De reclamespotjes van Alzheimer Nederland, ALS Nederland, het Nationaal Huidfonds, KiKa en Metakids maken kans op de speciale Ster Gouden Loeki voor reclames van goede doelen. Televisiekijkers kunnen tot en met 16 maart stemmen op hun favorieten. De winnaar wordt op donderdag 20 maart bekend gemaakt tijdens de dertigste uitreiking van de reclameprijzen.

Het is voor het eerst dat er een speciale categorie is voor televisiereclame-uitingen van goede doelen. Ster introduceert de extra prijs ter ere van het dertigjarig jubileum. Het afgelopen jaar werden twaalf reclames geselecteerd. Uit die twaalf zijn nu vijf finalisten verkozen.
De reclame-organisatie voor de publieke omroep ziet dat reclames voor goede doelen een belangrijke maatschappelijke functie hebben. ‘Massamedia zijn een onmisbaar middel om een boodschap over te brengen en de doelgroep te bereiken. Ster vindt het belangrijk om dit soort organisaties een platform te bieden. Dat doen wij niet alleen met onze inkoopopties, maar belonen wij bij de dertigste Ster Gouden Loeki ook graag met een speciale publieksprijs,’ aldus Ster op de website van de Gouden Loeki.
Nominaties
Alzheimer Nederland (i.s.m. Tin Can) maakt kans met de reclame ‘Wat Alz… het jouw man is?’, waarin een vrouw het verhaal van haar man Fatih, een jonge Alzheimerpatiënt, vertelt. Eén op de vijf mensen krijgt tijdens hun leven dementie.
Ook in de reclame van ALS Nederland (i.s.m. Joe Public) staat een patiënte centraal. In de indringende commercial spreekt ALS-patiënte Juliette Vekemans de kijker rechtstreeks aan: ‘Ik ben niet meer te redden, maar met uw steun hebben toekomstige patiënten, wel een kans.’
De reclame ‘Moeder’ van KiKa (wederom i.s.m. met Joe Public) maakt ook kans op de prijs. Een meisje met kanker knuffelt met haar pop in een ziekenhuisbed, waarna de kijker het meisje opgegroeid – en in verwachting - voor de spiegel ziet staan. Met de tekst ‘Ze wilde moeder worden, en ze wordt het,’ vraagt KiKa aandacht voor de genezing van kinderkanker.
Metakids is genomineerd voor de reclame ‘Jelte viert maanden, omdat hij geen jaren heeft’, waarin een familie viert dat een jongetje, Jelte, drie jaar en vijf maanden oud geworden is. De organisatie vraagt met de reclame aandacht voor dodelijke metabole ziekten.
De laatste nominatie is in de wacht gesleept door het Nationaal Huidfonds (i.s.m. Noise). In de reclame ‘Weren, kleren, smeren,’ vraagt de stichting aandacht voor huidschade en -kanker door de zon, door middel van teksten die op de huid verschijnen en verdwijnen.
Stemmen
De vijf reclames zijn te bekijken op de website van Ster Gouden Loeki. Mensen kunnen op hun drie favoriete reclames stemmen. Stemmen kan tot 16 maart.