Uit het jaarlijkse onderzoek naar het geefgedrag van Nederlanders door ABN AMRO MeesPierson blijkt dat zij ook dit jaar ‘ruimhartig’ goede doelen steunen. Zowel kleine als grote gevers blijven gul en vinden goede doelen onmisbaar. Wel zijn er een aantal opvallende verschillen in het geefgedrag te zien.
De onderzoekers splitsten de grote en kleine gevers voor hun vergelijking. Beide groepen vinden gezondheid het belangrijkste geefdoel, maar vermogenden geven relatief vaker aan kunst, cultuur en onderwijs. ‘Grote gevers zien dat als hun verantwoordelijkheid,’ zegt Frank Aalderinks, Hoofd Filantropie Advies van ABN AMRO MeesPierson. Verder valt op dat de vermogende Nederlander vaker over de grens geeft, terwijl de algemene trend in Nederland juist is dat men vaker aan lokale en nationale doelen doneert. ‘We zien in de praktijk een extra motivatie om internationale doelen te steunen,’ duidt Aalderinks, ‘omdat subsidies voor ontwikkelingshulp van overheden zijn weggevallen.’
Inflatie
Het geefgedrag van de gemiddelde Nederlander is ten opzichte van het jaar ervoor stabiel gegeven: een even grote groep als toen schenkt graag aan doelen waar ze affiniteit mee hebben. De particuliere gever zou pas minder gaan geven wanneer hun eigen financiële situatie (57 procent) of de inflatie (41 procent) dat zou bemoeilijken. Grote gevers delen dat zij, hoewel ze beter op de hoogte zijn van fiscale regelingen, belastingvoordelen niet of nauwelijks meenemen in hun overwegingen om te geven. De intrinsieke motivatie is, blijkt uit het onderzoek, een veel sterkere factor.
Nalatenschappen in de lift
Zoals in veel geefonderzoeken komt ook bij ABN AMRO MeesPierson uit de bus dat nalatenschappen steeds populairder worden. Een derde van de vermogende groep uit hun onderzoek heeft een goed doel opgenomen in hun testament of zegt dat te willen doen. De particuliere gever blijft daar relatief gezien wat bij achter.
Aalderinks: ‘Daarnaast wordt een aanzienlijk deel van het vermogen in de samenleving, naar schatting zo’n vijftien tot twintig miljard euro per jaar (schatting uit Financial Focus, september 2024, red.), overgedragen aan een volgende generatie.’ Daarbij ontstaan er kansen voor goede doelen en maatschappelijke organisaties. ‘Goede doelen kunnen hierop inspelen door hun verhaal en impact duidelijker te laten zien, nieuwe vormen van betrokkenheid aan te bieden en écht de dialoog aan te gaan met de kinderen van de babyboom generatie over wat zij belangrijk vinden.’
Webinar
Frank Aalderinks en zijn collega Kayleigh Boerjan delen op 1 december tijdens een webinar meer bevindingen uit het onderzoek. Het webinar begint om 19.00.