaats tijdens de Dag van de Fondsenwerver.
Lees de volledige cases op de website van Fundraisers Belgium.
foto: Twee medewerkers van het KIK poseren met de award.