Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Team fondsenwerving HOGENT publiceert dertien takeaways van IFC 2025

Nieuws

25 november 2025

Vorige maand stroomde de fondsenwervende wereld weer van heinde en verre naar Noordwijkerhout voor een nieuwe editie van het International Fundraising Congress (IFC). Het team fondsenwerving van Belgische hogeschool HOGENT was aanwezig en deelt in totaal dertien lessen die zij mee terugnamen over de grens.

Het team fondsenwerving van HOGENT op IFC 2025.
Het team fondsenwerving van HOGENT op IFC 2025. © HOGENT

door Redactie Vf

Creativiteit en partnerschappen verslaan grote marketingbudgetten

Zoek online naar gratis tools die je kunnen ondersteunen. Blijf daarbij wel steeds gaan voor authenticiteit. Kijk naar wat je al hebt aan foto’s en filmpjes en gebruik die voor je marketing. Door AI ziet alles er nep uit, dus spring eruit door echt materiaal te gebruiken. Perfect gestileerde foto’s kosten meer, maar verhogen niet het authentieke gevoel.

Wil je toch betalende tools gebruiken maar kan je ze niet betalen, durf dan partnerschappen aan te gaan met de bedrijven achter die tools. Zo was er het voorbeeld van Nony die een kleine organisatie opgericht heeft waarbij ze kinderen eten geven, en zij contacteerde zelf een groot crowdfundingplatform. Gecharmeerd door haar verhaal, hebben zij haar ondersteund om de campagne op te zetten en haar verhaal naar het Engels te vertalen om te kunnen verspreiden. Ze deelde dit via Facebook in haar lokale gemeenschap, ze contacteerden samen de pers en ze kwamen op twee lokale radiozenders. Zo leerden meer mensen haar kennen, kwam er meer steun en kon Nony groeien met haar organisatie. 

Break through the clutter

Er is heel wat potentieel bij online fondsenwerving, maar de aandacht van gebruikers is zodanig versnipperd dat je je moet aanpassen. Internetgebruikers (16+) wereldwijd spenderen gemiddeld maar liefst 6 uur en 38 minuten online. Maar wist je dat de tijd die ze besteden aan het consumeren van online content erg beperkt is? In 1,7 seconden consumeren mensen mobiele content op sociale media, en voor desktop is dat 2,5 seconden. Als je dus maar 2 of 3 seconden hebt om een potentiële donor te overtuigen én te converteren, wat zou je dan doen? Het start allemaal met een duidelijke propositie, maar je moet ook duidelijk maken wat je hen vraagt om te doen (CTA of call-to-action ), waarom (welke nood vullen ze in), wat de impact ervan is en welke return ze eruit krijgen.

Maar bovenal: je moet eruit springen en ervoor zorgen dat je gebruikers “onderbroken” worden. Denk aan hoe het gaat met face-to-face fundraising: mensen worden aangesproken op straat of er wordt aan de deur gebeld, waardoor je onderbroken wordt. Je hebt meteen de aandacht van je potentiële donateur te pakken.

Hoe kan je er online uit springen? Een aantal tips:

  • Maak tastbaar wat je doet
  • Duid de nood aan
  • Breng een case study, een verhaal of getuigenis
  • Benadruk urgentie
  • Als je grote merkbekendheid hebt, zet je organisatie dan central
  • Toon de impact van de donatie
  • Geef iets in ruil. Extra tip: gratis stickers uitdelen werkte bij enkele organisaties goed en je verzamelt er veel leads mee! Mensen houden van het woord “gratis”.

De toekomst blijft een mix van online en offline, bouw dit in in je strategie

Voor veel organisaties is direct mail nog steeds een belangrijk (offline) kanaal om fondsen te werven, vandaag is het heel belangrijk om offline en online vragen te integreren. Een must-do zijn integrated campaigns: dit zijn gecoördineerde fondsenwervings- en marketingstrategieën die een specifiek verhaal, aanbod en/of vraag delen via verschillende kanalen.

Door je boodschap te verspreiden via verschillende touchpoints geef je donateurs de kans om te kiezen hoe en wanneer ze willen geven, zien ze je boodschap op een moment dat het voor hen past en creëer je opportuniteiten om de relatie met je organisatie te verdiepen. Kies echter wijs wat je waar post: een gedeelde DNA is belangrijk maar niet elke boodschap is geschikt voor elk kanaal.

Test tactieken om te zien wat werkt en optimaliseer. Digitale fondsenwerving via sociale media kan uitdagend zijn, maar is één van de meest krachtige tools wanneer het goed ingezet wordt. Belangrijk is om voldoende aandacht te besteden aan onderzoek (wat werkt bij anderen, wat werkt niet, wat past bij je organisatie, etc.), contentcreatie (wees origineel en kies het juiste platform), community management (volg zowel positieve als negatieve reacties op en interageer met je volgers) en resultaatmeting (maak maandelijkse rapporten). 

Meer takeaways van IFC 2025

Op de website van HOGENT beschrijft het team fondsenwerving nog tien andere leerpunten. Lees alle takeaways hier.

Advertentie

Banner Mindwize
Close