Hoofdredacteur Petra Hoogerwerf werd uitgenodigd voor onderzoektheater Time Out. Hun doelgroep (jongvolwassenen, studenten en jonge professionals) draagt zelf de onderwerpen van de projecten aan en werkt van A tot Z mee. Niet alleen vóór jongeren. Maar ook mét jongeren. Hun stem, hún podium. Door de jaren heen werden al ruim 30.000 jongeren bereikt. In het onderzoeksveld werkt Time Out samen met het Trimbos Instituut, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), Synclab (Erasmus Universiteit) en Hot Politics Lab (Universiteit van Amsterdam).
Een aantal studenten hebben in korte tijd een theaterprogramma gemaakt over het thema polarisatie en de wankele staat van onze democratie. Bezoekers werden gericht uitgenodigd om na afloop feedback te geven over de inhoud én over de fondsenwerving. De voorstelling is onder andere mogelijk gemaakt door Stichting Lieve Mark. Op hun site staat: ‘Ons doel is een brug te slaan tussen jongeren en bestuurders, beleidsmakers en politici. Dat doen we door onderzoeken uit te voeren naar wat jongeren denken, daarover adviezen te geven aan bestuurders en verandering te realiseren.’
Het project is ontstaan uit co-creatie tussen studenten, theatermakers en wetenschappers. Sectoren die allemaal onder druk staan, maar samen het fundament vormen van onze samenleving. De vijf studenten herhaalden letterlijk interview met andere leeftijdgenoten inclusief de uh’s, herhalingen en tussenzinnen als ‘zeg maar’. Dit wisselden ze af met scenes over polarisatie in onder andere de Tweede Kamer. De voorstelling riep bij sommige bezoekers veel emoties op waarover na afloop door de studenten werd doorgepraat met het publiek. Ook werd nagedacht over mogelijkheden voor ondersteuning. Bij monde van de creatief directeur Frederiek Nabben: ‘Hoewel het een zeer actueel thema is, blijkt het toch moeilijk om hier geld voor te vinden. We hebben deze voorstelling met minimale middelen gemaakt.’