Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Vergrijzingsupdate 2021 brengt geefmotieven generaties in beeld

Onderzoek

9 februari 2021

Dat Nederland langzaam maar zeker vergrijst mag geen nieuws meer zijn. Maar wat betekent dat voor de goededoelensector en fondsenwerving? Om inzicht te krijgen in de leeftijdsopbouw van Nederland en het geefgedrag van verschillende generaties lanceert VOOR Fondsenwerving de Vergrijzingsupdate.

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie.

door Redactie Vf

In de eerste editie van het rapport (2021) staat VOOR Fondsenwerving voornamelijk stil bij het geefgedrag van verschillende generaties. Zij vinden het van belang om de opkomst van nieuwe generaties en hun gebruiken te volgen. ‘De nieuwe generatie ouderen (babyboomers) denkt duidelijk anders over doneren aan goede doelen dan de stille generatie (geboren in 1925-1940),’ staat in het rapport. Voor fondsenwerving is het belangrijk om te weten welke generatie je aan wil spreken, wat het potentieel van die groep is en wat de generatie het meeste waardeert.

Vergrijzingsupdate

Op dit moment leunen goede doelen zwaar op een harde kern van oudere gevers. 65-plussers geven procentueel gezien ook het meest van hun jaarinkomen. Mensen onder de 55 geven volgens cijfers van het CBS 0,3 procent van haar gemiddeld inkomen aan het goede doel, terwijl 55-plussers 0,5 procent of zelfs meer geeft. Vervolgens heeft iedere generatie haar eigen beweegredenen om te geven. Zo geeft de stille generatie (80-plussers) veel aan trouw en gewoonte, terwijl dat bij babyboomers minder vanzelfsprekend is. ‘Voor hen speelt wederkerigheid een belangrijkere rol.'

Nalaten

Het vergrijzingsrapport kijkt ook naar de inkomsten uit nalatenschappen, die nog altijd flink groeien. Uit cijfers van Goede Doelen Nederland blijkt dat gemiddeld 28 procent van de particuliere giften afkomstig is uit nalatenschappen. Toch zijn het vooral de grote fondsen die makkelijk aan nalatenschappen winnen, terwijl de groei bij middelgrote en kleine fondsen terugloopt.

De groei kan op dit moment worden verklaard, maar is voor de toekomst niet vanzelfsprekend. Het past bij de stille generatie om ook na hun overlijden trouw te zijn aan de door hen gekozen goede doelen, maar of de babyboomers het op dezelfde manier zullen aanvliegen is nog niet duidelijk.

Onderzoeksbureau Diversions onderzocht de verschillen en overeenkomsten tussen de twee leeftijdsgroepen. Daaruit blijkt dat de stille generatie vaker denken uit collectieve waarden, terwijl babyboomers vrijheid en onafhankelijkheid meer waarderen. Vertaald naar bijvoorbeeld een testament betekent dat rust voor de 80-plussers, maar verlies van controle voor babyboomers. Met die informatie kunnen goede doelen hun voordeel doen.

Rapport

De Vergrijzingsupdate komt eens per jaar uit. De editie van 2021 kan zonder kosten worden opgevraagd.

Meer over Nalatenschappen Geefgedrag Generaties Vergrijzingsupdate VOOR Fondsenwerving

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close