Marloes Wooning Dirkse over fondsenwerving

26 mei 2021

In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: Marloes Wooning Dirkse, Fondsenwerver MKB bij het Wereld Natuur Fonds Nederland. 'Ik werk elke dag met ondernemers die het verschil willen maken.'

Marloes Wooning Dirkse, fondsenwerver MKB bij WWF Nederland.
Marloes Wooning Dirkse, fondsenwerver MKB bij WWF Nederland.

door Joëlla Angenent

Hoe ben je in de goededoelensector terechtgekomen?

‘Als klein meisje voelde ik al heel sterk dat ik het onrecht in de wereld wilde bestrijden. Dan zag ik op school bijvoorbeeld een film over kinderen in Afrika die niets hadden om mee te spelen. Dat vond ik dan zo oneerlijk! Ook dieren schoot ik vaak te hulp. Zo heb ik eens een konijn en een hond op straat gevonden en vervolgens zelf verzorgd.’ ‘Toen ik achttien was, zag ik op een gegeven moment zo’n show met een belpanel op tv waarin ze geld aan het werven waren voor het Wereld Natuur Fonds. Ik zag beelden van bomen die gekapt werden en dieren die moesten vluchten. De gevolgen van de ontbossing werden ontzettend goed in beeld gebracht en dat raakte me erg. Ik ben toen donateur geworden en dat ben ik nog steeds. Daarom vind ik het zo bijzonder dat ik nu bij WWF ben terechtgekomen en ook nog eens bezig ben met onze campagne over de ontbossing.’

PASPOORT

Naam: Marloes Wooning Dirkse

Geboren in jaar: 1974

Woonplaats: Haarlem

Functie: Fondsenwerver MKB bij WWF Nederland

Werkervaring: begonnen als accountmanager in verschillende functies en sinds 2011 fondsenwerver op de zakelijke markt. Eerst bij KWF Kankerbestrijding en Oxfam Novib en sinds 2019 bij WWF Nederland.

Hobby’s: tennis, ukelele spelen, koken, op vakantie gaan en in de natuur wandelen.

Na tien jaar gewerkt te hebben als accountmanager ging je in 2011 de fondsenwerving in, hoe groot was het contrast tussen die twee werelden?

‘Veel kleiner dan je misschien zou denken! Als accountmanager was ik bezig met het verkopen van producten aan onze klanten, nu doe ik dat in feite ook. Alleen verkoop ik nu steun aan WWF zodat we onze projecten nog beter kunnen doen. Ik werk met mkb-ondernemers die hun steentje willen bijdragen aan een betere wereld, dus ik zit nog steeds volop in het bedrijfsleven. Daar ligt ook mijn expertise. Ik ben begonnen als fondsenwerver binnen de zakelijke markt bij KWF Kankerbestrijding en Oxfam Novib. Sinds 2019 richt ik me op de fondsenwerving bij mkb’ers voor WWF Nederland. Tussen die verschillende stichtingen zitten natuurlijk wel grote verschillen en dat merk je ook in het werk. Ondernemers hebben vaak persoonlijke of sterke emotionele redenen om aan het KWF te willen doneren. Bedrijven die het Wereld Natuur Fonds steunen, doen dit juist vaker omdat ze actiever bezig willen zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen.’

Gekapt tropisch regenwoud in Brazilië om plaats te maken voor een veehouderij (C) WWF Netherlands

‘Sinds ik ben overgestapt naar de fondsenwerving heb ik echt het gevoel op mijn plek te zijn. Hier ligt mijn hart. Ik kan nu zelf actief bijdragen aan een betere wereld en dat geeft me ontzettend veel voldoening. Bovendien kan ik mijn werk nog beter doen omdat ik zo erg achter de missie sta. Als ik tijdens een afspraak met een ondernemer vertel over onze bossencampagne bij WWF word ik meteen enthousiast en dat komt over. Dat merk ik aan alles.’

Wat doe je precies bij WWF Nederland?

