Donateurs die geld werven via een sponsorplatform zien liever dat het platform een vast bedrag als onkostenvergoeding rekent, dan dat de organisatie een percentage van het binnengebrachte bedrag inhoudt. Dat blijkt uit onderzoek van CG Research in opdracht van sportsponsorplatform SportVooreenAnder.
SportVooreenAnder startte het onderzoek om haar online platforms te verbeteren en het gebruikspotentieel in kaart te brengen. Ruim duizend mensen vulden de enquête in.
Verdienmodel
Veel platforms kiezen ervoor om een percentage van het opgehaalde bedrag in te houden om de kosten te dekken, terwijl SportVooreenAnder de actievoerders een vast bedrag in rekening brengt. Het opgehaalde bedrag komt in dat geval volledig ten goede aan de goede doelen waarvoor gesport wordt. Aangezien het platform de enige is die deze methode hanteert, wilde de organisatie graag weten wat gebruikers ervan vinden.
Uit het onderzoek blijkt dat die methode over het algemeen in goede aarde valt. In totaal stond 44 procent van de respondenten positief tegenover een vaste bijdrage en nog eens 32 procent neutraal. Daar tegenover staat het verdienmodel met percentage van het opgehaalde bedrag, waar ruim één op de drie enigszins of heel negatief op reageerde. Slechts veertien procent vindt het geen probleem als er een deel van het ingezamelde geld aan het platform zelf wordt besteed.
Hoe hoog het vaste bedrag is, lijkt uit dit specifieke onderzoek niet veel uit te maken. De respondenten werden in het onderzoek gevraagd het ‘fixed fee’ model verder te beoordelen. Bij de helft van de ondervraagden werd een bedrag gesuggereerd, bij de andere helft werd geen bedrag genoemd. Tussen de groepen was bijna geen verschil te zien.
Colonel Tom Moore
Een percentage, hoe klein ook, kan mogelijk uitgroeien tot een enorm bedrag. Neem bijvoorbeeld de inzamelingsactie van Colonel Tom Moore, de nu 100-jarige veteraan die rondjes door zijn achtertuin liep voor de Britse gezondheidsdienst (NHS). Hij had halverwege mei liefst 32,8 miljoen pond opgehaald via JustGiving, maar het platform hield daar 308.000 pond op in voor overhead. Nu klinkt in het Verenigd Koninkrijk de luide roep om dat geld terug te storten aan de NHS.
Onwetendheid
Om een sponsorplatform draaiende te houden is een bijdrage van deelnemers nu eenmaal nodig. Toch zijn weinig mensen zich hiervan bewust, aldus CG Research. Bijna de helft was zich hier ‘totaal niet’ van bewust, wat suggereert dat dit aspect onvoldoende belicht wordt op dergelijke platforms. Slechts negen procent van de respondenten gaf aan hier goed van op de hoogte te zijn, de overige 45 procent ‘had een vermoeden’ dat er geld naar het platform zelf gaat.
Voorkeur
Qua verdienmodel geeft men uiteindelijk de voorkeur aan een hybride opzet, waarbij men zelf de keuze kan maken. Desgevraagd wil 63 procent een model waarbij de actievoerder zelf kan kiezen welk van de twee opties van toepassing is voor de actie. Als dat niet kan, is volgens dit onderzoek het model met een vast bedrag de betere optie (29 procent).
VooreenAnder
VooreenAnder is een onafhankelijk donatieplatform met als doel om zoveel mogelijk sporters te motiveren om met hun sport een bijdrage aan de maatschappij te leveren. Zo wordt het voor sporters makkelijk om in actie te komen. De donaties die via het platform worden gedaan ten gunste van een goed doel worden beheerd door de onafhankelijke stichting Presteren Voor een Ander. Hoewel de site de naam SportVooreenAnder draagt, richt VooreenAnder zich op elk doel en elke organisatie die iets goeds doet voor de maatschappij.