Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Telemarketing wordt opt-in: alleen nog bellen met toestemming

8 oktober 2018

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, presenteert vandaag haar consumentenagenda. Telemarketing wordt opt-in, en het Bel-me-niet Register verdwijnt.

Telefoon met headset
Telefoon met headset © Brian A Jackson/Shutterstock.com

door Redactie Vf

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, presenteert vandaag haar consumentenagenda. Eén van de bekendmakingen betreft het kanaal telemarketing. Dat kanaal wordt 'opt-in' na de invoering van de ePrivacy Verordening. Dat wil zeggen dat het Bel-me-niet Register verdwijnt en telemarketing alleen nog mag geschieden op basis van toestemming van de consument.

De sector is al ruim een jaar in gesprek met economische zaken over onder meer de invoering van de ePrivacy Verordening en dan met name een aantal zeer gevoelige onderdelen hieruit, te weten:

  • Telemarketing opt in vs. opt out
  • Een beperking op de termijn van de klantrelatie
  • Een prefix (088-telemarketing) meesturen bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

Een beperking op de klantrelatie en een prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet. De sector krijgt de tijd om de irritatie in het kanaal verder te verlagen door aanpassing van de zelfregulering. Hierover hebben de DDMA en de Klantenservice Federatie en EZK overeenstemming kunnen bereiken. DDMA en KSF zijn blij met dit resultaat. 'Opt-in' is weliswaar een verzwaring van de regels, maar met een Nel-me-niet Register waar ruim tien miljoen mensen in staan is 'opt-out' bijna gelijk aan 'opt-in'. Dat de klantrelatie niet wordt beperkt is een groot winstpunt; een prefix voor telemarketing zou het kanaal mogelijk verlammen.

DDMA en KSF gaan nu in gesprek met hun achterbannen over aanpassingen in de zelfregulering. Ook blijven de brancheorganisaties in dialoog met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De sector zal een goede balans moeten vinden tussen de commerciële inzet van de telefoon en het beperken van irritatie bij de consument. De zwaardere maatregelen zijn namelijk nog niet geheel van tafel.,

Met dank aan Patrick Jordens van DDMC.

Bron: Vakblad fondsenwerving

Bron: DDMC

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close