Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Positionpaper omschrijft problemen rondom wetsvoorstel telemarketing

13 mei 2019

Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland zijn intensief in gesprek met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) over het uitzonderen van goede doelen voor een opt-in regeling rondom Telemarketing. De argumenten die voor een uitzondering pleiten zijn in een positionpaper samengevat en vormt de basis voor de gesprekken met het ministerie.

Telemarketing
Telemarketing © Chainarong06 // Shutterstock

door Redactie Vf

Het positionpaper beschrijft de bijzondere positie van goede doelen vanwege het maatschappelijke belang van het werk. Goede doelen opereren het beste als ze de ruimte krijgen om het publiek aan te spreken. Dit standpunt is ook per brief onder de aandacht gebracht bij staatssecretaris Mona Keijzer. Op korte termijn wordt een reactie van de staatssecretaris verwacht.

Wetsvoorstel in voorbereiding

De gesprekken met EZK worden nu gevoerd omdat het wetsvoorstel voor een opt-in regiem voor telemarketing op dit moment wordt voorbereid. De verwachting is dat het wetsvoorstel rond de zomer in consultatie wordt gebracht. In de afgelopen maanden zijn de argumenten die een uitzondering rechtvaardigen samen met leden uitgewerkt. Zij vormen de basis voor onze inzet.

Grote maatschappelijke impact

Ook is bij de leden van Goede Doelen Nederlanden en NLFL onderzoek gedaan naar de impact van een opt-in voor organisaties die telemarketing inzetten. Daaruit blijkt dat gemiddeld bijna 30% van de donateurs via dit kanaal wordt geworven. Het gaat hierbij om zo’n 100 miljoen euro op jaarbasis. Een opt-in voor dit kanaal betekent dus dat diverse maatschappelijke activiteiten en projecten onder druk komen te staan of niet meer uitgevoerd kunnen worden. Uitwijken naar andere wervingskanalen is niet mogelijk. Na de invoering van het bel-me-niet-register heeft er al een flinke verschuiving plaatsgevonden naar andere wervingskanalen (face-to-face). Daar is, mede vanwege de zelfregulering, geen ruimte meer.

De volledige brief van Nederland Filantropieland en Goede Doelen Nederland is online te lezen. Ook het volledige positionpaper is bij de brief gevoegd.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close