Vakdag fondsenwerving 2019 Idee voor een presentatie? Laat het ons weten!

PRESENTATIE INSTUREN

Stafleden Greenpeace eisen vertrek Pascal Hustings

25 juli 2014

In een interne brief eist de staf van Greenpeace het vertrek van campagnedirecteur Pascal Husting. De campagnedirecteur van Greenpeace International raakte vorige maand in opspraak toen bekend werd dat hij sinds 2011 het vliegtuig nam om tussen Luxemburg en Amsterdam te forensen.

door Redactie Vf

Ook zijn baas, internationaal Greenpeace-directeur Kumi Naidoo, moet zich volgens de opstellers van de brief beraden op zijn positie.

Volgens de flinke groep stafleden en campagneleiders hebben de beide directeuren de milieuorganisatie zodanige schade toegebracht, dat ze moeten vertrekken. Bovendien ondermijnen ze met hun publieke reactie op de gebeurtenis de geloofwaardigheid van Greenpeace, aldus de medewerkers in hun brief.

In de brief staat ondere andere: "The lack of an appropriate external response is seriously undermining the campaign, mobilization and fundraising work our organization is doing(...) It is disrespectful to our fundraising staff, who work very hard to increase our fundraising results and then see hundreds of supporters leave us in one week because of the behavior of our IPD."

De Nederlandse directeur van Greenpeace Sylvia Borren heeft de brief niet ondertekend. Ze vergelijkt de actie in de Volkskrant met een ‘volksgericht’ en vindt opstappen van Pascal onnodig. Sylvia betreurt zijn fouten maar denkt dat Greenpeace er uit kan komen zonder hun vertrek. Ook Kumi liet weten dat de brief geen reden voor ontslag of terugtreden is van hemzelf of Pascal. Zij hopen met “Constructieve samenwerking en debat" het vertrouwen te herstellen. 

Van de brief van de medewerkers, het commentaar van Greenpeace én een aantal reacties op de site van Greenpeace Nederland kan hier een pdf worden gedownload. Bij de reacties van de bloggers valt op dat er op 23 juli een hele serie negatieve reacties binnenkwam, waarna het abrupt stopt. Dat zou verklaard kunnen worden, door de niet meer werkende button [Reageer], waarmee je nieuwe reacties plaatst. Met verschillende browsers geprobeerd, maar geen resultaat. Een reactie op een reactie is nog wel mogelijk, maar daarvoor moet je via oa. Facebook inloggen, waarna Greenpeace doodleuk je hele contactbase wil inlijven. Dat hebben we dus maar even niet gedaan. Zou het echt zo zijn dat Greenpeace negatieve reacties probeert te weren, door simpelweg de reageerbutton dood te maken? Je zou het haast gaan denken. Interessant is ook om te zien dat op de posts nauwelijks inhoudelijk wordt ingegaan, het blijft veelal bij een 'bedankje voor de waardevolle bijdrage aan de discussie.' Tenlsotte is het vreemd dat dit zich afspeelt op de site van Greenpeace Nederland, terwijl ik op de site van Greenpeace International over de materie niets kon vinden.

Het ziet er allemaal niet zo transparant uit, als het zou moeten. Ik ben benieuwd of Greenpeace de gebeurtenissen serieus neemt, en bereid is volledige opening van zaken te geven. Om te beginnen zou ik de directie willen uitnodigen om alle vliegreizen die Pascal Husting de afgelopen 12 maanden voor zijn werk heeft gemaakt, op de website te publiceren. Een beroep op de privacy houdt uiteraard geen stand, omdat het hier om het werk gaat. Daaronder valt ook het woon-werk-verkeer. Verder zou ik graag willen weten of de frequent flyer punten die hij daarmee verzameld heeft, worden aangewend voor privédoeleinden, of om de tickets voor het reizen voor Greenpeace goedkoper te maken.

De toonzetting en de inhoud van de brief van de medewerkers zijn zodanig dat er geen vertrouwen meer is. Het lijkt erop dat de discussie al veel eerder heeft gespeeld en niet tot een bevredigende oplossing heeft geleid. Ook de reactie van directeur Greenpeace Nederland, Sylvia Borren, lijkt eerder te wijzen op een te grote afstand tot de medewerkers, dan begrip voor hun kritiek. Het lijkt er serieus op dat er bij de Greenpeaceorganisatie sprake is van een leiderschapscrisis, die rond het vlieggedrag van een van de directeuren zichtbaar is geworden.

Jaap Zeekant - hoofdredacteur Vakblad Fondsenwerving

Bron: Greenpeace en De Volkskrant