Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Vijf creatieve wervingsstrategieën van ‘trailblazers’ uit de non-profitsector

7 oktober 2021

Fondsenwervers moeten van alle markten thuis zijn in een wereld die constant verandert. De werving van bijdragen van particulieren, bedrijven en vermogensfondsen wordt beïnvloed door allerlei interne en externe factoren. Een werver dient te allen tijde op de hoogte te zijn van wat er allemaal gebeurt en – nog belangrijker – zich bewust te zijn van de manieren waarop zij moeten reageren. Dat is een flinke, maar cruciale klus. Het whitepaper ‘Creatieve en inspirerende strategieën voor fondsenwerving van trailblazers uit de non-profitsector’ (hier te downloaden) van CRM-leverancier voor goede doelen Salesforce bevat innovatieve en informatieve casestudies van organisaties die zich met succes vernieuwen en verbeteren.

door Marijn Thijs

Verantwoording: Branded Content

Dit artikel valt onder de verantwoordelijkheid van de redactie van Vakblad fondsenwerving en wordt mede mogelijk gemaakt door Salesforce.

Als je als non-profit kan inspelen op nieuwe trends en veranderingen in de werkgebieden van je goede doel, doe je daar je voordeel mee. Dat kan op allerlei facetten van pas komen, van persoonlijke communicatie, tot social media gebruik, tot vrijwillige inzet. In het whitepaper vertellen vijf ‘trailblazers’ over hoe ze veranderingen herkennen en erop reageren om hun werk en werving te verbeteren.

War Child werft donateurs via videogames en livestreaming

De Britse tak van War Child, de non-profit die kinderen geraakt door oorlog helpt, zag tijdens het werk een gat waar ze in konden springen. Ze besloten donateurs te gaan werven via videogames en livestreams. Niet alleen leverde dat voor de organisatie meer dan vier miljoen dollar aan extra donaties op; de campagne sprak ook een hele nieuwe leeftijdscategorie aan.

War Child richtte in 2018 het Gaming Partnerships-team op, dat verantwoordelijk was voor de campagne, waaronder de succesvolle Armistice campagne. Deze campagne stimuleerde donateurs om in november games zonder geweld te spelen en zo kinderen in oorlogsgebieden te steunen. Sinds 2016 heeft die campagne ongeveer 350.000 euro opgeleverd. Daarnaast spreekt War Child gamers aan via het streamingplatform Twitch, waarop de streamer en het publiek dat live mee chat met elkaar omgaan. Iedere dag zijn er vijftien miljoen mensen actief op het platform.

War Child houdt er een gevarieerde fondsenwervende strategie aan over, met een focus op persoonlijke relaties met donateurs en meer transparantie op uitgavengebied. Met behulp van een Salesforce-pakket houden zij die diverse kanalen in het oog. De non-profit zet zichzelf daarmee op de voorgrond bij allerhande inzamelingsacties. 

Apprentis d'Auteuil, Trócaire, Barnados

In het whitepaper van Salesforce staan nog meer strategieën van trailblazers in de industrie. Zo vertelt Franse non-profit Apprentis d'Auteuil vanuit verschillende kantoren gericht en uitgebreid samen werkt, beschrijft Trócaire (Ierland) hoe zij hun content personaliseren en neemt Barnados (UK) je mee langs hun arsenaal aan wervingsmethodes.

UNHCR laat donateurs meeleven met begunstigden

Ook UNHCR is een zogenaamde ‘trailblazer’. De vluchtelingenorganisatie van de VN is de snelst groeiende mobiele fondsenwerver ter wereld en steunt met haar programma’s wereldwijd 65 miljoen ontheemden en vluchtelingen. De internationale non-profit heeft een achterban die dolgraag wil weten welke invloed hun bijdrage heeft op de activiteiten van de organisatie (negen op de tien donateurs). UNHCR laat haar donateurs door middel van hun customer journey meeleven met de situatie van de begunstigden, en vertellen ze daarbij wat hun geld precies bijdraagt aan de oplossing van de bestaande problemen.

Het e-mailtraject van de vluchtelingenorganisatie wordt gecombineerd met een meeslepende 3D-ervaring die inzicht biedt in de ervaringen van vluchtelingen. Iemand die een eerste donatie heeft gedaan, doorloopt daarna een traject van zeven stappen waarin hun wordt verteld over het leven van een vluchtelingengezin in Syrië. Donateurs moeten zich, net als echte vluchtelingen, eerst aanmelden bij een virtueel vluchtelingenkamp.

Op basis van hun eerste interactie met de organisatie ontvangen zij daarna gepersonaliseerde e-mails met informatie over het belang van hun steun. Ze worden onderwezen over onderdak, water, onderwijs, medicijnen en voedsel; allemaal zaken die voor vluchtelingen belangrijk zijn. Donateurs die het traject doorlopen ontvangen badges voor hun ervaringen, waarna aan het einde wordt gevraagd of ze interesse hebben om maandelijks een donatie te doen. Zo hoopt de organisatie eenmalige donateurs te converteren naar langdurige supporters. Dat leidt op zijn minst tot een grotere betrokkenheid: het percentage e-mails dat geopend wordt ligt ver boven het branchegemiddelde van 25 procent (33 tot soms zelfs zestig procent).

Whitepaper ‘Creatieve en inspirerende strategieën voor fondsenwervin van trailblazers uit de non-profitsector'

Wil je meer weten over de werkwijze van War Child, UNHCR en de andere trailblazers? Download het whitepaper en laat je inspireren door de door hen geleerde lessen.

Salesforce

Meer over War Child CRM-Software Non-profit Salesforce

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close