Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Hoe Giro555 Facebook inzet: een kijkje achter de schermen

14 december 2021

Dat er via sociale media zoals Facebook en Instagram een enorme groep potentiële donateurs te bereiken is, weet iedereen inmiddels wel. Maar wat werkt wel en wat niet? Is het slim om te investeren in een grote advertentiecampagne op Facebook? Of moet je juist vertrouwen op de inzamelingsacties die mensen zelf op sociale media beginnen? Giro555 geeft een inkijkje in de samenwerking die het samenwerkingsverband van goede doelen sinds 2018 heeft met Meta (de nieuwe bedrijfsnaam van Facebook). We praten met bestuursvoorzitter Louise van Deth van Giro555 en Arno Lubrun, directeur van Meta Benelux.

Tijdens de actie voor Beiroet werd een online programma gepresenteerd. Een kijkje achter de schermen.
Tijdens de actie voor Beiroet werd een online programma gepresenteerd. Een kijkje achter de schermen. © Nathan Reinds

door Joëlla Angenent

Het begon allemaal nadat er op 28 september 2018 een zware aardbeving plaatsvond op het Indonesische eiland Sulawesi. Giro555 startte enkele dagen later een nationale actie en dat viel iemand van Meta Nederland op. Lubrun: ‘Vanuit ons team is toen contact gezocht met Giro555 omdat we wilden helpen. Misschien konden we onze kennis over onlinemarketing en adverteren bijvoorbeeld met hen delen. Zoiets doen we eigenlijk nooit, maar de beelden van deze ramp maakten veel indruk.’ Van Deth: ‘Dat was voor ons natuurlijk geweldig. Omdat we eigenlijk een pop-uporganisatie zijn van elf hulporganisaties die samenwerken bij uitzonderlijk ernstige rampen, moeten we altijd in heel korte tijd een campagne starten. Hierdoor heb je niet altijd de tijd om na te denken over de beste strategie. Bovendien bestaat ons vaste team uit vier mensen die er parttime werken en is ons advertentiebudget niet ontzettend groot. Dat we hulp aangeboden krijgen van zo’n grote speler als Meta helpt enorm.’

Word lid van Vf & fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ Korting op diverse opleidingen en trainingen
✔ Kosteloze toegang tot de Vakdag fondsenwerving. Dit jaar (2024) op 17 september in het Beatrix Theater!

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen:

https://www.fondsenwerving.nl/vf-account-maken

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in
Meer over Facebook Giro555 Social Media Advertenties Bedrijven Samenwerking Beiroet Samenwerkende hulporganisaties Meta Vf 23-6 Arno Lubrun Louise van Deth Sulawesi

Joëlla Angenent

Joëlla is eigenaar van tekstbureau Jotexto, waar ze in opdracht voor bedrijven en websites creatieve ideeën uitwerkt tot journalistieke en commerciële teksten. Ze behaalde in 2008 haar Bachelor Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarna ze ook een Master Journalistiek afrondde. Voor de oprichting van Jotexto werkte ze onder andere voor regiotitels van de Holland Media Combinatie, waar ze zich ook met vormgeving, fotografie en sociale media bezighield.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close