Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Maak ruimte voor filantropie

31 juli 2016

Wat in ons land ontbreekt is de belangstelling van bestuur en politiek, betoogd Maarten de Vries. "Grote maatschappelijke veranderingen zijn bijna altijd begonnen met
de vrijwillige inzet van burgers."

door Redactie Vf

De filantropie speelt een vitale rol bij de financiering van het maatschappelijk middenveld. Filantropie moet hierbij opgevat worden in de meest brede zin. Het omvat dan het doneren van geld en goederen, het sponsorenvan activiteiten en vooral het geven van vrije tijd. Vrijetijd geef je aan je familieleden, vrienden en bekenden,zelden aan de staat en het bedrijfsleven. Maar wel aangeorganiseerde verbanden van burgers.

Dit geven van vrije tijd vormt de basis van het maatschappelijk middenveld. Het is de meest waardevolle bijdrage aan deze sector. Zo waardevol, dat veel organisaties in elkaar zouden storten als deze inzet zou ontbreken. Trotse vrijwilligers zeggen niet voor niets dat zij onbetaalbaar zijn. Het is een ernstige misvatting dat er daarom geen markt bestaat voor hun inzet. Hun onbezoldigde inzet is een schaars goed en er wordt hard om gevochten.

Er bestaat namelijk een enorme krapte op de onbezoldigde arbeidsmarkt. De werving van tijd is alleen daarom al complex en arbeidsintensief. Vreemd dat die werving nog steeds zo weinig aandacht krijgt in kringen van de filantropie en de fondsenwerving.

Grote maatschappelijke veranderingen zijn, los van de technologische ontwikkelingen, bijna altijd begonnen met de vrijwillige inzet van burgers. In ons land kan je tot heel ver teruggaan om daar voorbeelden van te vinden. Vanaf het begin van de negentiende eeuw versnelt dit proces. Werkelijk op alle gebieden namen burgers het voortouw, en zeker niet alleen mannen. Zo hebben de woningbouwcorporaties heel veel te danken aan enkele bijzondere vrouwen.

Lees het hele artikel verder in de digitale editie van Vakblad Fondsenwerving

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close