Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Denk als een vrijwilliger: inspelen op verwachtingen is de sleutel

20 mei 2025

Veel goededoelenorganisaties drijven op vrijwilligers. Sommigen hebben wel 30.000 vrijwilligers rondlopen, tegenover honderd mensen op de payroll. Dat is positief, maar in de praktijk blijkt vaak dat er onevenredig veel inspanning gaat naar het binnenhalen en -houden van vrijwilligers, terwijl je die inspanning eigenlijk zou willen steken in het nuttig inzetten van vrijwilligers.

Vrijwilligerswerk, beeld ter illustratie.
Vrijwilligerswerk, beeld ter illustratie. © Shutterstock // DavideAngelini

door René van Osch, Annette Oudejans

Goededoelenorganisaties die sterk missiegedreven zijn, trekken mensen aan die hun gedachtegoed steunen. Vrijwilligers van Greenpeace staan bijvoorbeeld pal achter de missie en de middelen. Bij dergelijke actiegedreven organisaties is minder verloop, want wie vindt het niet sexy om op een snelle boot te varen of te kunnen abseilen van een kantoorgebouw? Het wordt lastiger als vrijwilligers persoonlijkere motieven hebben, zoals behoefte aan sociale contacten. Dan gaat het minder om de missie en is het verloop vaak groter. De vraag die centraal staat in dit artikel is: hoe behoud je vrijwilligers voor je organisatie en hoe haal je meer uit de samenwerking?

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2025) op 25 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vrijwilligers Vrijwilligerswerk CRM CISIS Relatiebeheer Waardering Databeheer Vf 27-2 Annette Oudejans Engagement piramide René van Osch Vrijwilligersbeheer

René van Osch

Gastauteur

René van Osch studeerde bedrijfskunde en organisatiekunde. Hij is directeur van CISIS Goede Doelen Consultancy en levert met zijn bedrijf softwareapplicaties en consultancydiensten exclusief voor de goededoelensector.

Annette Oudejans

Gastauteur

Annette Oudejans is allround tekstschrijver met een marketingachtergrond. Met Duizend Woorden schrijft zij vooral commerciële en human interest teksten over gezondheidszorg, technologie en verduurzaming voor (personeels)magazines, websites, nieuwsbrieven, etc.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close