Advertentie

Procurios StayUnited

Mind full of mindful?

Tools & Tips

18 februari 2019

Je zit op de fiets, na je werk. Straks moet je nog wat boodschappen doen, eten maken en afwassen. Nog even die ene email sturen. Wat foto’s naar vrienden appen. Niet vergeten die documentaire op te nemen, want je wilde ook nog even langs je vriendin. Dit is onze normale manier van denken. Maar wat als je
met mindfulness leeft? Dan luister je naar het zachte suizen van de fietsbanden op de weg, de klanken van de stad, de koele lucht die langs je gezicht stroomt. En je hebt een vage glimlach op je gezicht.
Mindfulness.
Mindfulness.

door Jolan van Herwaarden

Stress op je werk is slecht voor je gezondheid, dat weten we allemaal. Toch kampen we in de fondsenwerving met heel wat stressfactorren. We hebben hoge targets, wispelturige donateurs, directeuren die het niet begrijpen, collega’s die denken dat je gewoon een bron met geld ergens aanboort. En het bestuur? Breek me de bek niet open!

Dat mindfulness, of ‘leven met volle aandacht’, werkt is inmiddels wel gebleken uit het vele wetenschappelijk onderzoek dat is verricht. Aan de Ohio State University’s Wexner Medical Center is wetenschappelijk onderzoek gedaan onder medewerkers van een intensivecare-unit, waar de stress voortdurend hoog is. Al na acht trainingssessies daalde de stress onder de medewerkers met veertig procent. Een metastudie van onderzoeker Dawn Querstret en hoogleraar Mark Cropley van de University of Surrey concludeerde dat mindfulnesstrainingen helpen om zorggevoelens te reduceren, die op hun beurt weer leiden tot stress.

Onder mensen met een verleden van terugkerende depressiviteit bleek dat degenen die mindfulnesstraining volgden, minder last hadden van negatief denken en zorggevoelens. Dat laat een tweejarig onderzoek onder leiding van Dr. Willem Kuyken, hoogleraar klinische psychologie aan Oxford University zien. Kuyken stelt zelfs dat mindfulness minstens zo effectief is tegen depressiviteit als medicatie. Gevorderde beoefenaars van mindfulness zijn in staat gammahersengolven met een hoge amplitude te genereren. Deze hersengolven zijn een meetbare indicatie voor een zeer goed geheugen en een goed leer- en waarnemingsvermogen. Dat laat onderzoek zien van wetenschapper Antoine Lutz. Daarnaast stelt zijn onderzoek dat dit vermogen niet alleen het geval is direct na het mediteren, maar dat het effect ook na het mediteren aanwezig blijft.

Het begin van het nieuwe jaar, het moment van de goede voornemens, is een mooie aanleiding om het voortaan anders te doen. Ik heb een aantal tips voor je. Laat ze rustig op je inwerken. Ik hoop dat ze net zo goed voor jou werken als voor mij.

Jolan van Herwaarden (www.jolan.online) maakt o.a. als fondsenwerver, adviseur en trainer al tientallen jaren deel uit van de internationale fondsenwervingsgemeenschap. Ze geeft ook mindfulnesstrainingen in company en voor groepen. Ze kent de uitdagingen van het werken in de goededoelensector als geen ander. Jolan is ook nauw betrokken bij Vakblad Fondsenwerving, o.a. als lid van het Congresteam.

Voel en beleef eens je ademhaling

Dat helpt je spanningen los te laten en te genieten van het gevoel van de stromende lucht. Aandacht voor je ademhaling helpt echt.

Eet bewust!

Eet langzaam, kauw goed en verken de verschillende smaken van elk gerecht. Breng heel bewust de aandacht naar je smaak. Je zal er extra van genieten.

Lach veel!

Lach veel. Lachen is gezond. Het kan heel ontspannend zijn. Dat hoeft niet per se een schaterlach te zijn maar door te glimlachen ervaar je al meer rust. Probeer het maar eens tijdens het werkoverleg. Door samen met een ander te lachen, gaat de onderlinge energie al snel stromen.

Vier de dag!

Doe alsof het je laatste dag is. Het zal je helpen om mee aanwezig te zijn, wat je relatie met collega's en vrienden ten goede komt. Zeg dat je het gezellig hebt, dat je van ze houdt, dat je hen waardeert.

Doe één ding tegelijk

We willen het liefst alles tegelijk doen. Multitasken, het lijkt cool, maar het voorkomt dat je geniet van de afzonderlijke activiteiten en dat je in een werkflow komt. Het veroorzaakt vaak stress en hoofdpijn. Doe één ding tegelijk en zorg voor meer aandacht voor wat je doet. Stop bijvoorbeeld met eten voor je computer en met appen en e-mailen terwijl je loopt.

Maak een loopmeditatie

Maak een loopmeditatie van je wandeling naar het toilet. Het kan een uitstekend moment zijn om dagelijks te voelen hoe je benen je dragen, de zwaartekracht je draagt als het ware. Geef het je volledige aandacht. Geniet van de vreugde die in het moment verscholen ligt, zoals het gevoel van stromend water over je handen of de lucht langs je gezicht.

Doorbreek vaste patronen

Ons leven bestaat uit allerlei vaste gewoontes. We fietsen de bekende routes en doen veel activiteiten op vaste tijden. Probeel regelmatig iets nieuws te ontdekken. Sta vaker open voor het ongewone en doorbreek je patronen. Maak zo van het alledaagse een bijzondere ervaring.

Maak ruimte

We zijn gewend om de hele dag vol te plannen. Dit zorgt niet alleen voor een volle dag, maar ook voor een vol hoofd. Laat in je dagschema een paar tijdsintervallen open. Dan is er altijd genoeg ruimte voor het geval dat een taak meer tijd kost dan was gepland en kun je gemakkelijker inspelen op wat de dag voor je in petto heeft.

Wees je bewust van gedachten en gevoelens in het hier en nu

Stem daar je bezigheden op af. Je zult merken dat je sneller in een flow komt en er meer van geniet.

Meer over Vf 20-8

Jolan van Herwaarden

Gastauteur

Jolan van Herwaarden maakt o.a. als fondsenwerver, adviseur en trainer al jaren deel uit van de internationale gemeenschap die het opneemt tegen hiv/ aids. Jolan is ook nauw betrokken bij Vakblad Fondsenwerving, o.a. als lid van het Congresteam.

Close