In dit nummer
-
Fondsenwerving in het VK, Singapore en de VS
Aan tafel zitten vier adviseurs van bureau HVFC International die werkzaam zijn in Singapore, het VK, de VS en Nederland. Ze zijn, samen met hun andere collega’s, een aantal dagen in Nederland om te praten over de uitdagingen voor hun klanten, ngo’s overal ter wereld. Vakblad fondsenwerving houdt met hen een rondetafelgesprek over de ontwikkelingen in het vakgebied fondsenwerving en de trends in de verschillende landen. We spreken met Elsi Rizvanolli (Singapore), Han Valk (Nederland), William Harnden (VK) en Emilie Fokkelman (VS). Alle vier hebben ze voor veel ngo’s gewerkt in onder andere Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en Nederland.
-
Essentiële onderzoeksliteratuur over het vak in The Fundraising Reader
In april 2023 verscheen de eerste editie van The Fundraising Reader; een ruime collectie artikelen over een wijde variëteit aan onderwerpen in de fondsenwervende sector. De bundel werd samengesteld en geredigeerd door filantropie-wetenschappers Beth Breeze, Donna Day Lafferty en Pamala Wiepking. Wiepking, hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en verbonden aan de Lilly Family School of Philanthropy in Indianapolis, vertelt meer over de totstandkoming en de inhoud van de Reader.
-
Blockchaintechnologie, een gamechanger voor goede doelen
Mensen geven aan organisaties die ze kennen, vertrouwen en waarderen. En met het ‘vertrouwen’ gaat het nog weleens mis. ‘Hoe weet ik dat mijn donatie goed wordt besteed?’ is een vraag die bij veel gevers leeft. Soms zijn er ook situaties waaruit blijkt dat er onzorgvuldig is omgegaan met donateurs. Bij de vraag waarom mensen niet geven, hoort steevast bij de veelgenoemde antwoorden: ‘Ik twijfel of mijn gift wel goed wordt besteed’ en ‘er blijft te veel aan de strijkstok hangen’. Tot voor kort was het niet altijd makkelijk aan te tonen of te controleren hoe giften worden besteed, anders dan via de jaarlijkse accountantscontrole. Blockchaintechnologie gaat daar serieus verandering in brengen!
-
De toekomst van direct mail: van massa naar maatwerk
Direct mail (DM) is al jaren een krachtig middel in de fondsenwervende programma’s van goede doelen. Van oudsher werd het gebruikt als bulkkanaal. Grote aantallen identieke berichten werden verstuurd naar een breed publiek. Het doel: zoveel mogelijk mensen bereiken in de hoop dat zoveel mogelijk mensen geven. Maar de fondsenwervende sector is constant in beweging. Als goed doel wil je dat jouw DM-programma daarin meebeweegt. Hoe je dat doet? Zet je donateur centraal. Margriet Mol gaat in op de veranderingen, met als voorbeeld de Maag Lever Darm Stichting.