Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Keijzer ziet niets in voorstel PvdA & D66 voor opt-in direct mail

20 mei 2019

Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA, Economische Zaken & Klimaat) gelooft niet in een opt-in systeem voor direct mail. Dat schrijft ze in een brief naar de Tweede Kamer in reactie op vragen van PvdA-Kamerlid William Moorlag. Volgens Keijzer is het regelen van een uitschrijving, of een nee-nee sticker op de brievenbus plakken, een makkelijkere optie voor de consument. In haar reactie benadrukt ze ook nogmaals dat een opt-in voor telemarketing er wél aan komt.

Diverse mailpacks, vervaagd
Diverse mailpacks, vervaagd

door Marijn Thijs

Vooral D66 en de PvdA pleitten afgelopen april voor een opt-in systeem, omdat mensen dan, zogezegd, 'weer zelf zeggenschap over hun brievenbus krijgen'. In de daaropvolgende online discussie kreeg vooral de Nationale Postcode Loterij een veeg uit de pan, omdat zij vaak geadresseerde post versturen.

Andere politieke partijen vinden een totaalverbod op adresseren van post juist onwenselijk, lieten ze weten aan RTL Nieuws toen het probleem werd aangestipt. Bewoners van een adres gaan dan zaken missen, reageerde de VVD: brieven van de gemeente, of belangrijke informatie van andere instanties.

Nationaal Postregister

In vergelijking met de telemarketing-irritaties is de ergernis rondom direct mail minder groot, aldus staatssecretaris Keijzer. ‘Wanneer burgers en bedrijven geen geadresseerde reclamepost wensen te ontvangen, kunnen zij hun adres inschrijven in het Nationaal Postregister,' schrijft ze in haar brief naar de Kamer. 'Met een inschrijving in dit register kunnen burgers en bedrijven eenvoudig en zonder kosten zelf kiezen welke geadresseerde reclamepost zij wensen te ontvangen. Burgers die een klacht hebben over dit register kunnen bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen,’ aldus Keijzer.

Keijzer geeft aan dat het ook niet moeilijk is om je uit te schrijven; dat kan via de Rijksoverheid, Postfilter.nl, de Consuwijzer en de Consumentenbond. De informatie die men nodig heeft om dat te doen is, volgens de staatssecretaris, makkelijk beschikbaar.

‘In mijn Consumentenagenda heb ik aangekondigd een opt-in regime voor telemarketing te gaan introduceren. Telemarketing is een van de grootste problemen en irritaties onder consumenten. Ik heb geen signalen gekregen dat er in het geval van reclamepost ook sprake is van een probleem van dergelijke omvang. Ik zie daarom op dit moment geen reden om ook voor reclamepost een opt-in regime te introduceren.’

Telemarketing

De reactie van Mona Keijzer is een opsteker voor partijen uit de goededoelensector die aan direct mail doen, waaronder de gehekelde Postcode Loterij. De sector verzet zich al maanden hevig tegen een opt-in regeling rondom Telemarketing, die het moeilijker zou maken om per telefoon fondsen te werven. De argumenten die voor een uitzondering van de goededoelensector pleiten zijn vorige week in een positionpaper samengevat, die hier te lezen is.

Meer over Direct Mail Goede Doelen Loterijen

Gerelateerde berichten

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close