Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Eerste Vakblad fondsenwerving (in een nieuw jasje!) verschijnt dinsdag 2 april

Nieuws

28 maart 2024

De afgelopen maanden hebben we, samen met onze nieuwe vormgevingspartner Deelstra en De Jong, gewerkt aan een nieuw jasje voor het magazine. Aanstaande dinsdag 2 april verschijnt het eerste nummer van het Vakblad fondsenwerving van 2024 in deze nieuwe stijl. In de daaropvolgende periode zullen alle stukken uit het blad ook weer online verschijnen. Deze keer gaan we onder andere in gesprek met Elizabeth Vroom, die terugblikt op haar werk voor Duchenne Parent Project, en zijn er artikelen over het belang van beloning bij crowdfunding, de staat van nalaten aan goede doelen in Nederland, het VK en Australië, en de kracht van Artificial Intelligence voor impactvolle fondsenwerving.

Vakblad fondsenwerving, editie 26-1, zit in een nieuw jasje.
Vakblad fondsenwerving, editie 26-1, zit in een nieuw jasje.

door Marijn Thijs

Dit kan je o.a. verwachten in het nieuwe Vakblad fondsenwerving

  • Dertig jaar werkte Elizabeth Vroom aan het Duchenne Parent Project, opgericht door haarzelf en andere ouders van kinderen met deze destructieve spierziekte. Duchenne werd haar levenswerk waarvoor ze bij haar afscheid werd benoemd als Officier in de Orde van Oranje Nassau. Vanaf het begin van de stichting pakte ze de fondsenwerving eigenzinnig aan: veel evenementen, iedere gulden naar onderzoek. Petra Hoogerwerf blikt met de 'Pippi Langkous tussen de fondsenwervers' terug.
  • Vier op de vijf Vlamingen kent 11.11.11, een cijfer om trots op te zijn. Maar de organisatie sleepte een oubollig, soft en liefdadig imago met zich mee waarmee ze zich niet scherp genoeg meer kon positioneren. Directeur marketing, communicatie en fondsenwerving Katrien Heughebaert schetst hoe 11.11.11 tot een scherpere, frissere identiteit is gekomen. 'Vele 1'tjes samen: één wereldwijde beweging.'
  • Prestatiedruk, eenzaamheid, stress: de mentale gezondheid van jongeren ligt onder druk. MIND zet zich in om jongeren te informeren en te ondersteunen. Dienke Bos staat sinds 1 juni 2023 aan het roer bij de organisatie en vertelt redacteur Gea Broekema over het belang van hulp bij mentale problemen en haar ambities voor MIND. 'We leven in een wereld van grote crises: er zijn veel grote problemen die de toekomst voor jongeren onzeker maken.' 
  • In Nederland en België wordt door de radio al jaren in de week voor Kerst een fondsenwervingsactie op touw gezet: Serious Request (Nederland), De Warmste Week (Vlaanderen) en Viva for Life (Wallonië). De opbrengsten tussen deze drie 'broertjes' verschillen fors. Jan de Rond vroeg zich af hoe het komt dat de resultaten en het geefgedrag zo verschillend zijn en onderzocht de concepten, culturen en het bereik van de zenders.
  • Voor veel fondsenwervende organisaties is het werven van een bedrijfspartner nog een uitdagende klus. In het tweede artikel in de reeks Bedrijfswerving bespreekt Jesse Oude Egberink (Van Dooren Advies) het proces van het eerste contact met een mogelijke begunstiger tot aan het tekenen van een partnership, met een casus van Stichting Prinsengrachtconcert. 'Laat je niet uit het veld slaan als de overlegperiode lang duurt.'

--

Zoals gebruikelijk zijn de artikelen openbaar te lezen op de eerste dag dat ze verschijnen. Abonnees kunnen de artikelen onbeperkt lezen.

Lid worden van het Vakblad fondsenwerving? Ontvang het papieren Vakblad vier keer per jaar in print en profiteer van de voordelen van ons lidmaatschap. Meer informatie: zie https://www.fondsenwerving.nl/lid-worden. Voor ledenservice-vragen: mail support@fondsenwerving.nl!

Meer over Verenigd Koninkrijk Gea Broekema Serious Request Nalatenschappen Imago Rebranding Fondsenwerving Australië Legacy Foresight MIND Jan de Rond Mentale gezondheid Artificial Intelligence Bedrijf Bedrijfswerving Jesse Oude Egberink 11.11.11 Dienke Bos Duchenne Parent Project Elizabeth Vroom Katrien Heughebaert Radio-acties Stichting Prinsengrachtconcert Vf 26-1 Viva for Life Warmste Week

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close