Veel goededoelenorganisaties drijven op vrijwilligers. Sommigen hebben wel 30.000 vrijwilligers rondlopen, tegenover honderd mensen op de payroll. Dat is positief, maar in de praktijk blijkt vaak dat er onevenredig veel inspanning gaat naar het binnenhalen en -houden van vrijwilligers, terwijl je die inspanning eigenlijk zou willen steken in het nuttig inzetten van vrijwilligers.

Goededoelenorganisaties die sterk missiegedreven zijn, trekken mensen aan die hun gedachtegoed steunen. Vrijwilligers van Greenpeace staan bijvoorbeeld pal achter de missie en de middelen. Bij dergelijke actiegedreven organisaties is minder verloop, want wie vindt het niet sexy om op een snelle boot te varen of te kunnen abseilen van een kantoorgebouw? Het wordt lastiger als vrijwilligers persoonlijkere motieven hebben, zoals behoefte aan sociale contacten. Dan gaat het minder om de missie en is het verloop vaak groter. De vraag die centraal staat in dit artikel is: hoe behoud je vrijwilligers voor je organisatie en hoe haal je meer uit de samenwerking?
Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang
✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2025) op 25 september in het Beatrix Theater!