Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

KWF neemt Pink Ribbon onder hoede

27 oktober 2016

Samenwerking moet een substantiële groei van inkomsten opleveren voor borstkankeronderzoek.

door Redactie Vf

De stichtingen Pink Ribbon en KWF Kankerbestrijding voegen vanaf vandaag de bedrijfsvoering samen. Ze willen daarmee een substantiële groei van inkomsten realiseren voor borstkankeronderzoek.

​Door het combineren van kennis en een aantal organisatieactiviteiten te integreren, zoals de beoordeling van wetenschappelijk onderzoek en aanvragen voor projecten maar ook huisvesting en inzet van leveranciers etc. ontstaan er volgens de organisaties meer mogelijkheden om te investeren in fondsenwervende activiteiten.

Logisch

Marc Albert, directeur Pink Ribbon vindt het een belangrijke stap voor fondsenwerving van zijn organisatie: “KWF is door haar expertise en omvang de meest logische samenwerkingspartner om de inkomsten te maximaliseren en daarmee meer te kunnen betekenen voor mensen met borstkanker.”

Opmerkelijk

Toch mag de samenwerking ook opmerkelijk worden genoemd. De afgelopen jaren werd Pink Ribbon geplaagd door negatieve publiciteit. Conflicten tussen directie, bestuurders en de Patiënten Adviesraad leidden meermaals tot vette koppen in de media.

KWF zegde vijf jaar gelegen de toenmalige samenwerking met Pink RIbbon nog op toen er veel onduidelijkheid heerste over de hoogte van de bestedingen aan wetenschappelijk onderzoek door Pink Ribbon.

Fondsenwerving en branding leidde recentelijk nog tot verdeeldheid binnen Pink Ribbon. Er zou sprake zijn van commercialisering en seksualisering van het vrouwelijk lichaam en borstkanker.  ,,Er gaapte een enorm gat tussen commerciële figuren die de zaak overnamen en ex-borstkankerpatiënten”, zegt een voormalig lid van de adviesraad in De Telegraaf. ,,Het waren twee werelden die met elkaar niet door een deur konden. Het gevoel ontbrak, de commercie overheerste.

Verheugen

Pink Ribbon heeft daarop haar beleid aangepast. Onlangs nog werd een samenwerking met een groep mannelijke studenten die een naaktkalender wilden maken om geld op te halen voor Pink Ribbon geweigerd.

KWF-directeur Michel Rudolphie kan zich nu dan ook verheugen op de komst van Pink Ribbon. “De toegevoegde waarde van deze krachtenbundeling is voor beide organisatie groot. KWF zal haar kennis, middelen en infrastructuur inzetten om het merk Pink Ribbon te ondersteunen en krachtiger te maken in het belang van mensen met borstkanker.”

Zelfstandig merk

Pink Ribbon blijft een zelfstandig merk binnen de KWF organisatie. Dat betekent onder andere dat er geen veranderingen zullen zijn in de relatie van Pink Ribbon met haar ambassadeurs, de vrijwilligersorganisatie en haar donateurs. Alle opbrengsten van de fondsenwerving door Pink Ribbon (incl. opbrengsten uit het verleden) gaan naar wetenschappelijk onderzoek en projecten op het gebied van borstkanker.

De beoordeling van aanvragen voor financiering van borstkankeronderzoek vindt voortaan plaats binnen de beoordelingsstructuur van KWF. De onderzoeken worden beoordeeld op kwaliteit, relevantie en haalbaarheid. De nadruk ligt op de resultaten voor de patiënt. Binnen dit systeem hebben zowel nationale als internationale referenten een stem, en dit geldt ook voor (ex-) kankerpatiënten.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close