Wat betekent ‘God in Nederland’ voor fondsenwervers?

10 november 2016

Christenen zijn veruit de beste gevers van Nederland. Maar er gaan steeds minder mensen naar de kerk, bleek onlangs opnieuw uit het onderzoek ‘God in Nederland’. Welke gevolgen heeft dit voor fondsenwerving? Gerko Last schreef er een artikel over en geeft op de Vakdag Fondsenwerving 2016 een ronde tafel over werven in de christelijke achterban.

door Redactie Vf

Christenen zijn veruit de beste gevers van Nederland. Maar er gaan steeds minder mensen naar de kerk, bleek onlangs opnieuw uit het onderzoek ‘God in Nederland’. Welke gevolgen heeft dit voor fondsenwerving? Gerko Last schreef er een artikel over en geeft op de Vakdag Fondsenwerving 2016 een ronde tafel over werven in de christelijke achterban.

Komen mensen nog in de kerk? Steeds minder. Achttien procent van de Nederlanders geeft aan dat ze ‘regelmatig of soms’ de kerk bezoeken. Tien jaar geleden was dit nog twintig procent. Katholieken bezoeken de kerk minder dan protestanten. Buitenkerkelijken zien de kerk bijna nooit meer van binnen. “Het is voor hen een terra incognita geworden.”

Bovendien, zo blijkt uit het onderzoek, hecht men steeds minder aan de christelijke geloofsvoorstellingen en de kerkelijke participatievormen:

“Het vertrouwen in kerk is laag, religie wordt meer als een privéaangelegenheid gezien en minder als een maatschappelijke factor van belang. Nederland is een postchristelijk land geworden waar weliswaar nog substantiële groepen kerkleden en gelovigen bestaan, maar het christendom geen overkoepelend verhaal meer vormt waar een meerderheid van de Nederlanders zich naar richt en zich door laat motiveren.”

Wat betekent dit voor goede doelen die zich met name richten op de christelijke gevers?

  • De vijver om in te vissen wordt steeds kleiner:steeds minder mensen voelen hun christelijke verantwoordelijkheid om te geven aan geode doelen. En dat terwijl mensen die vanuit christelijke overtuiging geven tot wel 6 maal zoveel per maand doneren als mensen die dat niet doen.
  • Het  lukt kerken steeds minder om grote bedragen over te maken naar goede doelen. Ook zij krijgen minder opbrengsten uit hun collecten: hoe minder mensen er komen, hoe minder geld er in de collectezak wordt gedaan. Bovendien hebben kerken bij een afnemend ledenaantal, een relatief steeds groter deel van de inkomsten nodig voor hun eigen vaste lasten.
  • Steeds minder mensen binnen de kerk krijgen een giftvraag van een goed doel onder ogen, terwijl dit juist een belangrijke trigger is om aan een goed doel te geven.

Lees hieronder het hele artikel van Gerko Last. Hij geeft op de Vakdag Fondsenwerving 2016 een ronde tafel over werven in de christelijke achterban. Hoe pakken jullie de werving aan?! Er valt, gezien de huidige ontkerkelijking, voldoende te bespreken!