Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Gemengde gevoelens bij resultaten nieuwe meting goede doelen Top 250 op Twitter

Kort & Goed

17 juni 2019

Na een jaar lang kommer en kwel zit er weer groei in het aantal volgers van goede doelen op Twitter. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalmeting van fondsenwerversblog Fundraiser Online. De organisaties die in de Top 250 staan hebben bijna 25.000 nieuwe volgers vergaard: de grootste stijging in het volgersaantal sinds mei 2018.

Logo van Twitter.
Logo van Twitter. © Twitter

door Redactie Vf

Het aantal organisaties met een dalende hoeveelheid volgers is verder gezakt, van 52 naar 37. Die organisaties zitten over de hele Top 250 verspreid en verliezen gezamenlijk 860 volgers, wat relatief weinig is ten opzichte van de vorige meting, in februari.

Nieuwe binnenkomer

Eén van de grootste dalers is ook uit de Top-10 gezakt. Gered Gereedschap moest drie plekken toegeven en staat nu op plek 11. Dat betekent ook dat er één plaatsje in de Top-10 vrijgekomen is, die wordt ingevuld door de Vogelbescherming (plek 10). Ook de Dierenbescherming (van 9 naar 8) en Bits of Freedom (van 10 naar 9) zijn een plaatsje opgeschoven in de lijst.

Dalende ondergrens

Toch zijn de resultaten niet alleen maar positief. De ondergrens voor opname in de lijst daalde van 394 naar 381, mede doordat vier organisaties inactief zijn geweest sinds afgelopen meting. Zij worden niet meer meegenomen in de lijst. Verder wordt de waarnemingslijst korter, wat aanduidt dat meer goede doelen besluiten geen heil meer te zien in Twitter.

Instagram

Zij presteren steeds beter op Instagram: de ondergrens ligt daar op 1088. Ook steeg het aantal volgers in de Top-100 met 321.000 in het laatste kwartaal (al waren een kwart miljoen likers voor de ‘traditionele’ top-2: het Van Gogh Museum en World Press Photo).

‘Het heeft even geduurd, maar de weg omhoog lijkt weer ingeslagen. Natuurlijk nog lang niet zoals in het verleden, maar dat mag ook niet verwacht worden’, besluit Fundraiser Online. Hoe en of de groei doorzet zal later dit jaar bekend worden.

 

 

Meer over Fundraiser Online Top 250

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close