Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Banner Mindwize

Personalia: Martin van Arendonk, Kick van der Mark, Merlijn Stoffels

Nieuws Personalia

22 mei 2025

In onze rubriek Personalia volgen we de carrièrestappen van mensen in de goededoelensector. Met deze keer: Martin van Arendonk (Bartiméus Fonds), Kick van der Mark (Goede Doelen Nederland) en Merlijn Stoffers (Rutgers, naar NOS).

Martin van Arendonk (Bartiméus Fonds), Kick van der Mark (Goede Doelen Nederland) en Merlijn Stoffels (Rutgers, naar NOS).
Martin van Arendonk (Bartiméus Fonds), Kick van der Mark (Goede Doelen Nederland) en Merlijn Stoffels (Rutgers, naar NOS).

door Marijn Thijs

Nieuwe directeur Bartiméus Fonds: Martin van Arendonk

Deze week is Martin van Arendonk begonnen als nieuwe directeur van het Bartiméus Fonds. Hij brengt brede bestuurlijke ervaring mee naar het gezondheidsfonds en heeft een sterke persoonlijke betrokkenheid bij haar missie: twee van zijn zoons zijn slechtziend.

Van Arendonk studeerde Corporate & Marketing Communicatie en startte zijn carrière in die sector, bij Ernst & Young en Hertz. In 2001 stapte hij over naar Univé, waar hij in ruim twintig jaar verschillende functies bekleedde. Daarna was hij voornamelijk als interimmanager actief, tot het Bartiméus Fonds op zijn pad kwam.

‘Als vader van twee slechtziende zoons weet ik hoe belangrijk het is om gewoon mee te kunnen doen,’ zegt Van Arendonk. ‘Dat motiveert mij om voort te bouwen op wat al is bereikt en de beweging naar vanzelfsprekende inclusie te versnellen. We gaan doen wat nodig is voor een samenleving waarin blind of slechtziend zijn geen belemmering meer is om voluit te leven.’

Aline Molenaar, voorzitter Raad van Toezicht Bartiméus Fonds, vindt Van Arendonk de juiste persoon om verder te bouwen aan het fonds: ‘Met zijn scherpe oog voor zowel strategische richting als praktische uitvoering is Martin de aangewezen persoon om het Bartiméus Fonds verder te versterken en samen met ons team, donateurs en partners te bouwen aan een inclusieve samenleving.’

--

Kick van der Mark nieuw hoofd communicatie en public affairs Goede Doelen Nederland

Op 1 mei is Kick van der Mark gestart als hoofd communicatie en public affairs bij brancheorganisatie Goede Doelen Nederland. Van der Mark is al langer actief in de sector: eerder verzorgde ze de communicatie voor onder meer Greenpeace, ActionAid, Oxfam Novib en, meest recent, Plan International Nederland. Als freelancer zette ze zich voor nog meer goede doelen in.

Van der Mark was ook geen onbekende voor Goede Doelen Nederland. Ze maakte al een paar jaar deel uit van de Commissie Communicatie, waarin communicatie-experts van verschillende leden advies geven aan de branchevereniging over ontwikkelingen of onderwerpen op het gebied van communicatie en media.

‘Juist in deze grimmige tijden, waarin de financiering en ruimte voor organisaties die zich inzetten voor mens, natuur en cultuur zo onder druk staat, is het werk van Goede Doelen Nederland extra belangrijk,’ zegt Van der Mark. ‘De lobby in Den Haag en Brussel bijvoorbeeld: vaak onzichtbaar werk dat gaat over complexe thema’s en wetgeving, is ontzettend belangrijk. Mooi werk om nu zo bij te dragen aan de missie van de leden.’

-- 

Merlijn Stoffels verruilt Rutgers voor journalistiek

Merlijn Stoffels keert terug naar zijn roots: hij gaat na geruime tijd in de goededoelensector te hebben gewerkt terug naar de journalistiek. Hij wordt plaatsvervangend chef binnenland bij de NOS. Daarvoor laat hij de functie van Manager Communicatie, Marketing en Fondsenwerving bij Rutgers achter zich.

Stoffels rondde de School voor de Journalistiek af in 2000 en werkte toen al ruim elf jaar bij de NOS. Daarna stapte hij over naar de persvoorlichting van het Nederlandse Rode Kruis, een functie die hij ook ruim tien jaar vervulde. De afgelopen jaren zette hij zich voor allerlei organisaties in op het vlak van marketing en communicatie, waaronder VluchtelingenWerk Nederland en Rutgers.

‘Met veel plezier kijk ik terug op mijn tijd bij Rutgers,’ schrijft Stoffels in een LinkedIn-bericht. ‘Het is een prachtige organisatie, met lef en grote maatschappelijke betekenis.’

Stoffels heeft niets dan lof voor zijn oud-collega’s. ‘Ik ben trots op wat we samen hebben neergezet. Met jullie talent, betrokkenheid, bevlogenheid en humor maken jullie het verschil. Ik ga jullie missen en blijf jullie zeker volgen!’

--

Ben jij ook van baan veranderd? Geef het aan ons door! Mail naar redactie@fondsenwerving.nl.

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) werkt sinds 2019 voor het Vakblad.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close