‘Ik ben nu ruim twee jaar bezig met het mkb-programma van WWF waarin bedrijven heel gericht een campagne kunnen ondersteunen. Met een financiële bijdrage van 6500 euro herstel je bijvoorbeeld maar liefst één hectare, wat neerkomt op circa tweeduizend bomen. Wil je duizend bomen teruggeven, dan komt dit neer op 3250 euro. Voor dit bedrag wordt de bodem hersteld en inheemse zaailingen op een duurzame manier gekweekt, geplant en verzorgd. Op deze manier kun je dus een positieve bijdrage leveren aan het klimaat en de biodiversiteit. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden waarmee bedrijven ons kunnen steunen of met ons samen kunnen werken. Meestal heb ik zo’n vier afspraken per dag met ondernemers of directeuren van bedrijven die geïnteresseerd zijn in WWF en willen weten wat ze kunnen doen. Tot de coronacrisis uitbrak, reed ik naar hen toe en kwam ik op allerlei plekken in Nederland. Bij allerlei soorten bedrijven. Ontzettend leuk, want je krijgt echt een kijkje in de keuken.’

Prachttangare uit het tropische regenwoud van Brazilië (C) Adriano Gambarini / WWF

‘Tijdens zo’n afspraak vertel ik van alles over onze campagnes en probeer ik erachter te komen wat de motivatie is om ons te willen steunen. Hoe wordt er tegen de eigen bedrijfsvoering aangekeken? Vindt het bedrijf het belangrijk om zijn eigen impact op het milieu te compenseren met een donatie? Of willen ze er bijvoorbeeld voor zorgen dat de natuur ook voor de volgende generatie behouden blijft?’

‘Het geeft me ontzettend veel energie om elke dag te werken met mensen die hun steentje bij willen dragen en hun hart op de juiste plek hebben. Vooral nu het nieuws continu door negativiteit wordt gedomineerd, is het heel fijn om te weten dat er ook veel mensen zijn die iets goeds willen doen voor de wereld.’

‘Het verschil tussen fondsenwerving en sales is kleiner dan je misschien denkt’

Hoe beleven jullie de coronacrisis bij WWF?

‘Voor mij persoonlijk was het eerst wel even wennen dat ik niet meer lekker op pad kon gaan en alles achter de computer moest doen. Normaal gesproken laat ik bij een bedrijf een presentatie zien en ik vond het lastig om dit dan nu via een onlinegesprek goed weer te geven. Al snel kwam ik erachter dat het veel beter werkt om het verhaal gewoon vanuit mezelf te vertellen en de presentatie achterwege te laten. Ook moest heel Nederland in het begin natuurlijk wennen aan al dat videobellen en kwam je vaak meteen ter zake in een gesprek. Ik miste de momenten van het binnenkomen bij een bedrijf, wat kletsen over koetjes en kalfjes en het samen koffie halen. Maar inmiddels is iedereen er wel aan gewend en is de luchtigheid ook wel weer terug.’

‘Na een paar weken wennen, ben ik een drempel over gegaan en zie ik ook de voordelen van het thuiswerken. Ik kan nu veel meer bedrijven per dag spreken en bovendien uit plekken in Nederland waar ik normaal niet zo snel zou komen, omdat dit te ver rijden is op een dag. Wanneer ik er op een gegeven moment wel weer op uit kan, denk ik dat ik alsnog een mix ga maken van fysieke en onlineafspraken.’

Rivier langs de Figuera trail in Carlos Botelho State Park Brazilië (C) Adriano Gamberini / WWF

‘Veel goede doelen worden keihard geraakt door het virus in hun dagelijkse bezigheden en projecten. Voor het Wereld Natuur Fonds valt dit redelijk mee. Natuurlijk is het door de verschillende coronamaatregelen in sommige landen lastiger om ons werk te doen, maar daar staat bijvoorbeeld weer tegenover dat de stroperij in veel Afrikaanse landen juist is afgenomen door deze maatregelen. Over het algemeen gaan de natuurrampen, ontbossing en het uitsterven van diersoorten natuurlijk nog gewoon door. Toen de crisis net begon, was ik daarom wel bezorgd dat bedrijven hun steun aan ons zouden opzeggen, omdat ze zelf in financiële problemen kwamen. Maar gelukkig is dit bijna niet gebeurd.’

