Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

CBF gaat voor publieksbekendheid erkenningsregeling

11 januari 2017

In haar nieuwjaarsbrief heeft CBF-directeur Roline de Wilde benadrukt dat het CBF in 2017 inzet op het vergroten van de publieksbekendheid van de erkenningsregeling.

door Redactie Vf

In haar nieuwjaarsbrief heeft CBF-directeur Roline de Wilde benadrukt dat het CBF in 2017 inzet op het vergroten van de publieksbekendheid van de erkenningsregeling.

2016 gaat voor het CBF de boeken in als het jaar van de invoering van de erkenningsregeling. Het vormde het slotstuk op jarenlang sector breed gedragen overleg over de vraag op welke wijze de goede doelen sector in een veranderende wereld het vertrouwen van het Nederlands publiek kon behouden én vergroten.

Er was veel discussie aan voorafgegaan maar toen de erkenningsregeling eenmaal feestelijk werd ingeluid, viel het CBF louter complimenten ten deel. De overgang van het oude CBF-keurmerk was zeer soepel, professioneel en plezierig verlopen oordeelde betrokken organisaties in het Vakblad Fondsenwerving.

Succes

De overgang was een succes oordeelt Roline dan ook. “We wilden zo veel mogelijk organisaties overzetten van de oude keurmerk- of certificaathouderstatus naar de nieuwe erkenning. Op een enkele organisatie na hebben al die organisaties inmiddels het predicaat ‘erkend goed doel’”

Het werd gewaardeerd dat de administratieve rompslomp van de regeling sterk is afgenomen en de toetsing vooral ontwikkelingsgericht verloopt: hoe help ik mijn organisatie en daarmee de sector vooruit?

Dat een kleine honderd nieuwe goededoelenorganisaties voor het eerst een erkenning hebben aangevraagd, voegt Roline ook toe aan haar plussenlijstje van 2016. “Met name voor starters werkt de erkenning als een vruchtbare spiegel om de eigen organisatie op orde te krijgen.”

Doorpakken

In 2017 moet er echter doorgepakt worden. De publieksbekendheid van de regeling moet worden vergroot. Roline in haar brief: “Onderzoeken geven steevast aan dat donateurs zeker willen weten dat hun geld goed terecht komt. Wie aan een erkend goed doel geeft, kan daarop rekenen. Daarom gaan we komend jaar samen met de sector aan de slag met een breed gedragen publiekscampagne. Staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie heeft toegezegd daarbij te willen helpen.”

Publieksbekendheid komt ten bate van de reeds erkende organisaties en de regeling als geheel, die met toennemend vertrouwen en bekenheid bij het publiek de waarde van erkenning zien toenemen.

Dijkhoff die zich in een brief achter de Tweede Kamer schaarde deed nog enkele toezeggingen om verbreding van de erkenning te stimuleren. Zo kijkt hij naar samenwerking met de Belastingdienst rond de ANBI-regeling en naar een verbinding tussen de erkenning en het loterijstelsel. Ook hierdoor wordt de waarde van de erkenning voor goededoelenorganisaties verstrekt.

Nieuwe organisaties binden

Wil de regeling echt een succes worden dan moeten professionele fondsenwervende instellingen in de toekomst eigenlijk niet meer om erkenning heen kunnen.

Roline: “We willen het komende jaar nog veel meer goededoelenorganisaties aan de nieuwe erkenning binden. Zodat deze echt sectorbreed gedragen wordt. We willen kijken hoe we in kunnen spelen op innovaties en nieuwe verschijningsvormen binnen de sector. En we willen de relevantie van de erkenning voor aangesloten organisaties versterken.”

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close