Advertentie

Procurios StayUnited

Risico's: vriend of vijand van je goede naam

Bestuur

14 april 2017

Als iets de gemoederen hoog doet oplopen, is het wel een goed doel dat publicitair in de problemen komt. We kunnen ons allemaal de voorbeelden herinneren, soms van jaren terug. Zo lang kan het effect van een misser na-ijlen. Fondsenwervende instellingen lopen nu eenmaal risico’s en misschien wel meer dan gemiddeld. Immers, werken aan verandering in de wereld betekent risico’s nemen. Zeker voor hen die in het zuiden werken. Daarom is het vreemd dat het goed omgaan met risico’s zo weinig aandacht krijgt.

door Kevin

Wat wij risicovolwassenheid noemen, geeft aan hoe bewust een organisatie of team met risico’s omgaat. Wie geen rekening houdt met risico’s, wordt er vroeg of laat door overvallen. Zelfs in organisaties waar men zich wel goed bewust is van de risico’s, gaan er dingen mis.Maar het bewustzijn voorkomt ook vaak die vervelende gebeurtenissen en het helpt als het dan toch misgaat, er snel en adequaat op te reageren. Want er is van tevoren over nagedacht. In de fondsenwervingssector weten we hoe mis het kan gaan; welke publicitaire ellende eruit voort kan komen. Maar vergeet ook de kleinere risico’s niet; risico’s tellen op. Waarom zou je met de linkerhand fondsen werven en met de rechterhand geld verspillen? Onderzoek bij Nederlandse gemeenten laat weinig vooruitgang in risicomanagement zien (Van Staveren, 2015,‘Vertrouw meer, tolereer minder’ en Kloppenburg e.a., 2014, ‘Hoeveel zijn we opgeschoten na de crisis?’). Zelfs de banken laten ondanks de wereldwijde bankencrisis weinig verbetering zien. En wat te denken van de sjoemelsoftware in auto’s? Over risico’s gesproken: dat gaat om miljarden aan schadeclaims. Het beeld is weinig positief. Er zijn allerlei redenen om niets aan risicomanagement te doen. Het kost tijd en inspanning en het levert niet direct zichtbaar resultaat op. Veel mensen werken vanuit hun passie en denken wel goed genoeg te zijn in het blussen van brandjes om nog aan risicobeheersing te hoeven doen. Een ander probleem is dat vaak niemand in de organisatie er verantwoordelijk voor is, zodat ook niemand zich ermee bezighoudt.

Wordt lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Vf 19-2
Close