Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Filantropie in Nederland: eerste feiten en cijfers

18 november 2015

Vanmiddag wordt het 'grote gevers onderzoek' Filantropie in Nederland gepresenteerd aan de sector. Het spreekt voor zich dat de resultaten in een fraai rapport zullen worden aangeboden aan de sector, maar voor wie niet wachten kan hieronder alvast de eerste feiten en cijfers op een rijtje.

door Redactie Vf

Betrokken

Non-profit organisaties onderschatten de betrokkenheid van grote gevers. Bijna alle grote gever respondenten (93%) voelen zich betrokken bij de doelen die zij steunen. Veel meer dan NPO’s denken, zijn gevers bereid om naast hun grote gift ook meer te geven. Meer dan de helft wil ook het netwerk delen en tijd investeren om non-profits te helpen. Non-profit organisaties kunnen dus op veel meer steun rekenen dan zij vermoeden, het is alleen wel zaak dat zij hier de relatie op gaan inrichten. Het is belangrijk dat zij grote gevers meer in de gelegenheid stellen hun betrokkenheid te uiten.

Miljonairs

Grote gevers zijn niet per definitie miljonair. Meer dan de helft van de ruim 700 respondenten die in 2014 ten minste een keer 1.000 euro of meer gaven, heeft een vermogen van minder dan een miljoen euro. Bijna de helft van die groep heeft een inkomen van minder dan 100.000 euro. Het zijn wel vaak de miljonairs waar de NPO’s zich op richten bij het werven van grote giften. Met een bredere blik kunnen de organisaties makkelijk meer grote gevers aan zich binden, concluderen de initiatiefnemers.

Proactief

Ruim driekwart van de non-profit organisaties denkt dat grote gevers schenken nadat zij zijn benaderd door het goede doel. Dat blijkt een misverstand. Meer dan de helft van de grote gevers (55%) is proactief en gaat zelf op zoek naar organisaties die passen bij hun missie, wensen en behoeften. De website van een organisatie is in die speurtocht belangrijk. Voor 43% van de gevers is de website het belangrijkste informatiekanaal op

Onderzoek

Het onderzoek is gehouden onder 728 mensen die in 2014 ten minste eenmaal 1.000 euro of meer hebben geschonken aan één of meer non-profit organisaties met een ANBI of SBBI-status, en onder 573 medewerkers van deze organisaties

Algemene kenmerken grote gever

  • 65 % man, 35% vrouw
  • 87 % heeft HBO+-diploma
  • 73,3 % verrichtte in 2014 een vorm van vrijwilligerswerk

Leeftijd

  • Gevers tussen 20-40: 5,6 %
  • Gevers tussen 40-50: 11,6 %
  • Gevers tussen 50-65: 38,7 %
  • Gevers tussen 65-75: 32,7 %
  • Gevers 75+: 11,4 %

Omvang giften

Circa de helft van de grote gevers gaf in 2014 in totaal 1.000 tot 10.000 euro aan NPO’s. Bijna 10% gaf in totaal 100 duizend euro of meer. Van in verhouding de meeste  gevers (41%) was de grootste gift 1.000 tot 2.500 euro. De helft van de grote gevers gaf 1 tot 5 grote giften in 2014. Hoe meer mensen in totaal geven, hoe meer zij hun giften verspreiden over verschillende NPO’s.

  • 61,1 % gaf tussen 1000-10.000 op jaarbasis
  • 25,1 % gaf tussen 10.000-50.000 op jaarbasis
  • 13,8 % gaf meer dan 50.000 op jaarbasis

Je kunt hier het rapport downloaden.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close