Vakdag fondsenwerving 2019 Idee voor een presentatie? Laat het ons weten!

PRESENTATIE INSTUREN

Wat brengt 2019

Trends

28 december 2018

Medio 2015 brachten we het honderdste nummer uit van dit Vakblad. In het bijna honderdtwintig pagina's dikke nummer keken we terug op de ontwikkelingen die de fondsenwerving in de toen achter ons liggende (vele) jaren had doorgemaakt. Na slechts een paar jaar weer terugkijken heeft geen zin. Maar vooruitkijken wel, vooral aan het begin van een nieuw wervingsjaar. Ik pak veertien arbitrair gekozen onderwerpen en meld wat ik in 2019 verwacht, wat volgens mij beslist moet gebeuren of wat we zeker achterwege moeten laten.

Van 2018, naar 2019.
Van 2018, naar 2019. © oatawa/Shutterstock.com

door Jaap Zeekant

De veertien onderwerpen in dit artikel

CRM Portals Online Kleine schermen Payment System Directive 2 Blockchain Donorjourney Contentmarketing en storytelling Doelstelling en werving Direct-Mail Privacyregels Wervingsrooster huis-aan-huis De gever centraal Overhead

Om stagnerende inkomsten, waarvan sinds enige jaren bij een toenemend aantal doelen sprake is, het hoofd te bieden is een herbezinning nodig op strategie. Dat betekent kiezen voor het inzetten van de juiste kanalen. Het betekent investeringen in middelen en mensen, inclusief opleidingen. Het betekent niet de kosten centraal stellen maar de return on investment, op langere termijn. Het betekent ook daarover transparant zijn en communiceren met de gever. Want net als 'geld lenen' kost ook fondsen werven geld. Een mooi motto voor 2019.

Abonneer je op fondsenwerving.nl en krijg direct toegang

✔ Onbeperkt toegang tot alle content op fondsenwerving.nl
✔ De digitale nieuwsbrief met o.a. vacatures en nieuws uit de sector

Of registreer je gratis om dit artikel te lezen

Registreer
Heb je al een Vf-account? Log dan in

Jaap Zeekant

Hoofdredacteur Vakblad fondsenwerving

Jaap is hoofdredacteur van Vakblad fondsenwerving, waarvan hij – dit jaar twintig jaar geleden - ook oprichter is. Jaap heeft meer dan veertig jaar ervaring met alle facetten van de professionele fondsenwerving. Hij was nauw betrokken bij de oprichting van wat tegenwoordig Nederland Filantropieland is en Goede Doelen Nederland. Hij is ook penningmeester van de Nederlands – Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten.