Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Vier innovatieve ‘Non-profit Trailblazers’ in Europa spelen hoofdrol in nieuw e-book Salesforce

5 mei 2022

Als vervolg op het whitepaper over ‘non-profit trailblazers’ heeft Salesforce.org een e-book uitgebracht waarin ze het werk van vier Europese non-profits in de spotlight zet. Met het boek wil Salesforce haar licht laten schijnen op een aantal pionierende sociale impact organisaties die werkzaam zijn in verschillende vakgebieden om uit te vinden hoe zij technologie gebruiken om hun doelen te bereiken. Het boek heeft Nederlandse inbreng: het Oranje Fonds is één van de organisaties die uitgebreid aan bod komt in ‘Non-profit Trailblazers - innovatie in de goededoelenwereld’.

Cover van Non-profit Trailblazers, innovatie in de goede doelen wereld van Salesforce.org.
Cover van Non-profit Trailblazers, innovatie in de goede doelen wereld van Salesforce.org.

door Marijn Thijs

Branded Content

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Salesforce.org.

Een ‘non-profit trailblazer’ (vrij vertaald: pionier) is volgens de definitie van Salesforce een vernieuwer, een leider die anderen de weg wijst en iemand die zich inzet voor een betere wereld. Het doel van het e-book is om goede doelen in staat te stellen om hun eigen paden op een sterkere manier te banen. Het boek beschrijft de manieren waarop het Oranje Fonds, Greenpeace Nordic (Scandinavië), Autism Plus (VK) en dierenbeschermingsorganisatie The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA, VK) hun doelen weten te bereiken.

Oranje Fonds: data-gedreven aanpak voor het buddy-systeem

Het Oranje Fonds is sinds 2002 een van de grootste Nederlandse voorvechters voor een inclusieve samenleving waarin iedereen kan deelnemen. Het fonds richt zich op lokale gemeenschappen, gelijke kansen en zorg voor hulpbehoevenden. De jaarlijkse acties ‘NLdoet’ en de Nationale Burendag zijn tot begrip uitgegroeid.

Met hun programma Maatjes Gezocht koppelen zij een vrijwilliger aan iemand die wel wat extra hulp of aandacht kan gebruiken. Gezien de stijgende vraag naar deze dienst implementeerde het Oranje Fonds Marketing Cloud van Salesforce, waarmee zij meer inzicht konden vergaren in de vrijwilligers en de volunteer journey konden verbeteren met aantrekkelijkere campagnes en content. Ook na aanmelding blijven vrijwilligers betrokken bij het werk van de organisatie door middel van een journey, onder andere bestaande uit een bedankje en wekelijkse e-mails met nieuwe, gepersonaliseerde mogelijkheden voor vrijwilligerswerk dat bij hen past.

Nonprofit Summit

Wil je Nederlandse non-profit trailblazers zoals Paul Zevenboom (WWF) en Jeroen van Beelen (Save the Children) live horen spreken over hun transformatie en groei? Schrijf je dan nu voor de Nonprofit Summit op 17-18 mei. Alle sessies zijn virtueel en Nederlands ondertiteld.

Greenpeace Nordic, Autism Plus en RSPCA

De andere drie pioniers die in het boek worden beschreven zijn Greenpeace Nordic, Autism Plus en de RSPCA. Greenpeace Nordic opereert in heel Scandinavië maar is gevestigd in Stockholm, Zweden. Nu de klimaatcrisis acuter wordt, ondersteunt technologie de milieuorganisatie bij het informeren en mobiliseren van hun internationale achterban. Zo kunnen supporters snel reageren op lokale, nationale en internationale problemen. Het Salesforce platform biedt de Greenpeace afdelingen een 360 graden beeld van de donateurs en supporters. Met één centraal beeld van iedere supporter kunnen al de teams aan de verwachtingen blijven voldoen en diepere relaties opbouwen, ongeacht hun locatie.

Autism Plus is een Britse organisatie die zich richt op zorg voor mensen met autisme, zoals het bieden van trainingen en banen bij sociale ondernemingen zodat zij autonomer kunnen worden. Het goede doel heeft de afgelopen jaren enorme groei en digitalisering doorgemaakt. Met de steun van technologie plukken vrijwilligers en beneficiënten de vruchten van de transformatie. Ook één van de oudste en grootste Britse dierenorganisaties, de RSPCA, zet technologie in om groei in goede banen te leiden. De non-profit tegen dierenleed krijgt elke dertig seconden een nieuwe oproep om te helpen; een hoeveelheid vraag die niet te verwerken viel met oudere systemen. De RSPCA revolutioneerde haar manier van werken met een nieuw operationeel managementsysteem in combinatie met Marketing Cloud, waardoor zij konden reageren op elke oproep en de communicatie konden vergemakkelijken.

E-Book ‘Non-profit Trailblazers – innovatie in de Goede Doelen sector’

Wil je meer weten over het werk van pionierende organisaties en de manieren waarop zij technologie hebben ingezet om hun impact te vergroten? Download het gratis e-book van Salesforce.org en krijg toegang tot het volledige verhaal achter hun transformatie.

Meer over Oranje Fonds NL Doet Technologie Salesforce Autism Plus Ebook Greenpeace Nordic Maatjes Gezocht Marketing Cloud Non-profit Trailblazers RSPCA

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close