Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Instagram-volgers vinden goede doelen tijdens coronacrisis

Onderzoek

18 augustus 2020

De coronacrisis heeft de werkstructuur van de goede doelen soms flink door de war geschopt. Maar waar het virus de deur van bepaalde kanalen rigoureus dicht heeft gegooid, zijn andere deuren verder opengezet. Onlinekanalen lijken van groter belang te zijn geworden, blijkt ook uit de cijfers uit de Instagram Top 100 van Fundraiser Online.

Het logo van Instagram in een roze tegel.
Het logo van Instagram in een roze tegel. © Instagram

door Redactie Vf

Op het eerste gezicht lijkt de groei van de afgelopen drie maanden niet zo indrukwekkend; misschien zelfs wel minder omvangrijk dan verwacht. Toch is de ondergrens van de Top-100 opnieuw met ruim vijftien procent gestegen, van 1.688 naar 1.954 volgers voor de nummer honderd in de lijst.

Het totaalaantal nieuwe volgers op de Instagrampagina’s van die honderd organisaties valt echter veel lager uit dan vorige meting, mei jongstleden. Met bijna 240 duizend nieuwe volgers is het totaal ruim 60 duizend lager dan vorige keer, toen ze 303 duizend volgers erbij wierven.

Robuuste groei

Die langzamere stijging is daarentegen geen graadmeter van het belang van Instagram voor goededoelenorganisaties. Zoals altijd dient de invloed van de twee organisaties met wereldwijd bereik - het Van Gogh Museum en World Press Photo - apart beoordeeld te worden. Ditmaal verzorgen zij ongeveer 138 duizend nieuwe volgers. Dat betekent dat de overige 98 accounts met bijna 102 duizend volgers groeiden: een stijging van 11,1 procent.

‘Deze ontwikkeling is precies tegenovergesteld aan de waarneming van mei 2020, toen juist de grote accounts fors groeiden, maar de vele kleineren de groei leken te vertragen,’ schrijft Fundraiser Online in het blog. Zeven organisaties groeiden met meer dan vierduizend volgers. Het zijn nog steeds de (relatief) grote Nederlandse organisaties die dat voor elkaar boksen, waaronder Natuurmonumenten, Unicef, Amnesty International en de Vogelbescherming.

De top-10 van de Instagram Top-100, augustus 2020 (C) Fundraiser Online

De twee laatstgenoemden vestigden zich daarmee stevig in de top-10 van de ranglijst. De Vogelbescherming klom twee plekken naar plek zeven, Amnesty steeg van plaats tien naar plaats acht. Unicef is nieuw in de top-10, ten koste van de Eye Foundation die naar plek elf is verwezen. Iets lager in de lijst stijgen vooral een aantal natuurdoelen (Waddenvereniging, Ecomare en het Drents Landschap). De grootste sprong wordt gemaakt door de Hersenstichting, die mede door de corona-campagne ‘Ommetje’ van 98 naar 79 sprong.

Toekomst?

Fundraiser Online constateert dat de ontwikkeling weer terug is bij het niveau van begin dit jaar. Een goede ontwikkeling ten opzichte van het vorige kwartaal, maar toch ergens ook teleurstellend, gezien de omstandigheden. Hoe de crisis zich verder gaat ontwikkelen zal ongetwijfeld effect hebben op de lijst van november 2020: ‘We gaan een spannend najaar tegemoet, waarin de financiële consequenties bij de diverse organisaties pas echt duidelijk zullen worden.’

Meer over Walter van Kaam Social Media Fundraiser Online Instagram Coronavirus

Gerelateerde berichten

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close