Advertentie

Advertentie

Advertentie

Vertrouwen en geefbereidheid Britse donateurs aangetast door schandalen

Kort & Goed

23 mei 2019

Steeds minder Britten geven aan goede doelen, mede omdat het vertrouwen in de doelen afneemt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Charities Aid Foundation (CAF) onder 13.000 mensen. Volgens het onderzoeksteam is er in de cijfers van de laatste drie jaar een duidelijke neerwaartse trend te zien.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Jacob_09 // Shutterstock.com

door Marijn Thijs

In 2018 gaf 57% van de Britten aan een goed doel of een nonprofit. Het jaar ervoor was dit nog 60%, het jaar daarvoor 61%. Ook het aantal mensen wat doneert en/of sponsort is teruggevallen, van 67% naar 65%.

De grootste oorzaak voor de daling lijkt de vertrouwensband tussen donateur en goed doel te zijn. Slechts 48% van de Britten heeft nog vertrouwen in goede doelen, terwijl 21% aangeeft dat ze het vertrouwen juist opgegeven hebben.

Schandalen

De bevindingen vallen rauw op het dak van de leiders van Britse goede doelen, al komen de cijfers ook niet uit de lucht vallen. Er kwamen de laatste jaren geregeld non-profits negatief in het nieuws (o.a. Kids Company, Save the Children, Oxfam). Bovendien heerst er controverse over de technieken waarmee fondsen worden geworven.

‘Als mensen vertrouwen missen, betekent het dat ze zich zorgen maken dat hun zuurverdiende geld niet goed besteed is als het gedoneerd wordt’, reageert CAF-onderzoeksleider Susan Pinkney tegenover The Guardian. ‘Dit is een uitdaging waar de hele sector head-first in moet duiken. We moeten manieren vinden om donateurs te inspireren om te geven, terwijl we tonen dat hun bijdrage daadwerkelijk een verschil maakt.’

Lichtpuntjes

Toch branden er twee lichtjes aan het einde van de tunnel: het in totaal gedoneerde bedrag blijft met 10,1 miljard Britse pond constant. Bovendien zet men zich vaker in voor ‘sociale acties’, zoals het bijwonen van een protest of het tekenen van een petitie (van 64% naar 69%, mede door de Brexit-situatie in het VK).

Sir Stuart Etherington, algemeen directeur van de brancheorganisatie voor goede doelen in Groot-Brittannië (NCVO), ziet het stabiele donatiebedrag in ieder geval als een positief signaal. ‘Het betekent dat goede doelen minder mensen gerekruteerd hebben, maar dat ze in plaats daarvan hun focus hebben verlegd naar het cultiveren van bestaande relaties. Dit is het resultaat van een positieve verandering in de fondsenwervingsstrategieën van goede doelen, weg van sommige marketingbenaderingen uit het verleden.’

Marijn Thijs

Redacteur Web & Social

Als redacteur Web & Social houdt Marijn zich bij Vf vooral bezig met Fondsenwerving.nl en de productie van de Vf-podcastseries. Daarnaast speelt hij ook een actieve rol in het redactieteam van het Vakblad fondsenwerving. Marijn heeft een Master of Arts (MA) behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij International Journalism studeerde.