‘Tijdens afspraken heb ik het bijna niet over corona. Het is juist een moment waarop je even met iets anders bezig kunt zijn. En ook een moment waarop ondernemers wél invloed hebben en zelf het verschil kunnen maken.’

Waar ben je als fondsenwerver het meest trots op?

‘Dat ik er meestal wel in slaag om mijn enthousiasme voor wat we doen over te brengen bij de mensen die ik spreek. En hen hierdoor kan overtuigen om WWF te gaan steunen. Het voelt heel goed om op zo’n positieve manier het verschil te kunnen maken.’

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?

‘Dat je het vertrouwen in jezelf niet moet verliezen als het een keer niet lukt om iemand donateur te maken. Dat hoort er nu eenmaal bij en het is belangrijk om hier niet te lang in te blijven hangen. Kortom, heb er vertrouwen in dat alles wel weer goed komt. Deze les werd trouwens wel weer even actueel toen de coronacrisis uitbrak. Even dacht ik: straks ligt de complete economie op zijn gat en wil geen bedrijf meer doneren. Maar zelf kan ik hier natuurlijk helemaal niets aan doen en dat zorgde weer voor een bepaalde berusting.

Een gevangen jaguar in Brazilië (C) Staffan Widstrand / WWF

Welke ontwikkelingen in het vak zouden collega’s moeten volgen?

‘De fondsenwerving is natuurlijk ontzettend veelzijdig en zelf ben ik maar met een klein onderdeel ervan bezig. Maar collega’s die ook werken met ondernemers in het mkb zou ik aanraden daar te zijn waar de ondernemers uit jouw doelgroep zich bevinden. Zelf lees ik bijvoorbeeld altijd de nieuwsbrief van Change Inc. over duurzaamheid en het bedrijfsleven. Daar worden veel bedrijven in genoemd die actief bezig zijn met duurzaamheid, de natuur en het milieu. Hen benader ik vervolgens op LinkedIn om te polsen of er een eventuele samenwerking in zit. Verder volg ik natuurlijk de ontwikkelingen in het mkb op de voet.’

Wat is de grootste uitdaging voor fondsenwervers?

‘Ik denk dat transparant blijven over wat je doet en waarom heel erg belangrijk is. Als een goed doel negatief in het nieuws komt omdat de directeur bijvoorbeeld heel veel blijkt te verdienen, dan blijft dat nog jaren hangen. Daarom is het belangrijk om altijd heel duidelijk te vertellen waar het geld precies aan wordt besteed. De bedrijven die ons steunen worden, daarom altijd op de hoogte gehouden met nieuwsbrieven en een jaarlijkse bijeenkomst. Zo voelen ze zich echt onderdeel van WWF en blijven ze betrokken. Dit geldt trouwens voor alle donateurs, ook zij krijgen updates over wat er met hun donaties gebeurt.’

‘Transparant blijven over wat je doet en waarom is ontzettend belangrijk’

Hoe zie je je toekomst als fondsenwerver?

‘Ik hou heel erg van mijn werk, al tien jaar. Ik kan me eigenlijk geen perfectere baan voorstellen. Er is veel vrijheid, in principe zit ik niet de hele dag achter mijn computer en misschien wel het belangrijkste: ik haal er veel energie en voldoening uit. Dus voorlopig blijf ik nog even zitten waar ik zit!’

Zwarte kapucijnaap in het Campos de Jordão State Park in Brazilië (C) Adriano Gamberini / WWF

Meer over Wereld Natuur Fonds Over fondsenwerving Vf 23-2 Marloes Wooning Dirkse

Joëlla Angenent

Joëlla is eigenaar van tekstbureau Jotexto, waar ze in opdracht voor bedrijven en websites creatieve ideeën uitwerkt tot journalistieke en commerciële teksten. Ze behaalde in 2008 haar Bachelor Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarna ze ook een Master Journalistiek afrondde. Voor de oprichting van Jotexto werkte ze onder andere voor regiotitels van de Holland Media Combinatie, waar ze zich ook met vormgeving, fotografie en sociale media bezighield.

Close